Hej byggahus,

Efter lång tid med att endast söka och läsa era kloka inlägg i diverse trådar är det dags för min första fråga.

Jag och sambo ska flytta till hus och vill då ha övervakningskameror, men vi har ingen aning om hur dessa ska placeras.

Efter att ha letat runt blir jag dessvärre inte riktigt klok på hur man ska tänka vid placering?

Bifogar en liten hemmagjord skiss. Vore oerhört tacksam för hjälp!

Hemgjord skiss av husplan med markerade positioner för övervakningskameror och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh!
 
Ja beror väl på var du ska övervaka? Dörrar och garageport ute? Kameror inne i garage? Fönster framsida?
 
Om de ska sitta utomhus får de inte övervaka någon del utanför tomten, exempelvis trottoar eller liknande.
Inomhus bör de sitta i något hörn för att få så stor övervakningsvinkel som möjligt beroende på hur många ni vill ha.
 
Jag hade köttat typ en google nest doorbell på ytterdörren vid ingången och en annan vanlig kamera på baksidan där garaget möts av huset så täcker du tillräckligt.. google nest har asbra funktioner, googla!
 
En i hörnan mellan garage och ytterdörr. 2,8mm lins

En i hörnan mellan garage och hus på baksidan.

En i takfoten på högra hörnan på baksidan.

En på hörnan mot vägen, riktad mot kameran på baksidan.
En till på samma hörna, riktad mot infarten.

Om lite offentligt plats kommer med, bry dig inte så mycket om det.

Det jag tror är vanligast att missa är att fasta kameror utan zoom inte ser speciellt långt. Man måste sätta en kamera precis i anslutning till den yta man vill övervaka. Redan 15 m bort börjar det bli väldigt svårt att få tydliga bilder på ett ansikte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.