A
Hej!
Jag ska få fiber indraget till sommarhuset på runt 100 kvadrat. Vill gärna ha tillgång till samma wifi-nätverk i gäststugan 20 meter bort, men signalen lär vara för svag. Har funderat på mesh-nätverk med satellit som kopplas med kabel från huvudroutern i stora huset.

Om fiber dras till båda husen, kan jag då koppla en mesh-enhet direkt in i nätverksuttaget i gäststugan för att förlänga nätverket ut dit? Hur löser jag detta enklast?

Tacksam för svar! :D
 
A abc123a skrev:
Hej!
Jag ska få fiber indraget till sommarhuset på runt 100 kvadrat. Vill gärna ha tillgång till samma wifi-nätverk i gäststugan 20 meter bort, men signalen lär vara för svag. Har funderat på mesh-nätverk med satellit som kopplas med kabel från huvudroutern i stora huset.

Om fiber dras till båda husen, kan jag då koppla en mesh-enhet direkt in i nätverksuttaget i gäststugan för att förlänga nätverket ut dit? Hur löser jag detta enklast?

Tacksam för svar! :D
Gräv ner en nätverkskabel, det gjorde jag mellan hus och garage
 
20m kan du utan problem gräva ner en cat6 närverkskabel antingen ensam eller i ett rör/slang beroende på hur seriös du vill vara och sätt en accesspunkt där
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovan. Gräv ner ett rör och stoppa i en cat6-kabel.

Dra fiber till huvudbyggnaden, sätt mesh-enhet(er) där så du får bra täckning, även ut i trädgården mellan husen. En enhet kopplar du in i andra änden av sladden i ditt gästhus. Poff, så har du möjlighet att ha kontinuerlig wifi när du går mellan husen (bra för exempelvis wifi-samtal som då inte klipper).
 
Rekomenderar pem slang att dra nätverkskabeln i undermarken.
Den är slät och lätt att dra kabel genom.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Lite o t. Har ett liknande problem. Kan man på något sätt förstärka signalen från en router så den når en ngt skymd byggnad 20 m bort och till en källare?
 
Tack! Har en Huawei B525g router med två antenner. Ska kolla med min leverantör. Om coronan tillåter ett besök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.