Hej!

Vi håller på att renovera vår tvättstuga. Den ligger i källaren i vårt hus som är byggt 1962.

Vi kommer kakla om väggarna och bakom kaklet finns någon form av gammal isolering (tror jag att det är iallafall...) som sitter rätt löst, dvs går att vicka på dessa 'plattor' . Se gärna bifogad bild (isoleringen ses till höger i bild) .

Och det jag undrar är :
-bör vi ta bort detta lager av isolering?
Och bör vi då ersätta den med någon annan isolering, och isf vad? Eller kan vi putsa direkt på väggen bakom (murad) ?
-Eller bör vi låta det vara kvar, men försöka skruva fast den i väggen så den sitter bättre?


Stort tack på förhand!
Mvh, Sarah
 
  • Gammal isolering i lösa plattor på en tvättstugevägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skivorna är Träullit, tillverkas fortfarande i Österbymo i Östergötland. Utmärkta att putsa på. enda nackdelen med materialet enligt min mening är att det är helt kass som fästpunkt om du vill montera hyllor på väggen.
https://www.traullit.se/
EDIT: Om du väljer att behålla (vilket jag skulle göra) kan du försöka förankra dom lite bättre, de stabiliseras också av putslagret om det inte är alltför tunt.
 
Redigerat:
A
att isolera källares yttervägg kan vara marit
det beror på hur utsidan ser ut
stor risk för fukt
 
electroluxaren skrev:
att isolera källares yttervägg kan vara marit
det beror på hur utsidan ser ut
stor risk för fukt
Tack för svar! Vilken utsida menar du?
 
hscn hscn skrev:
Skivorna är Träullit, tillverkas fortfarande i Österbymo i Östergötland. Utmärkta att putsa på. enda nackdelen med materialet enligt min mening är att det är helt kass som fästpunkt om du vill montera hyllor på väggen.
[länk]
EDIT: Om du väljer att behålla (vilket jag skulle göra) kan du försöka förankra dom lite bättre, de stabiliseras också av putslagret om det inte är alltför tunt.
Tack för ditt svar!
Och tack för namn på skivorna
Vi är inne på att behålla skivorna och som du skriver förankra dem lite bättre.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
A
Sawa8920 Sawa8920 skrev:
Tack för svar! Vilken utsida menar du?
Grundmuren mot marken
Isolering
Dränering
Källargolvet
Mm
Kolla med en byggmästare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.