Ska till en utedusch till sommaren och behöver tips om vettig isolering för rören.
Tanken är att dra ut PEM från källaren (både varm och kallt) fram till duschen ca 10m bort ovan mark. Avstängningskranar och avtappning monteras så att allt kan dräneras vintertid. Målet är att lägga slangen med fall så denna blir helt tom, annars överlever ju PEM om det skulle bli kvar lite vatten i.

Men hur isolerar jag detta för att minska värmeförluster?
Flera verkar köra med Tubolit när det ska grävas ner https://www.avloppscenter.se/vara-p...g-tubolit-28mm-20mm-tjock-2-meters-langd.html
Funkar (överlever kanske är mer rätt ord) även detta om det dras fritt i luften under en altan? Hängs upp på lämplig sätt givetvis, men väder och vint kommer ju åt detta.

Vad finns det för andra alternativ?
Har kollat på armaflex, men känns som ett sämre val utomhus (sämre val för budgeten också) https://www.avloppscenter.se/vara-p...g-armaflex-42mm-ror-27mm-tjock-isolering.html

Även kollat på färdigisolerade PEM slangar och slangar för kulvert/nedgrävnad med värmekabel. Men när meterpriset hamnar på över 300 spänn så är det inget vettigt alternativ! Dessutom är dessa oftast i grövre dimension, jag tänkte dra 16mm PEM.
 
tompax
A AlexJAS skrev:
Funkar (överlever kanske är mer rätt ord) även detta om det dras fritt i luften under en altan? Hängs upp på lämplig sätt givetvis, men väder och vint kommer ju åt detta.
Ja, det fungerar alldeles utmärkt.

A AlexJAS skrev:
Vad finns det för andra alternativ?
Har kollat på armaflex, men känns som ett sämre val utomhus (sämre val för budgeten också) [länk]
Armaflex isolerar mycket bra och är en bra produkt, men den är mycket känsligare också. Annars har du HT/Armaflex och den är UV-skyddad och fungerar utomhus.
Men som du skriver så är prisbilden helt annorlunda för Armaflexprodukterna. Men skall du inte ha några långa längder så kanske inte priset är så avgörande?

Min fråga skulle dock vara vilka värmeförluster du vill minska? Den värmen som kommer från att du duschar utomhus några enstaka gånger på sommaren? För i så fall lär det inte handla om några stora förluster.

I så fall fungerar den allra billigaste isoleringen tror jag. Det är mest för komforten så värmen behålls i ledningen ifall du stänger kranen och vill öppna den igen någon minut senare.
 
tompax tompax skrev:
Ja, det fungerar alldeles utmärkt.

Min fråga skulle dock vara vilka värmeförluster du vill minska? Den värmen som kommer från att du duschar utomhus några enstaka gånger på sommaren? För i så fall lär det inte handla om några stora förluster.

I så fall fungerar den allra billigaste isoleringen tror jag. Det är mest för komforten så värmen behålls i ledningen ifall du stänger kranen och vill öppna den igen någon minut senare.
tompax tompax skrev:
Min fråga skulle dock vara vilka värmeförluster du vill minska? Den värmen som kommer från att du duschar utomhus några enstaka gånger på sommaren? För i så fall lär det inte handla om några stora förluster.

I så fall fungerar den allra billigaste isoleringen tror jag. Det är mest för komforten så värmen behålls i ledningen ifall du stänger kranen och vill öppna den igen någon minut senare.
Ja, du har helt rätt att det i första hand är för komforten så att värmen stannar kvar lite längre mellan duscharna, ekonomiska värmeförlusten som jag först antydde är en sekundär orsak.
Är tänkt till poolen så man lätt kan skölja av sig direkt när man kliver upp och slippa ha 10st blöta gäster springa in i badrummet. Så blir mer än några enstaka gånger, men troligen sker då duschandet mer stötvis under tex samma kväll.

Armaflex känns bättre helt klart, men inte när det ska sitta utomhus. HT varianten kändes onödigt dyrt för sådant enkelt projekt. Lutar då åt Tuboliten (y)
 
tompax
A AlexJAS skrev:
Ja, du har helt rätt att det i första hand är för komforten så att värmen stannar kvar lite längre mellan duscharna, ekonomiska värmeförlusten som jag först antydde är en sekundär orsak.
Är tänkt till poolen så man lätt kan skölja av sig direkt när man kliver upp och slippa ha 10st blöta gäster springa in i badrummet. Så blir mer än några enstaka gånger, men troligen sker då duschandet mer stötvis under tex samma kväll.

Armaflex känns bättre helt klart, men inte när det ska sitta utomhus. HT varianten kändes onödigt dyrt för sådant enkelt projekt. Lutar då åt Tuboliten (y)
Men kör på Tubolit då, eller annat märke för den delen. Det kan löna sig att ta en billigare men tjockare isolering till något sådant här. Eller kanske dubbla isoleringsrör om det är så billigt. Dvs. en som passar PEM-slangen och en som passar ovanpå den första isoleringen. Om det bara kostar "några kronor" per meter så kan det ju vara skön komfort sedan.

Lycka till med ditt projekt! Hoppas dessa var de bästa svaren du kunde få! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.