Tips vid installation automover
 
* läs manualen några gånger
* titta på lite filmer på youtube hur installtionen genomförs
* använd medlev. mätsticka (sitter på kartong) vid utläggning av kabel
* gräv ner guidkabeln några centimeter i gräsmattan
* använd märlor till beg.kabeln
* klipp gräset med "vanlig" klippare innan start av robot
* börja på en högre klippnivå, sänk efterhand
* ställ in timern och justera klipptider efterhand. Undvik"onödigt" mycket klippande, det sliter på gräsmattan
* bygg ett eget hus av lite bräder
* ställ in några startpunkter längs guidekabel. Högst startprocent vid största ytan.
* kläm ihop skarvdon med en polygrip, lagom kraft.
* ohmmät slingan efter installation för referens vid ev. framtida felsökningar.
* är klipparen beställd från någon webbshop kan pin-koden komma separat (säkerhetsåtgärd)
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
S
* På platser där du i framtiden vill förändra slingan, dra tråden fram och tillbaka på samma linje så att du kan ta av detta om tråden behöver vara längre. Ibland saknar man 30 cm och det känns så onödigt att göra 2 skarvar bara för det. Det kan även vara bra att ha lite slack på andra ställen att ta av när den går av. Då sparar man ett skarvdon.
* Om roboten skall gå utefter betongplattor eller asfalt, lägg tråden så nära som möjligt. Den klipper kanten bättre om den går över ordentligt.
* För att gräva ner guidekabel så finns det sådana som köpt en billig eldriven motorsåg och sågat ett spår i gräsmattan. Ibland klarar den sig så bra att den går att använda efteråt också. :)
* Var noga med att plocka bort sten och pinnar på hela gräsmattan.
* Gräva ner eller märlor tycker jag är en smaksak. Utefter betongplattorna trycker jag ner den direkt mot plattorna. Där det finns minsta risk att man vill göra om är det märlor som gäller.

För övrigt verkar Etompau ge väldigt bra råd.
Det är bra att du tänkt göra det själv. Jag blev väldigt missnöjd med installationen jag köpte.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Gräv ner all kabel. Skit i märlor.
Strunta också i alla försök att bygga någon maskindriven mackapär som skall göra ett spår åt dig. Snöre, kantskärare och sen moraknivsfodral är allt som behövs. När du fått in knixen kan du peta ner två meter per minut. Dvs för en normal villatomt lär du vara klar på en halvdag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.