Har funderingar på att köpa upp en bit mark som jag förhandlat med.
Det är alltså inte bara hypotetiska tankar.
Marken är inte så attraktiv idag men min förhoppning är att det kan bli det om 20 år.

Min långsiktiga tanke är att sälja styckade tomter om 20 år. Kanske även arrendera ut tomter.

Marken kostar ca 1 miljon att köpa nu. Detta har jag kontant.

Vad är bäst, att äga detta privat eller starta ett AB som äger marken.
Jag lutar mer åt AB då det känns som en ”renare” lösning då jag helst inte vill blanda ihop det med den privata ekonomin.

Hur blir beskattningen om jag säljer 20 tomter för 500tkr styck om 20 år.
Betalar aktiebolaget bolagsskatt enbart på försäljningen? Dvs ca 20%?
Nu vet ju ingen vad bolagsskatten är om 20 år då men den är ju 20,6% från år 2021 iaf.

Sedan funderar jag på.
Får ett AB arrendera ut mark?
Isåfall skulle man ju kunna sälja rätten att bygga och disponera tomterna för säg 200tkr stycket och sen ha 20tkr per år som arrendeavgift.
Hur beskattas den intäkten på 20tkr?
Vanlig bolagsskatt där med?

Har jag tur så kan jag kanske arrendera ut marken under tiden.
Då får jag kanske 15000kr per år i intäkt där tills jag kan genomföra framtida avstyckningar.
Är det bolagsskatt på dessa 15tkr med?


Sist undrar jag.
Vad kostar det att dra runt en aktiebolag per år i 20 år där i princip inget händer?
Åren då man väntar på bättre tider...
Vad behöver göras och vad kostar det?
 
Du får betala bolagsskatt året efter tomterna säljs, din miljon tar du ut skattefritt och lägg på ränta under åren som går också. Att sköta ett AB är enkelt, speciellt utan transaktioner, bara att lämna in en årsredovisning och och göra deklaration med (nästan bara) nollor i varje år =0)
 
Men det är ju långt ifrån säkert att det blir tillåtet att stycka av några tomter från marken du köper. Du kan ev. får ett förhandsbesked idag, men det gäller bara i två år.

Vid försäljning får bolaget vinsten som vilken vinst som helst, alltså bolagsskatt. Men sedan skall du ju på något sätt få ut pengarnara ur bolaget. Och då blir det i första hand som en ren löneinkomst. Du får alltås betala arbetsgivaravgift på ca 30% (blir 25% om man räknar det från bruttot), och sedan vanlig inkomstskatt 30 - 50% på det som blir över. Alternativt kan det gå att få ut som aktieutdelning med mindre belopp per år, då får du bara 30% kapitalinkomstskatt på summan (efter bolagsskatt).

TYar du ut det som lön, så är lönekostnaden en avdragsgill kostnad för bolaget, så det blir ingen vinst att betala bolagsskatt på.
 
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får betala bolagsskatt året efter tomterna säljs, din miljon tar du ut skattefritt och lägg på ränta under åren som går också. Att sköta ett AB är enkelt, speciellt utan transaktioner, bara att lämna in en årsredovisning och och göra deklaration med (nästan bara) nollor i varje år =0)
Ja så cirka 20% bolagsskatt då på försäljningarna när de genomförs, låter ju överkomligt.
Sen förstår jag att jag får ta ut min miljon utan skattekonsekvenser som du skriver och att man får räkna med viss ränta är ju en bra poäng.
Men jag får också ta utdelning till 20% skatt, eller hur?
Och då borde jag få tillgodoräkna mig åren bakåt då jag inte nyttjat utdelningen också?

Okej, så inga kostnader alls för att driva ett aktiebolag där det knappt händer ngt?
Förutsatt att jag klarar deklaration och årsredovisning själv?
Vilket man borde göra?
 
H hempularen skrev:
Men det är ju långt ifrån säkert att det blir tillåtet att stycka av några tomter från marken du köper. Du kan ev. får ett förhandsbesked idag, men det gäller bara i två år.

Vid försäljning får bolaget vinsten som vilken vinst som helst, alltså bolagsskatt. Men sedan skall du ju på något sätt få ut pengarnara ur bolaget. Och då blir det i första hand som en ren löneinkomst. Du får alltås betala arbetsgivaravgift på ca 30% (blir 25% om man räknar det från bruttot), och sedan vanlig inkomstskatt 30 - 50% på det som blir över. Alternativt kan det gå att få ut som aktieutdelning med mindre belopp per år, då får du bara 30% kapitalinkomstskatt på summan (efter bolagsskatt).

TYar du ut det som lön, så är lönekostnaden en avdragsgill kostnad för bolaget, så det blir ingen vinst att betala bolagsskatt på.
Japp jag är väl medveten om att inga garantier finns att jag får igenom avstyckningen och kan genomföra planerna.
Går det inte om 5 år så kanske om 10 eller 20.
Hursomhelst så har jag svårt att tro att jag inte lyckas inom 20-30 år iaf.
Det är en chansning som jag får vara beredd att ta.

Att ta ut pengarna från bolaget ja, du pratar om lön.
Tanken är ju snarare utdelning isåfall i första hand, måste ju vara mkt bättre
 
C
S sevilla skrev:
Tanken är ju snarare utdelning isåfall i första hand, måste ju vara mkt bättre
Aningen bättre, men i fåmansbolag finns det ett begränsat utdelningsutrymme baserat på schablon eller lönesumma.
 
C cpalm skrev:
Aningen bättre, men i fåmansbolag finns det ett begränsat utdelningsutrymme baserat på schablon eller lönesumma.
Jo jag känner till detta.
Tänker ändå att jag borde tillgodoräkna mig schablonbeloppet för flera år tillbaks i tiden när det väl är dags att sälja tomterna.
Samt att det som man isf inte går ta i utdelning kan ligga kvar och förvaltas eller att man investerar i ngt annat. Eventuellt läggas i träda 5 är och tas ut till 25% skatt därefter.
 
Finns det inte någon spännande lagfartsavgift om du handlar som AB? Likväl, obebyggd tomt skattas väl per styck? Dvs ingen samlad fastighetsavgift som bebyggd tomt. Så styckning ska nog göras först när saker har landat i framtiden för att undvika rullande kostnader.

ovanstående är spekulationer :)
 
K Karl P skrev:
Finns det inte någon spännande lagfartsavgift om du handlar som AB? Likväl, obebyggd tomt skattas väl per styck? Dvs ingen samlad fastighetsavgift som bebyggd tomt. Så styckning ska nog göras först när saker har landat i framtiden för att undvika rullande kostnader.
ovanstående är spekulationer :)
Bra poänger!
Ja lagfart är 4,25% för företag (dyrare än privat) så det blir ca 43000kr.

Ja tomterna beskattas ju styckvis som du skriver men det är ju först när avstyckningen görs, och det är då de kommer att säljas.

Sedan räknas denna mark som lantbruksfastighet idag, och då tror jag att det inte är ngn skatt alls om jag inte förstått saken fel.
 
Vad är marknadspriset för tomter i detta området nu? Redigerat: Inte rätt siffror, kom ihåg helt fel.

Men med den tidshorisonten är det ju bara att köra om läget är bra och inte någon avfolkningsbygd.
 
I InsidersUnited skrev:
Vad är marknadspriset för tomter i detta området nu? Det kostar ca 3-5 000 kr/m2 utöver markkostnaden att få fram byggklara avstyckade tomter med VA, vägar etc. Tror inte det skiljer jättemycket var i landet det ligger.

Men med den tidshorisonten är det ju bara att köra om läget är bra och inte någon avfolkningsbygd.
Tomtpriserna ligger väl runt 1000kr/kvm nu.
Det lär öka framåt.

Men jag antar att du skrev fel med 3-5000kr/kvm för att anlägga väg, VA mm?
Alltså en tomt på 1000kvm skulle kosta 3-5 miljoner att få byggklar.
Du kanske menar 300-500kr/kvm.

Hursomhelst, summor, uträkningar och information om hur mkt det kostar att få fram byggklara tomter vore jätteintressant.
Vart kan man läsa mer om det?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S sevilla skrev:
tillgodoräkna mig schablonbeloppet för flera år tillbaks
Ja det går att nyttja retroaktivt, vet dock inte hur många år bakåt.
 
C
H hempularen skrev:
Ja det går att nyttja retroaktivt, vet dock inte hur många år bakåt.
Japp, det går utmärkt. Sparat utrymme räknas dessutom upp med en hyfsat generös faktor varje år. Finns ingen konkret gräns i tiden men historiskt har det hänt att reglerna ändras så att det sparade utrymmet fryser inne, så man vet aldrig.
 
Om du tar det som enskild näringsfastighet, så kan du spara räntefördelningsunderlag och få ungefär samma resultat.

Om fastigheten är lantbruksfastighet idag, och den ägs av privatperson, så får du (normalt) inte köpa den som aktiebolag. Om den ägs av juridisk person, är det oftast bättre att köpa det ägande (skal-)företaget än fastigheten, så slipper du lagfartsavgiften.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om du tar det som enskild näringsfastighet, så kan du spara räntefördelningsunderlag och få ungefär samma resultat.

Om fastigheten är lantbruksfastighet idag, och den ägs av privatperson, så får du (normalt) inte köpa den som aktiebolag. Om den ägs av juridisk person, är det oftast bättre att köpa det ägande (skal-)företaget än fastigheten, så slipper du lagfartsavgiften.
bra svar!
Ja om man kör det som enskild näringsfastighet så menar du att man driver det privat eller som enskild firma?
Skatten blir då 30% av 90% = 27% vad jag förstår.
Men nackdelen är väl att det ses som affärsmässig verksamhet eller ngt, och skatten blir högre om man säljer fler än 15 tomter på 10 år.
Och det är ju målet iaf.

Ja jag läste också om det du skrev om att man som AB normalt inte får köpa av privatperson, detta krånglar ju till det en del.
Den ägs av privatperson nu, som även driver enskild firma men det gör ingen skillnad eller?

Enligt Jordförvärvslagen behövs ett tillstånd för att AB ska få köpa.
Men möjligt att det går om man motiverar det med att det inte ska bedrivas lantbruk på fastigheten, att tanken är bostäder istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.