Hej,

Vi har en delvis öppen plintgrund på vår sommarstuga 55kvm. Eternitskivor som täcker vissa sidor men öppna sidor där löv och annat skit blåser in. När vi tog över stugan så uppmättes vid besiktningen en fuktkvot på 17,4%. Dvs 0,4% för mycket för vad som är gränsen för furu.
Nu vill vi kapsla in grunden med sockelskivor från Steni. Har förstått att det finns en viss problematik att göra det eftersom det kan kapsla in fukten.
Har kollat på avfuktare och det mest rimliga med tanke på årsförbrukning verkar vara Trivselvakten. Kostnad för att installera med markarbete är ca 22000. Rätt saftigt tycker vi och undrar vad ni har för erfarenheter av detta. Dvs bygga på sockelskivor runt. Besiktningsmannen trodde till stor del att det kunde bero på allt organiska material som ligger under huset. Besiktningen gjordes i augusti förra året och är väl kanske en bra månad att få en fingervisning hur det är i sämsta läget. Huset är byggt -67.

Tackar på förhand för tips och råd kring detta!
 
Plintgrund är fult!

... Men jäkligt bra. Problemet är nog att den satts igen delvis. Känns onödigt att dra på sig avfuktarkostnader tycker jag.

Jag tycker ni ska ta bort skivorna som täcker. Rensa undan allt skräp som finns där. Sedan bygga igen på ett "luftigt" sätt. Altan framför nån del "tar bort" intrycket av plintgrund men behåller luftflöde hyffsat. Finns en del olika lösningar. Har sett kvartsstav som satts med ett par centimeters mellanrum. Täcker rätt bra i o m att man kollar uppifrån men luften har fritt flöde.

Har själv en stuga från -64 med plintgrund och ville initialt sätta igen den med sockelskivor eller dylikt. Men insåg att jag bara drar på mig problem. Plintgrund är den säkraste grunden för att slippa problem.
 
  • Gilla
LMCarlsson och 2 till
  • Laddar…
Inte säkrare än en modern platta dock. :D
Jag har själv plintgrund och det har heller inte satt igen den men däremot skulle det säkert gå att ordna något snyggt nät eller liknande som hindrar löv (och allt annat möjligt skit) att blåsa in.

Om du stänger igen grunden måste (eller bör) du ha en plast på marken ifall du ska köra en avfuktare. Det kommer säkert fungera bra men du drar på dig en driftkostnad och det är viktigt att du ser till att avfuktaren fungerar och har el osv.
 
  • Gilla
prophellen
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Plintgrund är fult!

... Men jäkligt bra. Problemet är nog att den satts igen delvis. Känns onödigt att dra på sig avfuktarkostnader tycker jag.

Jag tycker ni ska ta bort skivorna som täcker. Rensa undan allt skräp som finns där. Sedan bygga igen på ett "luftigt" sätt. Altan framför nån del "tar bort" intrycket av plintgrund men behåller luftflöde hyffsat. Finns en del olika lösningar. Har sett kvartsstav som satts med ett par centimeters mellanrum. Täcker rätt bra i o m att man kollar uppifrån men luften har fritt flöde.

Har själv en stuga från -64 med plintgrund och ville initialt sätta igen den med sockelskivor eller dylikt. Men insåg att jag bara drar på mig problem. Plintgrund är den säkraste grunden för att slippa problem.
Ja, instämmer till fullo, riktigt fult. Bra tips! Tror vi kör den varianten istället då kalaset med sockelskivor samt avfuktarinstallation blir en smaskig historia.
 
S johd01 skrev:
Inte säkrare än en modern platta dock. :D
Jag har själv plintgrund och det har heller inte satt igen den men däremot skulle det säkert gå att ordna något snyggt nät eller liknande som hindrar löv (och allt annat möjligt skit) att blåsa in.

Om du stänger igen grunden måste (eller bör) du ha en plast på marken ifall du ska köra en avfuktare. Det kommer säkert fungera bra men du drar på dig en driftkostnad och det är viktigt att du ser till att avfuktaren fungerar och har el osv.
Nät, bra tips! Kan säkert hitta på något att sätta bakom stavarna som ovan tipsade kom med som förslag. Tack!
 
Vanligt hönsnät bakom stavar, ribbor eller vad man sätter är en god ide mot löv.

Vet att farsan trots nät bakom ribbor har som vana att krypa in med lövsugen och göra rent nån gång om året. Men det känns nästan som överkurs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.