B byggarätt skrev:
Tyvärr så är planering av bostäder och samhällets infrastruktur helt ur led så områden som bebyggs får helt fel innehåll!
Folk vill bo i stadsliknande miljöer med blandade kategorier men det som byggs är bara sovsamhällen som helt saknar idéer för hur det bra boendet ser ut!
Nu pratar du om vad samhällsplanerare önskar, att blanda folk, boenden i Hyresrätter, bostadsrätter med villaägare.
Speciellt om man lyckas blanda etniska svenskar med invandrare så är lyckan gjord.
De som vill bo centralt/City vill bo där med alla för och nackdelar, men utan hyresrätter i närheten. De som vill bo i villa vill inte ha några lägenheter i närheten, speciellt inte några hyresrätter med socialfall inhysta av det sociala, så som oftast sker några procent.
Folk vil i regel inte bo uppblandat på det sätt som kommuner önskar.
B byggarätt skrev:
Daghem byggs utan tillgång till direkt solljus för barnen!
Exploateringsgraden är sådan att framtiden i boendet ger olika sjukdomar
Det saknas kvalitet i val av matrial o lösningar
Här håller jag helt och hållet med dig. Speciellt skolor och förskolor planeas det uselt för!
När ett nytt område planeras borde skolan var den man placerar först, på bästa platsen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Insider-outsider-problem har vi i frågan också. Tar vi Stockholm som exempel så är mängder av innerstadsbor emot en förtätning av innerstan för att det blir för fult, i närförort för att man blir av med sina parkeringsplatser och i övriga förorter för att man inte vill ha konkurrens om vägarna. Exempelvis.

Och allihop är de emot att de markreservat kommunerna långsiktigt sparat för bostadsbyggande ska bebyggas. Eller ja, det tåget har väl gått så långt att närmast alla sådana reservat blivit naturreservat istället. Allt från Gärdet via Årstaskogen och Älvsjöskogen till Bogesundslandet och Rinkebyskogen.

Det finns helt enkelt för lite stadsnära mark att bebygga för att det är för billigt för oss som ändå har ett bra boende att vara emot förändring. Sen hjälper skatteutjämningssystemet till också, så att det just inte lönar sig för kommuner att attrahera nya medborgare.

På den grunden blev det sen naturligt för folk att pendla från ett radhus i Norrtälje, Rimbo, Bålsta eller Nynäshamn. Eller Västerås eller Katrineholm för den delen.

Nåt jävla fel är det på sakernas tillstånd då.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns helt enkelt för lite stadsnära mark att bebygga för att det är för billigt för oss som ändå har ett bra boende att vara emot förändring.
Fast det måste vara en dräglig boendemiljö också - där tycker jag Stockholms innerstad passerat gränsen för länge sedan.
Hela Sveriges befolkning kan inte bo på samma ställe helt enkelt. Lösningen är att göra det attraktivt att bo även på andra ställen i landet.
 
Bostadspriserna antyder att inte alla tycker som du. Men strunt i innerstan eftersom att det här ändå i mycket är ett husfokuserat forum, något konstigt är det ändå med att exploateringszonen för Stockholm nu delvis ligger 5–6 mil från centrum. Så tätt är det inte längre in. I alla fall inte i alla delar.
 
C cpalm skrev:
Fast det måste vara en dräglig boendemiljö också - där tycker jag Stockholms innerstad passerat gränsen för länge sedan.
Hela Sveriges befolkning kan inte bo på samma ställe helt enkelt. Lösningen är att göra det attraktivt att bo även på andra ställen i landet.
Alla har inte samma smak, vissa gillar närheten till avsmakningsmeny och uteservering mer än egen trädgård
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla har inte samma smak, vissa gillar närheten till avsmakningsmeny och uteservering mer än egen trädgård
Nu var det i och för sig inte avsmakningsmenyer och uteserveringar jag tänkte på, utan t.ex. trängsel, konstanta byggarbeten dygnet runt, egocentriska grannar, det konstanta vadandet i drivor av elsparkcyklar och big-bag-säckar och det faktum att ofta går fortare att gå till andra änden av stan än att ta bilen eller kollektivtrafiken.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu var det i och för sig inte avsmakningsmenyer och uteserveringar jag tänkte på, utan t.ex. trängsel, konstanta byggarbeten dygnet runt, egocentriska grannar, det konstanta vadandet i drivor av elsparkcyklar och big-bag-säckar och det faktum att ofta går fortare att gå till andra änden av stan än att ta bilen eller kollektivtrafiken.
Som sagt alla har inte samma smak, jag gillar inte lördagar på IKEA eller mjukisdress
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Som sagt det är ett samhälle utan politiska visioner om ett gott liv i egen bostad!
Där folket kommer allt närmare ett odrägligt liv och en av grundorsakerna är att stadsplaneringen inte fungerar till att ge tillgång till boende!

Kortslutningarna börjar med den ena sidan inte finansierar egna hem och den andra låter priserna gå till omöjliga nivåer

Marknad fungerar inte!
Socialt boende fungerar inte!

Ingen äger problemet?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt alla har inte samma smak, jag gillar inte lördagar på IKEA eller mjukisdress
men ingen människa (utan självskadebeteende) kan gilla lördagar på IKEA... mjukiskläder är för småbarn som inte kan knäppa knappar.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
men ingen människa (utan självskadebeteende) kan gilla lördagar på IKEA... mjukiskläder är för småbarn som inte kan knäppa knappar.
¨
Alla utanför tullarna älskar lördagar på IKEA, tätt följt av camping på Ullareds parkering.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Överallt de där tornen.

Stadsutsikt med flera byggnadskranar och ett distinkt högt torn vid vattnet, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
¨
Alla utanför tullarna älskar lördagar på IKEA, tätt följt av camping på Ullareds parkering.
Jag har hört (av en kompis, har inte själv varit där) att det även är innerstadsbor på Ullared. Men de var till oigenkännlighet förklädda i mjukisdresser, vargtröjor, hoodies och foppatofflor (kopior). ;)
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstår mig inte på folk som vill bo i nyproducerat, ingen själ eller historia.
o jag kommer aldrig förstå de som hellre bor i knarrande gamla hus med en historia av felaktiga tillbyggnader, dålig isolering och fuktskador :)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Överallt de där tornen.

[bild]
Så jävla vidriga. hatar dem rent ut sagt, starkt ord, men så är det
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jävla vidriga. hatar dem rent ut sagt, starkt ord, men så är det
Wolodarskis Stalinkommunist torn våldtar Stockholm !
Otäckt att dessa kunde passera byggnadsnämnden !
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.