Hej forum, söker rådgivning då jag nyligen tog över hus som behöver en lite högre stödmur för fyllnad av slänt. Muren och slänten ligger på prickad mark. (Slänten är ca 1 m djup, för kännedom)

I korthet så finns det ett bygglov som är 16 är gammalt (förr förra ägaren). Det bygglovet är för en mur som är 85 cm, men muren idag är mycket lägre, kanske runt 30 cm?. Ringde till ägaren och han kunde inte minnas varför han inte hade utnyttjat bygglovet fullt ut.

Vet ej om kommunen kom ut och gjorde en slutbesiktning på muren när den gjordes klar.

Vad tror ni, kan jag på eget bevåg höja muren enligt det gamla bygglovet?
 
Redigerat:
Gjordes det någon slutanmälan? Finns relationshandlingar? Sistnämnda kanske man inte besvärar sig med när det bara är en mur..
 
D Daniel_M_ skrev:
Gjordes det någon slutanmälan? Finns relationshandlingar? Sistnämnda kanske man inte besvärar sig med när det bara är en mur..
Tack för svar,

Vet ej, misstänker att det inte gjordes. Kan man själv kolla upp det utan att behöva ringa till kommunen?
 
Är inte slutanmälan gjord borde lovet vara förverkat vid det här laget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej forum, söker rådgivning då jag nyligen tog över hus som behöver en lite högre stödmur för fyllnad av slänt. Muren och slänten ligger på prickad mark. (Slänten är ca 1 m djup, för kännedom)

I korthet så finns det ett bygglov som är 16 är gammalt (förr förra ägaren). Det bygglovet är för en mur som är 85 cm, men muren idag är mycket lägre, kanske runt 30 cm?. Ringde till ägaren och han kunde inte minnas varför han inte hade utnyttjat bygglovet fullt ut.

Vet ej om kommunen kom ut och gjorde en slutbesiktning på muren när den gjordes klar.

Vad tror ni, kan jag på eget bevåg höja muren enligt det gamla bygglovet?
Det tidigare lovet är förverkat och Plan- och bygglagen har hunnit ändras sedan förre ägaren sökte bygglov.
 
Men om man nu har en mur som uppenbarligen var 85 cm när den var ny, och som nu rasat ihop till 30 cm. Så borde det väl vara läge att renovera den?
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om man nu har en mur som uppenbarligen var 85 cm när den var ny, och som nu rasat ihop till 30 cm. Så borde det väl vara läge att renovera den?
Hur vet vi att den uppenbarligen var 85cm som ny? Det är ju det TS ifrågasatt.
 
Enl. bygglovet var den 85cm. Om den då vittrat ned till 30 cm, så borde man väl rimligen kunna renovera den till ursprunglig höjd?

Det blir kanske problem om den är så risig att den inte tål att bli 85 cm, om man måste riva bort den och förbättra grundläggningen. Då får man titta på om det är ok att "renovera" ex. 2m åt gången utan att det ses som en rivning och nybyggnad.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Om någon undrar så har muren alltid varit 85 cm hög. Det är ju självklart. Kolla bygglovet får ni se.
Bara bygg upp muren. Blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 12 till
  • Laddar…
Om man nu skall renovera muren, så kan man ju börja med att knacka bort en del av "den dåliga överdelen", så ingen får för sig att muren varit avslutad på den höjden. Det är väl bara en effekt av en tidigare fuskrenovering, att lägga på en ny topp på den vittrande muren...
 
  • Gilla
Gunnar Bendreus
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om någon undrar så har muren alltid varit 85 cm hög. Det är ju självklart. Kolla bygglovet får ni se.
Bara bygg upp muren. Blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor.
Google maps har en bild som tydligt visar muren dock, om nån skulle få för sig att titta och okulärt jämföra höjder.
 
H hempularen skrev:
Enl. bygglovet var den 85cm. Om den då vittrat ned till 30 cm, så borde man väl rimligen kunna renovera den till ursprunglig höjd?

Det blir kanske problem om den är så risig att den inte tål att bli 85 cm, om man måste riva bort den och förbättra grundläggningen. Då får man titta på om det är ok att "renovera" ex. 2m åt gången utan att det ses som en rivning och nybyggnad.
Jag tvivlar på att den någonsin varit 85 cm, misstänker att ägaren bara lade energin på nåt annat eller nåt. Vet ej. Jag hittar inte anledning till varför man söker och får det lovet man ville ha, och sen inte exekvera.

Muren är väl I bra skick idag så den har inte vittrat bort eller dyl. Se bild!
 
  • En låg mur vid trottoarkanten som ser oförändrad ut sedan bygglovet beviljades.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligen så att den aldrig byggts högre. Men om man nu vill ha argument för att kunna höja den till den tänkta höjden i efterhand. Så har ju murent tydligt vittrat sönder...
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack för svar,
Vet ej, misstänker att det inte gjordes. Kan man själv kolla upp det utan att behöva ringa till kommunen?
Vissa kommuner har arkiv online som man kommer åt via deras hemsida, andra inte. Om du inte vill ringa så kan du begära ut bygglovshandlingarna via mail.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej forum, söker rådgivning då jag nyligen tog över hus som behöver en lite högre stödmur för fyllnad av slänt. Muren och slänten ligger på prickad mark. (Slänten är ca 1 m djup, för kännedom)

I korthet så finns det ett bygglov som är 16 är gammalt (förr förra ägaren). Det bygglovet är för en mur som är 85 cm, men muren idag är mycket lägre, kanske runt 30 cm?. Ringde till ägaren och han kunde inte minnas varför han inte hade utnyttjat bygglovet fullt ut.

Vet ej om kommunen kom ut och gjorde en slutbesiktning på muren när den gjordes klar.

Vad tror ni, kan jag på eget bevåg höja muren enligt det gamla bygglovet?
Tror du det skulle vara svårt för dig att få bygglov för en höjning av muren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.