Vårt hus från 60-talet har fanerat trä runt fönster och dörr vid entrén som med tiden fått fula märken men som vi gärna vill behålla/renovera. Går det att rengöra och/eller slipa och sedan olja för att göra den snygg igen eller än angreppet troligen för djupt? Om det går att renovera hur bör jag göra?
Om faneren måste bytas ut finns det ens numera snickare som gör sådant arbete utomhus (alltså inte på en möbel i en verkstad) i Stockholmstrakten?
Träfanerad dörr med synliga slitage och märken runt dörrhandtag och nyckelhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fanerat trä med mörka märken och slitage intill dörr, behöver tips för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet och märkt fanerat trä på ett 60-talshus vid fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fanerad träyta med slitage och märken runt husets fönster och dörr från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Tycker inte den ser ut att vara räddningslöst förlorad. Endast lite fanérskador vid låset. Pröva att slipa med fint slippapper, kanske med grön Scotch Brite. Ofta behöver man inte slipa speciellt mycket på teak. Kvarstående svarta fläckar (förmodligen svartmögel) kan du försöka bleka med oxalsyra. När det är torrt, olja med teakolja, gärna av hög kvalitet med innehåll av kinesisk tungolja.
Den kommer att se väldigt mycket bättre ut även om fanérskadorna inte åtgärdas.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för råden - skall testa detta (y)
 
Är det brytskador på karmen vid låset? Passa på att sätta ett brytskydd när du ändå är igång!
 
Tror det bara är slitage men låter ändå som en bra tanke. Är det ett enkrlt jobb att göra själv och finns det snygga sådana som inte skall sitta längst hela dörrsidan?

Har rätt bra larmsystem och med tanke på att jag har stora fönster bredvid vet jag inte hur mycket krut jag skall lägga på att säkra dörren?!
 
Redigerat:
Jag skulle rengöra med scotchduk som jag doppade i lite olja. Blir ju som våtslipning typ.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle rengöra med scotchduk som jag doppade i lite olja. Blir ju som våtslipning typ.
Vilken sorts olja skulle du använda för det?
 
hscn hscn skrev:
Tycker inte den ser ut att vara räddningslöst förlorad. Endast lite fanérskador vid låset. Pröva att slipa med fint slippapper, kanske med grön Scotch Brite. Ofta behöver man inte slipa speciellt mycket på teak. Kvarstående svarta fläckar (förmodligen svartmögel) kan du försöka bleka med oxalsyra. När det är torrt, olja med teakolja, gärna av hög kvalitet med innehåll av kinesisk tungolja.
Den kommer att se väldigt mycket bättre ut även om fanérskadorna inte åtgärdas.
Vore det inte vettigt att först pröva att bleka med oxalsyra så behöver jag kanske inte slipa lika mycket eller är det risk att det blir flammigt med syran så man skall se det som ett sistahandsalternativ om slipning inte fungerar?
 
Jag skulle börja med att försöka slipa och borsta bort så mycket som möjligt av det svarta innan prov med oxalsyra. Inte olja i första skedet den kan förhindra att oxalsyran fungerar som tänkt.
 
Det första steg är en grundlig rengöring från all grodd. Jag brukar borsta med en diskborste och varmt såpvatten, även i alla hörn och kanter. Mögeltvätt kan också behövas på sina ställen.
Testa Oxalsyra först där det inte syns. Om den biter för starkt kanske det blir konstiga fläckar.
Nu borde färgen vara ganska jämn. Man kan slipa med scotch. Om du börja slipa med slippapper finns risk att du behöva slipa hela dörren för att få jämn yta.
Till sist teakolja, gärna av hög kvalitet annars får det kvitta.
Skadan vid låset skulle jag dölja med ett smalt vinkelbleck.
Bestäm dig för en sorts metall för alla beslag, inte stål och mässing. Jag skulle välja ett stramt mässingsbeslag, blankpolerat.
Vissa kommer säkert att föreslå ett vansinnigt avancerat lås men min uppfattning är att det kvittar. Ingen kommer att försöka gå olovligt genom ytterdörren.
 
Har nu tvättat med såpa och milt slipande svamp och det blev genast mycket bättre. Dock verkar det som om någon tidigare olja "sitter kvar" mer på delar av ytan och inte riktigt vill ge med sig med bara denna behandling - se nya bilder.
Vad kan nästa steg vara för att få bort denna och göra ytan ännu jämnare i färg - gissar att den gamla oljan trängt in i faneren så att slipa känns inte som något som kommer att fungera?! Eller kan det tänkas att flammigheten minskar om jag skulle ha på ny olja (inköpte på förslag i tråden "tungolja")?! Träyta som tvättats med såpa med ojämn färg där tidigare olja sitter kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta som delvis renoverats visande ojämn färgning, återstående oljebehandling syns efter tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta behandlad med såpa visas med flammig missfärgning där gammal olja sitter kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta efter rengöring som visar ojämn färgning från tidigare oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Inga tips om att få bort gamla "oljan" eller helt enkelt lägga på ny ovanpå?
 
Ser bra ut bortsett från färgskillnad. Svårt att ge klart råd. Du kan pröva att tvätta de mörka partierna med cellulosaförtunning, kanske kan det lösa en de olja. Det ljusa kommer att mörkna när ny olja appliceras, men förmodligen inte tillräckligt. Du kanske kan pröva på en liten yta. Kanske kan någon ljus ”teakbets” med tex starkt te före ny olja fungera. Använd inte lackbets då sugs ingen olja in efter. Annars kommer en slipning av hela dörren med fint slippapper att jämna ut en del.
 
Ja det där med bets kan vara något att fundera på - bör då välja den ljusaste som ändå är mörkare än de mörkaste partierna antar jag....

Förklara gärma det där med "teakbets med start te" bättre ... det lät också imöjligen intressant att prova....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.