Hej, har ett akut tankeproblem jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Läst lite trådar men inte med detta riktigt.
Ska precis i dagarna renovera ett badrum (4kvm) i hus från 1975 med reglar/virke (inte syllen dock) rätt på plattan. Vill ha bort virke i grunden mest möjligt så tänkt fylla upp med EPS betong då den isolerar med, max 10cm (tror jag). Vill dock både ha vattenburen slinga (i förberedande syfte då vi ska lägga in det framöver) samt elslinga.
Hantverkaren vill lägga in det värmeburna i EPS Betongen, (”annars blir det en väldigt massa flytspackel om bägge systemen ska vara över”), sedan elslingan över det på två separata armeringsnät om jag förstått det rätt.
Ser att man inte borde ha värmeburna systemet i EPS betongen på deras hemsida, vad kan bli fel? (Hantverkaren säger att varm och kallvattenrör kan gå där så kan inte var ett problem)
Plattan under är tunn och oisolerad, hur isolerande är några cm.EPS? Borde man ha annan isolering också för att få bättre isoleringsvärde samt att för all framtid hindra fukt problem i DET rummet iaf.
Tacksam för snabba tankar kring detta
 
  • Bild av ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med synligt virke, rörledningar och en del av den oisolerade plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har själv gjort det i EPS men då ligger det precis i toppen så översida slang syns. Och det funkar fint. Lägger du det i mitten så vet jag inte hur det kommer bli för dig.
 
  • Gilla
8saibot8
  • Laddar…
Tack för respons. Men då har du inte elslingor någonstans över det igen?
 
Nej det har jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.