E etompau skrev:
Ja den bör fungera.
Stort tack för snabbt svar!
Tror du jag kan byta den rakt av mot den trafon som sitter sen tidigare?
 
  • Närbild på en ASEA-transformator med tekniska specifikationer på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt vilken av dem ska jag välja? 9,18 eller 24w :)
 
D Daniel.r skrev:
Stort tack för snabbt svar!
Tror du jag kan byta den rakt av mot den trafon som sitter sen tidigare?
Hu, det var en gammal rackare.
Ja den har en primär (230 V) och en sekundärsida (8 V) där kablarna är anslutna. Problemet blir nog det fysiska montaget av den nya enheten och få till det bra med existerande ledningar.

Står det inget på Nest-prylarna vilket effektbehov de har?
 
Specen (som finns i trådstarten) för Nest säger att den ska ha 12 V - 24 V AC, alltså växelström. Det finns en risk att 12 DC (lik) blir i minsta laget.
Den kräver 8 VA, ung. 8 W.
 
E etompau skrev:
Specen (som finns i trådstarten) för Nest säger att den ska ha 12 V - 24 V AC, alltså växelström. Det finns en risk att 12 DC (lik) blir i minsta laget.
Den kräver 8 VA, ung. 8 W.
ok, jag tänkte i banorna att Nest hello enligt spec vill ha 12-24 V när den även är kopplad till en ringklocka, men då jag ska använda mina google home prylar som ringklocka så borde den klara sig på 12 V. Jag tänker säkert helt fel? :thinking:

Sen om den kräver 8 VA, ska jag då välja 9 W trafon eller kan jag köra med 18 W? det är inte direkt nån prisskillnad men jag vill såklart inte välja nån som kan göra ev. skada.
 
D Daniel.r skrev:
ok, jag tänkte i banorna att Nest hello enligt spec vill ha 12-24 V när den även är kopplad till en ringklocka, men då jag ska använda mina google home prylar som ringklocka så borde den klara sig på 12 V. Jag tänker säkert helt fel? :thinking:

Sen om den kräver 8 VA, ska jag då välja 9 W trafon eller kan jag köra med 18 W? det är inte direkt nån prisskillnad men jag vill såklart inte välja nån som kan göra ev. skada.
Det är ansluten utrustning (nest) som avgör hur mycket ström som förbrukas, så 18 W skadar inte grejorna.
Du kan ju testa med en 12 V DC-trafo och se om det funkar. Tror att chansen är rätt stor.
 
M mios80 skrev:
Jag är nog tveksam till att den passar. Enligt specifikationen ska Nest Hello ha 12-24V AC (inte DC som den du funderar på), min 8VA. Själv kör jag min Nest Hello Doorbell på en sån här:
[länk]
Hej, Tack för svar!
Tror du min Nest Hello kan ta skada av att jag provar med den trafon jag länkade? Ska förbi biltema idag och för det priset kan det vara värt att prova. Förutsatt att det inte kan skada!
 
E etompau skrev:
Det är ansluten utrustning (nest) som avgör hur mycket ström som förbrukas, så 18 W skadar inte grejorna.
Du kan ju testa med en 12 V DC-trafo och se om det funkar. Tror att chansen är rätt stor.
Då ska jag ska nog våga prova iaf :)
Tack så mycket för hjälpen!

Återkommer med resultat.
 
D Daniel.r skrev:
Hej, Tack för svar!
Tror du min Nest Hello kan ta skada av att jag provar med den trafon jag länkade? Ska förbi biltema idag och för det priset kan det vara värt att prova. Förutsatt att det inte kan skada!
Nej den ska inte ta skada av att du använder en likströmstrafo. Detta sagt med att jag inte själv har rotat runt med dessa smarta ringklockor.
 
  • Gilla
Daniel.r
  • Laddar…
E etompau skrev:
Nej den ska inte ta skada av att du använder en likströmstrafo. Detta sagt med att jag inte själv har rotat runt med dessa smarta ringklockor.
Hej igen, förlåt min totala brist på kunskap i detta ämne.
Jag köpte trafon jag skrev tidigare och började montera isär den gamla trafon. Passade på att mäta spänningen på sekundärsidan och multimetern visar enligt bild.
Min fråga är: här jag ställt multimetern rätt samt vad visar den egentligen för spänning?
 
  • Multimeter som visar 11,9 volt med en demonterad transformator i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
11.9 Volt AC (växelspänning) lämnar trafon
 
nisse123 nisse123 skrev:
11.9 Volt AC (växelspänning) lämnar trafon
Hej, Tack för snabbt svar!
Betyder det att jag kan borde kunna koppla min Nest Hello direkt till min gamla trafo och slippa byta trafon till en annan.
Om nu "Nest Hello" vill ha 12-24V AC min 8VA....
Se gärna bilden på min gamla trafo tidigare i tråden om det kan hjälpa.
 
Jag har samma problem, köpte en Nest Hello idag på Elgiganten då den var nedsatt 1000kr.

Min trafo(friedland 752) till ringklocka säger 3-5-8V 1-0A på sekundärsidan men när jag mäter på plinten på ringklockan så får jag 13,4V. Hur kan det komma sig och är det bara att koppla in Nest ringklockan och prova? Innan jag mätte tänkte jag köpa denna från Kjell då min bef. klocka är specad upp till 16V.

Edit: Sjunker spänningen när man lägger på lite belastning?

https://www.kjell.com/se/produkter/...nstallationstransformator-ac-12-v-32-w-p44920


Multimeter visar 13,4V på ringklockans anslutning med kablar och skruvklämmor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
SSSS SSSS skrev:
Jag har samma problem, köpte en Nest Hello idag på Elgiganten då den var nedsatt 1000kr.

Min trafo(friedland 752) till ringklocka säger 3-5-8V 1-0A på sekundärsidan men när jag mäter på plinten på ringklockan så får jag 13,4V. Hur kan det komma sig och är det bara att koppla in Nest ringklockan och prova? Innan jag mätte tänkte jag köpa denna från Kjell då min bef. klocka är specad upp till 16V.

[länk]


[bild]
Ja, lustigt. det står ju samma på min gamla trafo.
Jag kommer inte koppla på min gamla ringklocka, utan endast skicka ljudet till mina Google nest mini.
Köpte också på elgiganten idag. Kunde inte låta bli pga priset (svag...:seenoevil:)
Skriv gärna och berätta hur det gick om du testar. Jag hoppas jag får tid över att försöka installera min i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.