Hej,

Pratade med konstruktören till vårt hus. Han påstod att det inte gick att placera solceller med ballast på vårt tak. Se bild. Vi är i snözon 2.5. Tacksam för råd.
 
  • Ritning av ett tak sett ovanifrån med måttmarkeringar, möjlig placering för solceller ifrågasätts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din ritning finns inga mått, ingen taklutning, inga uppgifter vad det är för takbeläggning osv.
Snözon 2,5 är är det snölast på mark So = 2,5 kN/m2 du menar? Är det månde i Värmland eller ännu mer norrut?
Varför vill du ballastera?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
På din ritning finns inga mått, ingen taklutning, inga uppgifter vad det är för takbeläggning osv.
Snözon 2,5 är är det snölast på mark So = 2,5 kN/m2 du menar? Är det månde i Värmland eller ännu mer norrut?
Varför vill du ballastera?
Det är papptak, 5 graders lutning. Jag trodde någon byggbegåvad kunde tyda vilken dimensionering som är använd. Området är Jönköping.
 
Det står inga takmått alls på din ritning, t.ex. takbredd och taklängd. Det står litet uppgifter om balkdimensioner. Men inte hur långa de är eller avståndet mellan dem. Det finns ingen skala på ritningen heller. Det finns inga uppgifter om det är råspont under din takpapp och hur tjock den är i så fall. Den som ska lägga saker på ditt tak vill nog veta det.

Är huset redan byggt eller ska det byggas?

Men självaste konstruktören av din ritning borde veta bäst vad han har ritat och om det håller för extra last utöver vind- och snölast för orten i fråga. Du kan ske kan lösa det på annat sätt utan någon ballast och ändå ha solceller på taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Huset är byggt. Jag slängde iväg frågan till honom. Jag fick till svar att inte taket tål någon extra last. Anledningen till barlast, är att jag inte vill punktera takduken, vilket det finns lösningar på. Det blir nog konventionell montering, efter omläggning av tak. Om man vågar, vilket blir extra last
 
Vad är "konventionell montering" ?

Egenvikt av själva solcellspaneler är inte mycket bara ca 12 kg/m2. Sedan tillkommer vikten för montagematerialet, kanske ytterligare 5kg/m2. Varför ska takpapptaket läggas om? Gammalt? Hur gammalt?
 
Byggt 2003. Med tanke på att panelerna skall ligga på kanske 25-30 år.
 
I Jönköping kan det bli väldigt höga vindlaster. Projekterade solcellerna till 3 hus på Strandängen och jag har för mig att det blev ca 200kg i hörn zonerna.
 
Ja, men under 20 kg / m2 i last. Hur kan vinden öka trycket mot taket nämnvärt.
 
Jimmy Jensen Jimmy Jensen skrev:
Ja, men under 20 kg / m2 i last. Hur kan vinden öka trycket mot taket nämnvärt.
Den ökar inte trycket utan den vill lyfta av det du har på taket. För att det skall ligga kvar är det att fästa det i taket eller ha motsvarande vikter som gäller, om du inte vill riskera att få ett segel med solceller.

Tänk också på att din idag utbredda last blir till punktlaster om du sätter solceller med skenor och fästplattor.
 
Tack för svaret. Grundfrågan kvarstår dock.
 
Jimmy Jensen,

Varför inte lägga ett TP20plåttak ovan på ditt takpappstak på ditt pulpettak? Du lägger ströläkt ovanpå din befintliga takpapp längs takstolarna och sedan tvärs över ströläkten bärläkt. Det är precis så man gör då ett betongpannetak läggs på takpappen. På bärläkten skruvar du fast TP20takplåten. Blir ett utmärkt underlag för montering av solcellspaneler. Montagematerialet för solcellspanelerna blir billigt, TP20plåt är billigt och dessutom mycket lätt, väger tror jag ca 5 kg/m2, och lätt att montera. Du får dubbla tak, hermetiskt tätt. Inga ballaster behövs.

Vi har något liknande nämligen ett gammalt tak och ovanpå det ett plåttak. Det nya taket lades helt enkelt ovanpå det gamla. Man slapp ta ner det gamla. Och vi har solcellspaneler på plåttaket. efter tipps forumet
solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Nu kanske den bångstyrige konstruktören ger med sig. Den extra belastningen på ditt befintliga tak, den så kallade egenvikten, blir nu bara ca 12 + 5 + 1 = 18 kg/m2, motsvarar ca 20 cm snö. Montagematerialet för solcellspaneler för TP20plåttak väger nästan inget, är aluminium, säg 1 kg/m2.

Med TP20 plåttak är du väldigt fri att möblera med paneler och ofta kan tak helt fyllas med paneler. Dvs TP20 plåttaket kommer knappt att synas eftersom det ligger paneler över det.

För din konstruktör är det som gör att ha inte vill att du har ballaster på ditt tak, att han konstruerat taket för gällande snölaster på din ort, men inte några ytterligare ballaster. 2,5 kN/m2 snölast motsvarar ca 2,5 m nysnö. Om du lovar konstruktörn att skotta av snö om det blir mer än 1 m på ditt tak, då borde det gå. Av självbevarelsedrift skottar man nog i alla fall ett platttak om man skulle få mycket snö.
Densitet för bunden nysnö är ca 100 kg/m3
 
Gäller bara att kolla så TRP 20 taket är godkänt för 5gr...

Mobilskärmsbild av Johanssons Plåt hemsida med information om TP20 takprofiler och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han får dubbla tak, ja till och med trippla tak, då solcellspanelfältet även det blir som ett tak, det tänkte du inte på. Skulle TP20 plåttaket läka in, skyddar ju han nuvarande tak. Är det inte tätt då?
Bäst är att ha fullängd på TP20-takplåtarna, och inte skarva dem på längden, därför intressant om det hade funnits mått på trådstartarens ritning. Men som framgår av plåt-uppgifterna Johnsons Plåt ovan, finns upp till 12 meters längder.
 
Redigerat:
Ändra takmaterial är bygglovspliktigt. Sen vill jag inte ha något smatter på ett plåttak. Det går bort. Jag är inne på CWL Lundbergs plattor som svetsas fast. På nylagt papptak. För info
är mitt tak 10x8.6 utvändigt och invändigt mått 4.0 m resp 4.4 m fribärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.