Hej.
Håller på med husbygge och i samband med grundarbetet så bad jag anläggarna att förbereda för altan samt grusa gångar. Det är gjort med makadam 11-16 som översta lager. Vi har nu funderat över om vi istället vill lägga marksten som uteplats istället. Funkar det då att använda lagret med 11-16 som bärlager och sen lägga ett lager med 2-4 eller sand på det?
 
Hej.
Ja, det går i regel bra. Då 11-16 är ett makadam så binder det aldrig ihop, oavsett hur mycket man slår med padda eller motsvarande. Men så länge det inte kan "rinna" iväg, t.ex. i kanter som saknar mothåll, så skall det inte vara några problem. Det är en fördel om det paddas innan så det blir tätare, så slipper du att onödigt mycket flis/sand rinner ner i makadamen vid läggning (dock ej nödvändigt, alltså).
Att bygga upp gångar med 11-16 är däremot inget vidare, här bör man istället använda samkross, t.ex. 0-18, som man kan slå till en stabil bädd för att till sist toppa med 1-2 cm av det grus man vill skall visas.
 
T T.Gustafsson skrev:
Hej.
Ja, det går i regel bra. Då 11-16 är ett makadam så binder det aldrig ihop, oavsett hur mycket man slår med padda eller motsvarande. Men så länge det inte kan "rinna" iväg, t.ex. i kanter som saknar mothåll, så skall det inte vara några problem. Det är en fördel om det paddas innan så det blir tätare, så slipper du att onödigt mycket flis/sand rinner ner i makadamen vid läggning (dock ej nödvändigt, alltså).
Att bygga upp gångar med 11-16 är däremot inget vidare, här bör man istället använda samkross, t.ex. 0-18, som man kan slå till en stabil bädd för att till sist toppa med 1-2 cm av det grus man vill skall visas.
Har exakt samma scenario där jag även behöver höja upp marken en del för att komma i rätt nivå, kan man lägga samkross direkt på makadamen eller behöver man ha någon duk mellan?
 
Kanon. Jo padda hade jag nog tänkt oavsett. Gångarna är mitt fel, fick frågan om de skulle stensättas och svarade att vi tänkt göra det tids nog.

T T.Gustafsson skrev:
Hej.
Ja, det går i regel bra. Då 11-16 är ett makadam så binder det aldrig ihop, oavsett hur mycket man slår med padda eller motsvarande. Men så länge det inte kan "rinna" iväg, t.ex. i kanter som saknar mothåll, så skall det inte vara några problem. Det är en fördel om det paddas innan så det blir tätare, så slipper du att onödigt mycket flis/sand rinner ner i makadamen vid läggning (dock ej nödvändigt, alltså).
Att bygga upp gångar med 11-16 är däremot inget vidare, här bör man istället använda samkross, t.ex. 0-18, som man kan slå till en stabil bädd för att till sist toppa med 1-2 cm av det grus man vill skall visas.
 
M Mollan_7331 skrev:
Har exakt samma scenario där jag även behöver höja upp marken en del för att komma i rätt nivå, kan man lägga samkross direkt på makadamen eller behöver man ha någon duk mellan?
Du behöver inte ha duk mellan. Efter du lagt på ditt bärlager (samkrossen) och slår det med lämplig padda så kommer allt lägga sig och stabilisera sig utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.