Håller på och brädsfodar huset.
En del säger att man ska ha en läkt i mellan isoleringen och brädorna. Och en del säger att det inte behövs.
Några förslag?

MVH Anders
 
På isoleringen sätter du ett vindskydd för att det inte ska blåsa in i densamma. Därefter läkt för att få en luftspalt och till sist panelen. ;)
 
Tack för ditt svar
Måste man ha läkt? vad har den för mening?
Och hur tjock måste den vara?
Vill inte att det ska bygga ut för mycket, blir så fult vid fönstren och dörrar.

MVH Anders

 
abel48 skrev:
Måste man ha läkt? vad har den för mening?
Och hur tjock måste den vara?
Läkten är till för att skapa en luftspalt, där ev. fukt eller kondens kan torka, utan att gå in i isoleringen.
Använder själv (och som många andra) 22x45 spikläkt. Kolla här, mitt på sidan: http://hem.passagen.se/gitzie/huset2.html ;)
 
Ok då är det nog bäst att spika upp läkt åxå.
Vad är det för fördel/skillnad på vindpapp och asfaboard? förutom priset, asfaboarden kostar ju en del och är lite bökig att hanskas med och att såga.

MVH Anders
 
8) Jag använder ingetdera, kör med Windy. En glasfiberarmerad duk som är mycket smidig att jobba med. Den är fruktansvärt stark, det går inte att riva sönder den. Vass kniv är det som gäller när den ska kapas. Den levereras på rulle: 2,74 m bred och 62,5 m lång. ;)
 
finns i olika längder, funkar fint bara att häfta dit så länge tills luftläkten nyper den
 
vilka olika tjocklekar finns det att köpa av läkt?
och vad kostar det för metern ungefär?

MVH Anders
 
Bob_the_builder
Finns 28x70 ändspontad alltså? Det låter hur som helst som om du handlar väldigt billigt! 45x45 billigare än 4,50/meter har nog inte jag handlat... :p
 
blev en 12x40mm läkt.
Tack för alla svar.

MVH Anders
 
Läste en rapport i någon tidning.
Att luftspalt bakom panelen var bortkastade pengar.
Detta tillkom på 60-70-talet som en lösning på de allt för
täta plastfärgerna som började användas.

Men, jag har luftspalt bakom min panel, ska man ha
stående panel lär man ju spika något liggande som man
kan fästa panelen i.

/Thrax
 
thrax skrev:
Läste en rapport i någon tidning.
Att luftspalt bakom panelen var bortkastade pengar.
Detta tillkom på 60-70-talet som en lösning på de allt för
täta plastfärgerna som började användas.

Men, jag har luftspalt bakom min panel, ska man ha
stående panel lär man ju spika något liggande som man
kan fästa panelen i.

/Thrax
Yes, men i mitt fall var det reglar i väggen, sen satt panelen direkt på asfaboarden.
vid omklädsel åkte 10mm plyfaremsor på!
 
thrax skrev:
Läste en rapport i någon tidning.
Att luftspalt bakom panelen var bortkastade pengar.
Detta tillkom på 60-70-talet som en lösning på de allt för
täta plastfärgerna som började användas.

Men, jag har luftspalt bakom min panel, ska man ha
stående panel lär man ju spika något liggande som man
kan fästa panelen i.

/Thrax
Jo, det är helt sant att det inte behövs, så länge panelen kan andas.

Jag bor i Kanada och här användes sällan plastfärger till fasader, därmed har luftspärr aldrig börjat användas heller. Här täcks väggen oftast med byggspånskivor ovanpå stommen, sedan någon form av vindskydd (tjärpapp eller väv) och sedan panelen, som spikas direkt i väggen.

Dock är liggande panel vanligast här. Om du har stående panel lär du ju ändå behöva något liggande inunder att spika i. Men men luftcirkulation behövs inte så länge väggen kan andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.