Maxwells demon TotalControl skrev:
Isolerad PEX
Aha, tack för förtydligandet. gissar att detta då används i mellanbjälklaget, vi la vårt i isoleringen under plattan vi gjöt.
 
Fortfarande inget svar från Lk men vi jobbar vidare med andra delar :) innerväggarna har påbörjats på ovanvåningen och i går flytspacklade vi nedanvåningen OSB-innervägg under konstruktion med byggnadsställning och förpackade isoleringsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyflytspacklat golv med fotspår och en vägg med påbörjad gipsinstallation i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Är på väg att upphandla plattan till vårt stenhus så jag undrar om ni göt en standardimentionerad platta, eller var den extraförstärkt?
 
pacharan pacharan skrev:
Är på väg att upphandla plattan till vårt stenhus så jag undrar om ni göt en standardimentionerad platta, eller var den extraförstärkt?
Kul!
Vi har gjutit en extraförstärkt platta. Både den yttre voten och den inre voten till den bärande väggen är större och har mer/grövre armering än ”normalt”.
Hur går dina funderingar kring det?
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
C Chaneddy skrev:
Kul!
Vi har gjutit en extraförstärkt platta. Både den yttre voten och den inre voten till den bärande väggen är större och har mer/grövre armering än ”normalt”.
Hur går dina funderingar kring det?
Hade tänkt lägga extra armering, tror dock att mitt hus är lättare än ert efter vad jag kan se, men ligger i radonområde och då är ju grövre armering bra mot sprickbildning som släpper in radonet. Funderar på 8150 i rutnäten, i voten är jag fortfarande osäker, såg en skiss på 5 st tolvor, vore bra info om ni vet ungefär hur mycket ni gick upp i armering och även storlek på den yttre voten.
Körde ni även med högre bärighet på frigoliten under något bärande, har hört att den vanliga frigoliten räcker långt.
 
pacharan pacharan skrev:
Hade tänkt lägga extra armering, tror dock att mitt hus är lättare än ert efter vad jag kan se, men ligger i radonområde och då är ju grövre armering bra mot sprickbildning som släpper in radonet. Funderar på 8150 i rutnäten, i voten är jag fortfarande osäker, såg en skiss på 5 st tolvor, vore bra info om ni vet ungefär hur mycket ni gick upp i armering och även storlek på den yttre voten.
Körde ni även med högre bärighet på frigoliten under något bärande, har hört att den vanliga frigoliten räcker långt.
Alla sådana här frågor bör utredas av en konstruktör. Det är inget man höftar och det finns generellt inga vinster med att överdimensionera en villaplatta. Gällande täthet och sprickbildning är i regel standardarmering fullt tillräckligt för en villaplatta. Det handlar mer om vilken betong ni gjuter med samt hur man gjuter och hur plattan efterbehandlas.

Problemet med sprickbildning (krympsprickor framför allt) vid gjutning av villaplattor (även större projekt) handlar i regel om att man vill gjuta så blaskigt som möjligt för att det är lättare att få till planheten. Största anledningen är nog dock att det är tyngre för de som gjuter att hantera betongen om man inte är erfaren (lägger betongen på fel ställe). De här blöta betongerna (SKB och S5) tappar i regel mer vätska vid uttorkning och måste vattnas för att inte spricka för mycket. Det görs nog aldrig på en villaplatta och även väldigt sällan vid större projekt.

Ökar man upp armeringen måste även betongens hållfasthet ökas och tvärtom.
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Gällande PEX:en är det bra att den var tät. Dock undrar jag om det inte bör gå att byta ut den? Är det 20 mm slang?
 
C Chaneddy skrev:
Det kallas sammverkansplåt och just den vi använde var PEVA 45. beroende på tjocklek så tål den olika spännvidder, kommer inte ihåg just nu men vet att vi hittade tabeller för hur långa spännvidder det klarade. Otroligt enkelt att lägga och funkar som en form istället för en träform men samtidigt som fungerar det som underkantsarmering.
Våra längsta spännvidd är ca 7 m om jag minns rätt. Men vill minnas att det fungerade upp mot 9 m.
Behövde ingen assistans utan vi var 2 stycken hemmafixare som la dem på plast för hand. [bild] [bild] Lite fundersamma innan vi började men verkligen ingen raketforskning
Hej! Grymt jobbat! Får man fråga vart ni köpte plåten? Och fler bilder tack :) Hur långt har ni kommit nu?
 
Redigerat:
M Melhan skrev:
Hej! Grymt jobbat! Får man fråga vart ni köpte plåten? Och fler bilder tack :) Hur långt har ni kommit nu?
Hej . Det är köpt på norosteel.
Ska försöka uppdatera under kvällen hur långt vi har kommit:)
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Delvis konstruerad inredning med gipsskivor i ett oavslutat rum med synliga vägginstallationer och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som gräver med en minigrävare i en trädgård för att förbereda markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för inbyggnadshögtalare i en oavslutad innervägg, med OSB-skivor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfattande byggprojekt med oupptäckt gipsskiva och installerade väggnischer med högtalarlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbygge med oslipade och omålade gipsskivor på vägg, kablar och arbetsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggnadsfas inomhus med oskivade gipsväggar, utsparningar för installationer och delvis spacklade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det får framåt även om vi inte gör allt i rätt ordning . Vi hade tex inte grävt ner dagvattenledningarna när vi grävde för plattan för då kunde vi inte bestämma oss för vart vi skulle göra någon stenkista . Nu är det klart och även studsmattan blev nergrävd när vi ända hade en minigrävare hemma. Ovanvåningen är alla väggar uppe och 2 rum är enbart spackling och målning kvar . Vi har oxå fått fält in allt i väggarna som vi önskat, högtalarlådor för inbyggnadshögtlare, hyllor för laddstationer mm. Klart kör Vi fast lite då och då men det tuggar på framåt :) näst på tur är att montera kylaggregat i 3 rum
 
  • Gilla
Melhan
  • Laddar…
Vad blir det för aggregat och är det kopplat till frikyla och ventilation?
 
X xLnT skrev:
Vad blir det för aggregat och är det kopplat till frikyla och ventilation?
Ventilationsggregatet är ett Heru 200T med elektrisk värmeelement enbart. Vår ventilationsprojektör räknade en hel del på att köra både kyla och värme via bergvärmen ihop med ventilationen , men inget av det blev lönsamt. För mycket investeringskostnader i förhållande till den låga effekten man fick ut.

Bergvärmen körs med ett Nibe F1155, här ska vi även köra frikyla med hjälp av fläktkonvektorer i tre sovrum, dvs att vätskan från borrhålen används på sommaren för att växla kyla istället för värme.
 
C Chaneddy skrev:
Ventilationsggregatet är ett Heru 200T med elektrisk värmeelement enbart. Vår ventilationsprojektör räknade en hel del på att köra både kyla och värme via bergvärmen ihop med ventilationen , men inget av det blev lönsamt. För mycket investeringskostnader i förhållande till den låga effekten man fick ut.

Bergvärmen körs med ett Nibe F1155, här ska vi även köra frikyla med hjälp av fläktkonvektorer i tre sovrum, dvs att vätskan från borrhålen används på sommaren för att växla kyla istället för värme.
Jag syftade på fläktkonvektorn när jag skrev aggregat innan. Det var alltså det jag ville veta, vilken konvektor ni tänkt installera. :)
 
X xLnT skrev:
Jag syftade på fläktkonvektorn när jag skrev aggregat innan. Det var alltså det jag ville veta, vilken konvektor ni tänkt installera. :)
Aha , då förstår jag :)
Det blir inbyggda Eveco carisma aggregat och ja, de är kopplade till frikyla, men inte till ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.