Handritad skiss av ett avloppssystem med WC, handfat, tvättmaskin, dusch och köksavlopp anslutna till en Grundfos pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör och pump under hus med synliga fuktfläckar och ett extra rör med silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör under hus med silvertejp och skumisolering, möjlig tecken på läckage eller hemmabygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej på er proffs, jag har en undran, då avlopp & vvs inte är mitt starkaste ämne.

Jag har ett litet hus som har denna avloppslösning, bifogar bilder, samt en ritad översikt.
Det är vårat gästhus som är utrustat att bo året runt i.
Finns dusch, handfat, tvättmaskin, toalett, samt kök utan diskmaskin kopplat till avloppet.

Avloppet går som på skissen, efter Grundfos pumpen går allt iväg i en pem-slang ca 10-15m under jord till stora avloppet.

Jag tittade under huset i en allmän inspektion och såg på marken ser det ut att ha kommit en del vatten på marken, kan ej riktigt lokalisera vart det kommer ifrån, ser inga direkta läckage, men det är ngt vitt i, tänker att det borde vara fr ngn del av avloppet, huset har bebotts på heltid nu i ca 2 månader.

Ser ett extrarör (märkt med ? på skissen) på köksavloppet som har som silvertejp på sig högst upp som att den ska förhindra att det kommer in/ut ngt, vad är detta till för? Avluftning? Ngt hemmabygge som är fel..? Känns iaf, oproffsigt, tejpen trasig..

Jag har ej byggt denna lösning, fanns vid inflyttning, oklart byggnadsår, har dock tänkt att ta tag i denna del av huset, och "snygga upp", ligger lite gamla slangar o rör som inte har ngn funktion, samt grusa och fixa till marken under krypgrunden med grus o plast etc.

Min fråga är:
Är detta en korrekt lösning på avloppet?
Är det underdimensionerat?
Vad hade ni gjort isf. istället?
 
Eftersom rören är lösa kan du börja med att kolla så alla är hopskjutna korrekt.
Efter det kan du se om det går att stumma till montaget med montageband eller konsoler.
Läckaget kan komma från att pumpen inte orkar puma undan både toalett och dusch samtidigt tex, verkar som den stående delen har ett öppet stick, där kan det läcka ut.

Prova att spola och duscha samtidigt som du tittar i grunden kanske du ser vart det läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.