Tips på en bra giraffslip eller liknande som funkar bra ihop med dammsugare. Ska slipa väggar och tak på 4m höjd i garage.
Är det nättejp och "vanligt" spackel som gäller även i garage? Kommer att vara uppvärmt och standarden ska vara relativt hög.
 
Ingen glasfiberremsa i skarvarna, det ska va papper.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hört att det finns med, aldrig hållt på med det.
 
Limma papp är bättre än glasfiberremsa.

Annars är det väl samma om man inte vill ha en extra slagtålig vägg, då kan man köra med hårdgips t.ex.
 
Hmm ok, mycket nytt för mig här :)
Var på Jula och kikade på väggslip, de har en för 1400kr och en för 2000kr. De hade ett erbjudande på den dyrare för 1500kr men enbart för företagare, givetvis...

Frågan är om de är något att ha? Såg att det fanns nån liknande på Bauhaus med. Har längre dit men kan ta en trip om så är.
 
Kanske inte svaret du vill ha men slipa manuellt...

Har en giraff från Jula, tung att köra och dammar trots dammsugare, samlar bara damm numera. Träna på att spackla lagom så är det inte mycket att slipa. Jag skaffade en sådan här, https://fullcircleinternational.com/services/the-radius-360-flexair/
Den väger ”inget” och dammar i princip inget heller. Runda plattan slår inte runt som mindre fyrkantiga kan göra. Med 4 m till tak lär du få slipa från ställning i alla fall, har svårt att tro att du kan nå från golv då du även behöver ha lutning på slipen mot tak.
 
Nä, det var inte det jag ville höra haha :)

Jag har väl totalt 320m² yta som ska spacklas som från början inte skulle behövas spacklas så vill ha de så smidigt som det bara går.
 
320m² ..?.! Lägg ut jobbet på proffs.
 
TeroM TeroM skrev:
320m² ..?.! Lägg ut jobbet på proffs.
Funderar på att kolla om hur mycket det skulle kosta, men tror jag kommer bli helt avskräckt.
 
Har tid , ork och kan spackla så löser du 320m2. Kan du inte spackla så kommer det vara värt att köpa tjänsten, även om de blir dyrt.
Känner du ingen målare du kan byta tjänster med:D
 
Har mailat lite företag här nu runt om, så får vi se vad de säger.

Om jag nu blir på det själv...
Pappersremsa ist för nät? Känns inte overkill för en novis som en annan?
Är det skillnad på spackel och spackel, eller kan jag köpa "det billigaste"?
Det är fortfarande en giraffslip som är tillvägagångssättet?
 
Billigare spackel fyller sämre, vilket betyder att du lär får spackla fler gånger:D
 
Jag kan ju bara svara för hur jag gjorde när jag spacklade vårt garage, ca 250-300 m2.

Jag höll koll på blocket / Tradera och köpte en Festool giraff + dammsugare för 11 000.
Grymt mkt pengar men ack vad nöjd jag var när jag körde med den.

Efter projektet så sålde jag hela paketet för 10500 så totala kostnaden under den månad jag höll på var 500 vilket är billigare än om man skulle hyra en giraff en helg.

Köp bra spackel och arbeta lugn och metodiskt så löser du det där.
 
MalZon MalZon skrev:
Har mailat lite företag här nu runt om, så får vi se vad de säger.

Om jag nu blir på det själv...
Pappersremsa ist för nät? Känns inte overkill för en novis som en annan?
Är det skillnad på spackel och spackel, eller kan jag köpa "det billigaste"?
Det är fortfarande en giraffslip som är tillvägagångssättet?
Gå inte för det billigaste, du får vad du betalar för.

Använd skarvspackel, lättare konsistens att jobba med och mera ”klister” som fäster remsan. Googla på pappremsa så får du många träffar på detta forum med tips hur du gör med både remsa och spackel. Titta på youtube filmer om spackling, jag föredrar dom engelska filmerna och deras sätt att spackla. Kom ihåg att ju mer spackel du smetar på vägg och tak, desto mer behöver du slipa bort.
 
Har skickat till 2 firmor nu, så ska se vad de säger. Annars får det bli ett semesterprojekt. "Passar" bra iår..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.