Hejsan!
Nybliven husägare som jag är tänkte jag ge mig på att bygga två garderobsdörrar till vår klädkammare. Ville höra med detta forum som jag har haft mkt nytta av tidigare om min idé kan funka. Tanken är att såga ur ett större hål i 2 MDF skivor att använda som dörrar och i dessa fräsa en nedsänkning för att där fästa en perforerad board. Dessa dörrar bestyckas sedan med 2-3 gångjärn ala Ikea som sedan fästs i vardera vägg. Ett stopp sätts i väggens överkant. Tror ni att en MDF skiva på 16mm kommer att hålla sin form och funka för ändamålet när man sågat ut hålen? Finns det någon bättre lösning som inte kräver finsnickar-nivå?
Tack på förhand för kloka råd.
/Micke Öppen klädkammare med klädhängare och skohyllor, intill en skiss av tänkta MDF-garderobsdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av garderobsdörr med perforerad board, dimensioner på 205x48x1,6 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen garderob med perforerad dörr av MDF-skivor och gångjärn, innehållande hyllor och glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit perforerad MDF-skiva med regelbundet mönster av runda hål, tänkt för garderobsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gråa MDF garderobsdörrar med perforerade paneler och kopparfärgade handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det färdiga dörrar att köpa, på IKEA eller hos någon annan skåptillverkare,
så köp för tusan!
Snyggare, enklare och kanske till och med billigare.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tror dörrarna kommer funka bra om du gör som du beskriver. Några saker jag kom att tänka på:
- Du kommer behöva gångjärn som är till för innanförliggande dörrar
- Beroende på väggmsterial får du kanske fästa någon form av skiva på väggen som du kan fästa gångjärnen i.
- Många gångjärn stänger mer än 90 grader så att de stänger ordentligt mot stoppen, betyder dock att du behöver stopp både uppe och nere.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Jag tror dörrarna kommer funka bra om du gör som du beskriver. Några saker jag kom att tänka på:
- Du kommer behöva gångjärn som är till för innanförliggande dörrar
- Beroende på väggmsterial får du kanske fästa någon form av skiva på väggen som du kan fästa gångjärnen i.
- Många gångjärn stänger mer än 90 grader så att de stänger ordentligt mot stoppen, betyder dock att du behöver stopp både uppe och nere.
Tack för svar!
2 per dörr av dessa borde väl räcka? https://www.theofils.se/produkt/Gangjarn---BLUM-110grader-innanforliggande--61618.aspx?ac=47157
 
W Wisting skrev:
Tack för svar!
2 per dörr av dessa borde väl räcka? [länk]
Jag hade satt minst 3 per dörr, du vill inte ha för långt mellan kanten av dörren och gångjärnet eller mellan gångjärnen.
 
Jag byggde skjutdörrar till garderoben i 19mm mdf. De skivorna slog sig lätt men inget problem då de ”hänger” men kan ev bli problem med sidogångjärn. Iof så minskar du ju tyngden genom håltagningen men kanske riskerar stabiliteten också. Men köp en skiva o testa! Gångjärn kan du nog köpa på ikea
 
Mdf är rätt formstabil. Behandla med samma metod på både ut och insida bara (tex att bara måla ena sidan kan få den att slå sig). Sen bör helst masoniten vara löst monterad (klämmas fast med lister tex), annars kan spänningar få dörrarna att slå sig.

och kör med tre gångjärn och anslag både uppe och nere.
 
Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl. Nyinstallerad, öppen MDF-dörr till klädkammare med synliga gångjärn och ett fönster-liknande utskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord dörr av MDF med inlagt, spraymålat sträckplåtsgaller med synliga gångjärn, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-skiva kapad till rätt storlek med synlig fals för inläggning av sträckplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-skiva kapad för dörrprojekt med utsågat fönster och monterat metallgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad dörr i MDF med utskurna fönster och monterad sträckplåt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hemmagjorda garderobsdörrar i MDF med sträckmetallgaller, målade i brun färg och installerade med synlig klädkammare bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjorda garderobsdörrar med sträckmetallgaller installerade i en klädkammare, öppna framför en sovrumsingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en handgjord dörr med honeycomb-sträckplåtsgaller och orange täckfärg, resultat av ett DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Splanen och 13 till
  • Laddar…
W Wisting skrev:
Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Nu blev man lite sugen att tillverka något själv
 
W Wisting skrev:
Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Wow vad himla vackert!!!
 
  • Gilla
Wisting
  • Laddar…
W Wisting skrev:
Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Kan man fråga vad för häftgrund använde du? Är det samma sak som "primer" eller "sanding sealer"?

Annan fråga vilken hastighet hade du när du fräste på denna mdf? Hög eller låg, mitt i mellan? Jag har ett bosch reglade på 1-6 tror jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
ErikAnton
  • Laddar…
Använde Biltemas häftgrund som jag sedan slipade i 2 omgångar. Skall vara en grund för sugande material som MDF är. Hastigheten spelar nog mindre roll, men plocka en spillbit MDF och prova dig fram!

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan man fråga vad för häftgrund använde du? Är det samma sak som "primer" eller "sanding sealer"?

Annan fråga vilken hastighet hade du när du fräste på denna mdf? Hög eller låg, mitt i mellan? Jag har ett bosch reglade på 1-6 tror jag.
 
Det vore ju väldigt intressant att få veta vad materialet kostade.
Två dörrar ca 2050 x 500 inkl. gångjärn, handtag, färg mm.
Och arbetstid ungefär, inkl. åka och köpa alla "specialgrejor".
 
  • Gilla
bobobjorn
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det vore ju väldigt intressant att få veta vad materialet kostade.
Två dörrar ca 2050 x 500 inkl. gångjärn, handtag, färg mm.
Och arbetstid ungefär, inkl. åka och köpa alla "specialgrejor".
1MDF 250kr
Gallret 300kr
Gångjärn 40*6= 240kr
Färg: 500kr (dyyr täckfärg)
Knoppar: 70kr
Kvistborr: 150kr
Arbetstimmar: Googling 400timmar, aktivt jobb: 10 timmar :crysmile:
Lycka till!
 
  • Gilla
Pedher Johansson och 3 till
  • Laddar…
W Wisting skrev:
Arbetstimmar: Googling 400timmar, aktivt jobb: 10 timmar :crysmile:
Lycka till!
Tack!
Men jag fortsätter nog att handla på IKEA och andra som har bra, billiga produkter till salu.
Det finns ju viktigare saker att ägna sina sista timmar (dagar, veckor?) åt än att snickra skafferidörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.