Såg på Foxnews nyligen:
I Marquette, Kansas, US, ger kommunen bort tomter gratis (värde ungefär $10000), mot villkoret att ett hus byggs på tomten inom ett år.

Det kanske vore något för svenska kommuner med stora utflyttningsproblem att ta efter!

;)
 
petar skrev:
Det kanske vore något för svenska kommuner med stora utflyttningsproblem att ta efter!
Om utflyttningsproblemen berodde på brist på tomtmark skulle nog flera kommuner nappat på det här för längesedan. De kommuner som inte kan släppa till mark för husbygge kan man nog räkna på ena handens fingrar och de kommunerna är nog inte att klassa som utflyttningskommuner.

Det finns (eller i alla fall har funnits) liknande erbjudanden i Sverige. Mina föräldrar köpte en tomt för 10000 kr från Bjuvs kommun och fick tillbaka 5000 kr om de påbörjade bygget inom ett år. Det priset var inklussive VA. Nu var det i och för sig 25 år sedan och de där 5000 kronorna kanske motsvarar 20000 idag men med de priser man ser idag så är det ungefär samma sak som att få tomten gratis.
 
Nånstans i Småland var det i alla fall. Men Sverige är långt i från idyllen USA, åtminstone den idyll jag upplevt.
 
vår kommunala tomt var inte gratis, men närapå, 5000:- fick vi hosta upp för plätten.
 
I vaggeryd finns det vissa kommunala tomter som man får för 1kr om jag inte minns fel.
 
I robertsfors kommun ger man bort havstomter för att lock till sig nybyggare och inflyttade.
cirka 5 mil från umeå....
 
Hörde från en kollega att Orsa har tomter för 1 kr styck - anslutning och el klart..... (Byggklar tomt alltså!)

::) Om nu bara Ekerö kunde göra likadant med en bra sjötomt i söderläge ::)
 
Går det att pruta på enkronan? 10% rabatt kunde man väl få....!? ;D
 
micke_011 skrev:
se där ja.. det liknar ju något, men det är väl som alltid,tillgång och efterfrågan. dock kan man inte annat än tycka att det är sjukt när kommunerna dels begränsar sina släpp av tomter så till den milda grad att det hamnar hundratals tomtsökare i kö och att man därefter, när man nu behagar, släpper lite tomter mest för att stilla kritiken (som det verkar).

fast värst är det väl när kommunala tomtplättar säljs för 400-500 tkr eller mer. det är ju ultrasniket att pungslå kommuninvånarna som till syvende och sist är den primära (enda?) inkomstkällan som finns för kommun, landsting och stat. men men, vi lever och bor i ett rött samhälle, alla som har möjlighet skall betala om så genom näsan.
Jisses, och jag som tycker jag har sosseskräck-vicken råsop!!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.