Jag ska köpa en avluftare till tappvarmvattnet och den har R20 invändig gäng på båda sidor. Jag vill montera den på ett 15 mm kopparrör genom att kapa röret på plats och sätta dit klämringskopplingar, men jag är osäker på vad jag behöver för grejer för att enkelt kunna montera/demontera.

Om jag sätter en rak klämringskoppling 15x15R (t ex 1947100) och en nippel 20x15 (t ex 1987825) på ena sidan, borde jag då ha en unionkoppling på andra sidan för att kunna de/montera utan att göra fusilli av kopparrören? Tips på lämpliga artikelnummer på det jag behöver? (Rinkaby eller RSK, jag kan handla från fackhandel).

Tack!
 
Hej, kanske kan du ladda upp en enkel skiss på hur du tänker dig?

Jag förstår nog inte riktigt varför du skulle behöva en unionkoppling. Kan du förklara lite mer?
 
Absolut! Håll till godo för en tjusig skiss:

B7lsHj0.jpg

Så här ser installationen ut. Det är röret med tejpen som det gäller.
WfUEQPx.jpg

Och avluftaren som ska dit på röret:
ZPteMl4.jpg

När jag nu funderat ett varv till så kanske inte unionkopplingen behövs. Tanken var att när allt är löst går det utmärkt att gänga på allting, men när man kommer till sista kopplingen som ska anslutas till röret blir det svårt. Men jag kan ju vänta med att dra åt sista klämringskopplingen så kanske det går utan union?
 
Ja du kan väl bygga ihop allt i förväg så det är klämringsändar i båda ändar på grunkan när du sätter den mellan rören. Om det är stumt så finns det skjutbara kopplingar typ ”Lången” men det ser väl ut som att det ska gå att sära på rören tillräckligt ändå.

//Amatören
 
Klämringskopplingen till vänster kan lämpligen nyttjas för att möjliggöra montering.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den här funkar ju utan extra delar.

[länk]
Jaha! Så då räcker det att jag köper två sådana så är jag all set?
 
Ta stödhylsor också.

Edit: och lin eller gängtape.
 
Det stämmer nog att det är en cylindrisk gänga på dessa.
 
Så då fungerar inte den eller?
 
Jo då. Det funkar.
 
Staffans2000
D Decamber skrev:
Jag ska köpa en avluftare till tappvarmvattnet
Varför skall du det?
 
D Daniel 109 skrev:
Jo då. Det funkar.
Så R och G är kompatibla med varandra?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför skall du det?
Jag har ett järn-/manganfilter (Filtrena typ J) som syresätter vattnet. När vattnet värms upp frisätts syret och det blir fullt av luft i systemet och kranarna får hostattacker värre än corona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.