Testkörde barnvagn i grusgången och det tog tvärnit direkt.

Alldeles för löst grus. Tidigare ägare hade ej packat med sand.
Är det möjligt att göra det i efterhand för att få mer motstånd när man går/rullar på den?

/ Novis husägare
 
  • Grusgång med löst grus och synlig brist på packning, vilket hindrar barnvagnens framfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är lättare att ösa bort det du har och ersätta med lämpligt material 0-18 om du inte här estetiska krav annars 0-18 i botten och stenmjöl på toppen
 
Grus är snyggt när det är nykrattat, och enkelt att lägga, men värdelöst om ytan ska användas till mer än att gå på. På vintern åker det med när man ska skotta snö. Hade en stor grusad yta där jag bodde förut.
En äldre granne sa att man förr i tiden blandade med sand, och sen pudrade på cement o vattnade, och att det då håller sig still ett tag.
Jag provade det utanför en verkstad jag hyrde, funkade riktigt bra, men det var ju inte snyggt.
 
Alldeles för djupt lager gissar jag på. Jag grävde upp vår grusade uppfart för två år sedan då den var mestadels ogräs. Jag grävde dock för djupt på vissa partier och där var det omöjligt att köra vagnen utan att den grävde ner sig. Där jag bara hade ett par cm över packad mark gick det utmärkt.
 
tensiden tensiden skrev:
Alldeles för djupt lager gissar jag på. Jag grävde upp vår grusade uppfart för två år sedan då den var mestadels ogräs. Jag grävde dock för djupt på vissa partier och där var det omöjligt att köra vagnen utan att den grävde ner sig. Där jag bara hade ett par cm över packad mark gick det utmärkt.
Ja precis, det är nog rätt djupt. Det går ihop med vår parkering (som också är grus), men där är det packat och väldigt hårt.

Så det går alltså inte att fixa i efterhand, utan vi måste gräva upp allt och börja från grunden?
 
Claes Sörmland
Det går att lägga på några cm stenmjöl 0-8 mm med skyffel och raka och vattna ned. Kanske får du göra det några gånger. Då slutar du i princip med någon sorts 0-18 mm samkross med hög andel 18 mm som går att köra barnvagn på.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Du slipper ju ogräset med ett djupt lager grus. I min värld finns det bara 2 ytterligheter: Tjockt lager grus eller asfalt. Allt däremellan ger bara problem med ogräs.
 
Uppdatering: Började gräva för att se djup - och det var inte mer än 10-15cm.

Den sten vi har är 8-16.
Har jag förstått det rätt att man nu lägger ett lager stenmjöl, och sen befintlig sten (8-16) ovanpå?
Behövs någon maskin för att packa stenmjölet?

Stort stort tack!
 
  • Grävning i grus med synligt djup på 10-15 cm och olika storlekar av sten, grunden för stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köra barnvagn i singel som du har nu oavsett djup är bara mer eller mindre besvärligt. Du behöver ha minst ca 3cm djup på singlet om du vill behålla utseendet, resten blandar du ut som föreslaget med 0-8 eller kanske till och med 0-18 och packar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Köra barnvagn i singel som du har nu oavsett djup är bara mer eller mindre besvärligt. Du behöver ha minst ca 3cm djup på singlet om du vill behålla utseendet, resten blandar du ut som föreslaget med 0-8 eller kanske till och med 0-18 och packar.
Tack för svar! Laddade upp bild nu i tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.