Hej
Lite hjälp av er med större erfarenhet
När jag skall planhyvla (EjcaL39) ett ämne (furu) med måtten höjd 60mm och bredd 300mm så hugger planhyveln och skapar flera djupa (2-4mm) snippe i den ändan som vi sticker in i hyveln, och då ställer jag in hyveln att den skall ta cirka 1 mm av ämnet, är det någon som kan ge en hint av vad jag gör för fel.
Jag använder ett stöd som ligger i samma höjd som planhyveln.
Jag misstänker att det kanske kan vara för dåligt slipade knivar men eftersom jag är total nybörjare på detta så kanske det är fel tänkt.
Alla input som kan vara till hjälp tas tacksamt emot
 
Du kan prova med mindre än en mm annars får du ha en planka framför ändträ mot ändträ.
Nyslipade stål är aldrig fel.
 
M markgreven skrev:
Hej
Lite hjälp av er med större erfarenhet
När jag skall planhyvla (EjcaL39) ett ämne (furu) med måtten höjd 60mm och bredd 300mm så hugger planhyveln och skapar flera djupa (2-4mm) snippe i den ändan som vi sticker in i hyveln, och då ställer jag in hyveln att den skall ta cirka 1 mm av ämnet, är det någon som kan ge en hint av vad jag gör för fel.
Jag använder ett stöd som ligger i samma höjd som planhyveln.
Jag misstänker att det kanske kan vara för dåligt slipade knivar men eftersom jag är total nybörjare på detta så kanske det är fel tänkt.
Alla input som kan vara till hjälp tas tacksamt emot
Har du polerat bordet (med typ vax eller motsvarande) så det är bra glid? Har du samma problem på smalare plank och/eller andra träslag? Jag har nångång haft problem med snipe och djupa spår vid inmatning när bordet har för hög friktion o enbart inmatningsvalsen inte riktigt orkar knuffa fram ämnet. Furu kan dessutom va rätt klibbigt o din bit e ganska bred. Har du möjlighet att filma när du stoppar in en planka i hyveln?
 
En framför som offerplanka är ju smart, jag skall dit i morgon och då skall jag ta och tvätta och smörja in den så att den kanske glider lättar
 
U Urban R skrev:
Du kan prova med mindre än en mm annars får du ha en planka framför ändträ mot ändträ.
Nyslipade stål är aldrig fel.
Hur hjälper planka en planka framför?
 
De snipe vi har haft har varit typ 2 eller 3 stycken med den först cirka 5 cm in på ämnen sedan de andra runt 10 cm och sedan 15 cm in, som att ämnet nästan hoppar in i hyvlen eller som du skriver fastnar lite i hyvelbordet vid planhyvlingen, offerplankan som Urban snackade om var väl tänkt att få snipe på den istället för på arbetsstycket.
Jag har beställt en ny drivrem till kuttern, för att se om det hjälper, den "gamla" slirar lite, så kanske det kan spela roll också??
 
M markgreven skrev:
De snipe vi har haft har varit typ 2 eller 3 stycken med den först cirka 5 cm in på ämnen sedan de andra runt 10 cm och sedan 15 cm in, som att ämnet nästan hoppar in i hyvlen eller som du skriver fastnar lite i hyvelbordet vid planhyvlingen, offerplankan som Urban snackade om var väl tänkt att få snipe på den istället för på arbetsstycket.
Jag har beställt en ny drivrem till kuttern, för att se om det hjälper, den "gamla" slirar lite, så kanske det kan spela roll också??
Tycker dina problem låter som dåligt fungerande inmatning, går det hackigt o trögt dom där första 15cm så du måste hjälpa till o puttra på plankan? Efter 15cm har du antagligen nått utmatningsrullen o då går det jämnare. Kan du låsa planbordet på inställd höjd? Offerplanka gör väl endast nytta om planbordets höjd påverkas av totala rulltrycket, och vanligast bakom för att undvika att bordet studsar till när inmatningsvalsen släpper ämnet. Ejca L39 känns dock för kraftig för att ha detta problem, brukar mest va små rangliga hyvlar.
 
Skall snacka med min bror imorgon om han var tvungen att hjälpa till med inmatningen, det var han som matade in och jag tog emot så jag kan inte ge svar nu, men det låter helt klart att du har en poäng där att inmatningsvalsen inte gör sitt jobb, frågan är ju varför den inte gör det, jag behöver kanske se över maskin mer än att bara byta drivremmen till kuttern!!
 
Rengöra inmatningen kan hjälpa.
 
Funkar spånsugen bra? För mig blir det direkt sämre matning (och därmed resultat) när sugen sätter igen med spån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.