Tack för alla svar.
Det verkar vara som jag misstänkte så jag avstår nog.
Blev intresserad bara för jag läste här på b.h. att flera hade köpt saker där,
(verktyg tror jag) med gott resultat.
 
Köpa mobil/smortphone på WISH.COM? Nja, jag skulle vara väldigt skeptisk. Främst att inte veta om det verkligen är ett "original" eller en välgjort piratkopia/counterfeit.

Jag har själv köpt armbandsur dvs klockor på WISH. SEIKO står det på urtavlan. Ordinarie pris 9.950 kronor... nu nedatt till 340 kronor. :D Original SEIKO? Självfalet inte. Men faktiskt tunga och gedigna och håller tiden i princip lika bra som en original SEIKO.

Betänk följande... plockat från QUORA.

Piracy mostly violates copyright law, while counterfeiting mostly violates trademark law.
Piracy makes an exact copy of the original product such as a book or a song, while counterfeiting makes a product that looks similar to original, but the counterfeiter represents the product as if it was made by the brand.
Counterfeiting pretends to be a brand, while piracy doesn’t pretend to be a brand.
Counterfeiting is usually done with the intent to deceive the consumer, while piracy usually doesn’t deceive the consumer.



Men skulle jag köpa en mobil/smartphone på WISH? Nej, definitivt INTE! Å andra sidan är väl merparten av alla telefoner idag tillverkade just i Kina så skillnaden mellan ett original och en piratkopia/counterfeit kanske inte är så stor.
 
Nej, piratkopior vill jag inte ha.
Jag har helt enkelt inte vetat riktigt vad Wish är.
Nu har det klarnat lite.

TACK!
 
Wish är som Ali express och liknande ställen. Ibland är det bra skit ibland dålig skit. Och aldrig vet man vad man får...
Men min regel är att allting är piratkopior. Är man medveten om det så blir man inta lika lurad. Man får tänka på vad allt kostar. Jag har köpt bra skit och dålig skit. Jag kommer fortsätta att beställa från dessa ställen. Det tycker jag man kan göra.
Mina tips för att känna sig nöjd.
Läs beskrivningem av varan, framförallt storlek.
Utgå ifrån att allt är piratkopior.
Tänk på att bättre att betala lite mindre för en produkt aldrig är fel.
Leveranstiden är China air som sätter.
De flesta ställen brukar skickas snabbt från butiken. Hastigheten där efter handlar om tur...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Nej, piratkopior vill jag inte ha.
Jag har helt enkelt inte vetat riktigt vad Wish är.
Nu har det klarnat lite.

TACK!
Vill du vara säker på att få ORIGINAL så råder jag dig att köpa via EBAY. Kolla in EBAY.COM och klicka en "enbart EU" eller brittiska EBAY.CO.UK och klicka på "enbart UK" eller tyska EBAY.DE och klicka på "enbart Tyskland". Även Hongkong via EBAY.COM så säker marknadsplats. Självfallet väljer du säljare som har så gott som 100% positiva omdömen. Då är du tämligen säker på att få en bra produkt. Köper du från the UK eller Tyskland så tillkommer inga avgifter alls eftersom det är inom EU. Köper du från HongKong så är sannolikheten stor att du åker på `PostNords nya straffavgift men priserna rent allmänt är lägre i HongKong än inom EU.

Lycka till! ;)
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Eller så köper man telefonen i Sverige. Väljer man de stora jättarna så är det nästan garanterat original.
Men det jag funderar på har hur det fungerar med språket?
På den gamla goda tiden då man laddade luren 2ggr i månaden så var det lite tufft med språket.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Eller så köper man telefonen i Sverige. Väljer man de stora jättarna så är det nästan garanterat original.
Men det jag funderar på har hur det fungerar med språket?
På den gamla goda tiden då man laddade luren 2ggr i månaden så var det lite tufft med språket.
Syftar på telefoner från the UK eller Tyskland eller menar du från HongKong?

Jag tillhör själv de där gamla stofilerna som vägrar befatta mig med sk smartphones (jag kallar dom "dumbphones") utan jag kör bl a med med gamla hederliga Siemens ME45 som både är garanterat vattentäta (man kan nästan bada med dom) och man kan tappa dom rakt ner i asfalten för ett par meters höjd utan att de går sönder och man kan tom köra över den med bilen. Batteriet håller dessutom upp till en vecka innan det behöver laddas. (y)
Jag har köpt ett flertal av dessa Siemens ME45 att ha i reserv då jag förutsätter att 2G GSM kommer att leva kvar bra mycket längre än vad de nya 3G UMTS, 4G LTE och 5G NR kommer att göra. Både från Tyskland naturligtvis samt från the UK, och alla har varit omställbara till svenska. Hur det är med telefoner från HongKong vet jag faktiskt inte men de exporterar naturligtvis engelskspråkiga i vart fall. Om de är omställbara till svenska verkar ju väldigt troligt. Men det är ju bara att fråga säljaren.
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Syftar på telefoner från the UK eller Tyskland eller menar du från HongKong?

Jag tillhör själv de där gamla stofilerna som vägrar befatta mig med sk smartphones (jag kallar dom "dumbphones") utan jag kör bl a med med gamla hederliga Siemens ME45 som både är garanterat vattentäta (man kan nästan bada med dom) och man kan tappa dom rakt ner i asfalten för ett par meters höjd utan att de går sönder och man kan tom köra över den med bilen. Batteriet håller dessutom upp till en vecka innan det behöver laddas. (y)
Jag har köpt ett flertal av dessa Siemens ME45 att ha i reserv då jag förutsätter att 2G GSM kommer att leva kvar bra mycket längre än vad de nya 3G UMTS, 4G LTE och 5G NR kommer att göra. Både från Tyskland naturligtvis samt från the UK, och alla har varit omställbara till svenska. Hur det är med telefoner från HongKong vet jag faktiskt inte men de exporterar naturligtvis engelskspråkiga i vart fall. Om de är omställbara till svenska verkar ju väldigt troligt. Men det är ju bara att fråga säljaren.
Är inte dom flesta "high end" smartphones vattentäta, min är Samsung S9 är IP68 vilket innebär att man utan problem kan bada med den, jag har också tappat den hur många gånger som helst utan problem, kanske inte två meter ner i asfalt, men 1,7m ner i klinkers många gånger och från fickhöjd ner i betong minst 20ggr, har kört över den med nya snökedjor med vassa piggar på gräsklipparen som väger 250kg utan förare, bara några smårepor i displayen. Tycker faktiskt att dom håller rätt bra ändå.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Är inte dom flesta "high end" smartphones vattentäta, min är Samsung S9 är IP68 vilket innebär att man utan problem kan bada med den, jag har också tappat den hur många gånger som helst utan problem, kanske inte två meter ner i asfalt, men 1,7m ner i klinkers många gånger och från fickhöjd ner i betong minst 20ggr, har kört över den med nya snökedjor med vassa piggar på gräsklipparen som väger 250kg utan förare, bara några smårepor i displayen. Tycker faktiskt att dom håller rätt bra ändå.
De flesta lurar idag är motsatsen nästan till vattentät. Telefonerna idag är väldigt mycket mer känsliga än de var en gång i tiden och även då var de känsliga....
 
B Byggdjuret skrev:
De flesta lurar idag är motsatsen nästan till vattentät. Telefonerna idag är väldigt mycket mer känsliga än de var en gång i tiden och även då var de känsliga....
Det kan jag skriver under på. Ericsson T39 tålde fyra omgångar tvättmaskin i 60 grader innan den gav upp. Många fickor i arbetskläderna och en liten telefon var inte alltid ett lyckat koncept. Den hängde med i nästan fem år.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Köp en telefon i Sverige, finns gott om billiga alternativ. Den främsta anledningen är att om något är fel eller du får problem så har du ett starkt konsumentskydd. Köper du från en utländskt aktör så står du helt utan.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vilken smartphone står på önskelistan - märke och modell?

// Bocken Bruse
 
Inget bestämt. En liten som lätt går ned i fickan. Det sorterar väl bort de flesta nyare. Tyvärr.
Nuvarande är iPhone SE som börjar bli lite ålderstigen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.