Jag ska bygga en luftspalt och plankorna som löper vågrätt mellan snedtaket är förstärkt med brädlappar som i vissa fall ligger direkt mot spånten i snedtaket. Funderar på att byta ut dessa mot hålplattor för att reglarna till luftspalten ska kunna löpa ända upp till nock
enligt:
Inredning med träplankor och synliga reglar i ett snedtak, markerade områden för byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars måste luftspaltsregeln kapas i två delar samt att skivan (blå) som ska
på därefter som isoleringen ska ligga mot också blir tvunget att sågas till extra,
enligt:
Innertak med vågrätta plankor, brädlappar mot spåntak, markerad luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det ok att byta ut brädlapparna mot hålplattor eller borde man låta bli dom?
nedan:
Inredning av vind med synliga takbjälkar, brädlapp förstärkning på snedtak markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax
S Snickesnack99 skrev:
Jag ska bygga en luftspalt och plankorna som löper vågrätt mellan snedtaket är förstärkt med brädlappar som i vissa fall ligger direkt mot spånten i snedtaket. Funderar på att byta ut dessa mot hålplattor för att reglarna till luftspalten ska kunna löpa ända upp till nock
enligt:
[bild]

Annars måste luftspaltsregeln kapas i två delar samt att skivan (blå) som ska
på därefter som isoleringen ska ligga mot också blir tvunget att sågas till extra,
enligt:
[bild]

Är det ok att byta ut brädlapparna mot hålplattor eller borde man låta bli dom?
nedan:
[bild]
Det beror helt på hur det ser ut på andra sidan. Ifall där sitter något eller inte.

Man kan inte bara ta bort, och sedan sätta dit. Något måste hålla ihop bitarna under tiden, kalla det "avväxling" (även fast det i detta fall inte blir en avväxling i samma mening som när man skall växla av för en balk).

Om där är fritt på baksidan, så skulle du kunna plåta. Men du måste sätta en plåt av samma längd som träbiten du har, för att få tillräcklig "grepp" i träet. Det kan hända att det räcker med mindre plåtar, men det kräver också en omräkning och beräkning av vilka krafter där uppstår och då behöver du ta kontakt med en byggkonstruktör.
Och när du då har plåtat på baksidan, så kan du ta bort träbiten på framsidan, försiktigt.

Sitter det trä både på fram och baksidan, då är det knepigare, för då måste du först ta bort, för att sätta dit, åtminstone 1 sida i taget. Och jag vet inte vad du har för belastningar där och om konstruktionen klarar av att hålla ihop tillräckligt bra på bara en bräda på en sida.

Kan vara lite lurigt när man inte vet vad man har för krafter att göra där.
 
Det är träbitar både fram och bak så det blir nog ingen plåtning då.
Kanske man kan såga till en
öppning på 45 + 3mm från takspånten räknat för att kunna låta luftspaltsregeln löpa rakt igenom?

Det kritiska borde vara att såga till 3mm boarden som isolering ska ligga mot exakt rätt runt den vågräta regeln så det inte letar sig in fukt i springan som uppkommer mellan board och vågräta regeln (bild 2)? Eller behöver man inte vara så pet-noga med det?
 
Redigerat:
tompax
S Snickesnack99 skrev:
Det är träbitar både fram och bak så det blir nog ingen plåtning då.
Kanske man kan såga till en
öppning på 45 + 3mm från takspånten räknat för att kunna låta luftspaltsregeln löpa rakt igenom?

Det kritiska borde vara att såga till 3mm boarden som isolering ska ligga mot exakt rätt runt den vågräta regeln så det inte letar sig in fukt i springan som uppkommer mellan board och vågräta regeln (bild 2)? Eller behöver man inte vara så pet-noga med det?
Jo det är ganska noga att det är hyfsat tätt där. Annars blåser det rätt in i isoleringen. Du kan också tejpa med lämplig tejp, som exempelvis Tectis Sitko Flex, eller T-Flex, eller annan åldersbeständig tejp för ändamålet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.