Hallå där!
Efter sju sorger och åtta bedrövelser så har jag äntligen gjort iordning pannrummet så jag kan börja elda , och jag måste säga att jag är imponerad av Orlanpannan. KAnske ska berätta hur det ser ut, En panna , en acktank på 3 kubik , laddomat 21( 72 graders termostaten nu från början), 2 st tryck expantions kärl a 200 liter( totalt 400 liter), modulskorsten (näldens ) 190 i dia och ca 7 meter hög, tror det var allt.  har ej kopplat in rökgas styrningen än så laddomat 21 pumpen går konstant nu.

Jag har pannrummet i ett förrråd mitt emot huset så det är en 40 meter lång kulvert nergrävd med kulvert styrning inkopplad ( laddomat 31) men då jag ej hunnit koppla in kulverten med acktanken i huset ( 1000 liter med vv slingor) så eldar jag bara runt vattnet mellan pannan och trekubikarn.

började lite försiktigt med att värma pannan med små ved bitar i ca 4 timmar för att keramiken skulle få en mjukstart sedan ökade jag på och fyllde upp pannan och startade fläkten, åh jäklar vilket drag i pannanvaktade i pannrummet till klockan 01.30 inatt, sen gav jag upp, nr jag kollade för en timme sen (11,20) så var det  65 grader i toppen och 45 i botten och tänkpå att cirkpumpen gått på hela tiden, det var ca 4 grader i tanken vid uppstart samt att tanken för tillfället är oisolerad. imponerande på ett ilägg tycker jag i alla fall, och pannan funkar klockrent men måste nog ändra läge på tempkännaren som nu ligger på panntoppen så att jag kan köra med 78 graders termostaten i laddomaten vidd normal körning.

har beställt de grejer som saknas för att koppla in kulverten med lill acktanken så om kanske en vecka får man shunta ut hetvatten i det nya vattenburna systemet.  :D  jag går som på moln hehe

huset är på 310 m3 och tidigar var det direktel i huset, förra ägaren gjorde av med 55000 kWh per år, vi köpte det 050401 och gjorde av med 44000 första året , hoppas kunna komma ner till 17000 nu när man får elda ved.  bra besparing om det lyckas.

ni andra som eldar med Orlan hur har ni löst "problemet" med att fläkten bryter vid 80 grader? distanser under givaren?! flyttat på givaren?! motstånd?!  andra förslag?

Har ni några andra tips om hur man kan utnyttja pannan på bästa sätt

Har satt in två st automat avluftare och det verkar vara ett kloktbeslut för det pyser lite nu och då, mycket vatten =mycket luft , nä nu måste jag ut och elda igeen hehe

 
KentCobra skrev:
Hallå där!
Efter sju sorger och åtta bedrövelser så har jag äntligen gjort iordning pannrummet så jag kan börja elda , och jag måste säga att jag är imponerad av Orlanpannan. KAnske ska berätta hur det ser ut, En panna , en acktank på 3 kubik , laddomat 21( 72 graders termostaten nu från början), 2 st tryck expantions kärl a 200 liter( totalt 400 liter), modulskorsten (näldens ) 190 i dia och ca 7 meter hög, tror det var allt.  har ej kopplat in rökgas styrningen än så laddomat 21 pumpen går konstant nu.

Jag har pannrummet i ett förrråd mitt emot huset så det är en 40 meter lång kulvert nergrävd med kulvert styrning inkopplad ( laddomat 31) men då jag ej hunnit koppla in kulverten med acktanken i huset ( 1000 liter med vv slingor) så eldar jag bara runt vattnet mellan pannan och trekubikarn.

började lite försiktigt med att värma pannan med små ved bitar i ca 4 timmar för att keramiken skulle få en mjukstart sedan ökade jag på och fyllde upp pannan och startade fläkten, åh jäklar vilket drag i pannanvaktade i pannrummet till klockan 01.30 inatt, sen gav jag upp, nr jag kollade för en timme sen (11,20) så var det  65 grader i toppen och 45 i botten och tänkpå att cirkpumpen gått på hela tiden, det var ca 4 grader i tanken vid uppstart samt att tanken för tillfället är oisolerad. imponerande på ett ilägg tycker jag i alla fall, och pannan funkar klockrent men måste nog ändra läge på tempkännaren som nu ligger på panntoppen så att jag kan köra med 78 graders termostaten i laddomaten vidd normal körning.

har beställt de grejer som saknas för att koppla in kulverten med lill acktanken så om kanske en vecka får man shunta ut hetvatten i det nya vattenburna systemet.  :D  jag går som på moln hehe

huset är på 310 m3 och tidigar var det direktel i huset, förra ägaren gjorde av med 55000 kWh per år, vi köpte det 050401 och gjorde av med 44000 första året , hoppas kunna komma ner till 17000 nu när man får elda ved.  bra besparing om det lyckas.

ni andra som eldar med Orlan hur har ni löst "problemet" med att fläkten bryter vid 80 grader? distanser under givaren?! flyttat på givaren?! motstånd?!  andra förslag?

Har ni några andra tips om hur man kan utnyttja pannan på bästa sätt

Har satt in två st automat avluftare och det verkar vara ett kloktbeslut för det pyser lite nu och då, mycket vatten =mycket luft , nä nu måste jag ut och elda igeen hehe
Grattis det är inte helt utan avund man läser. Låter helt kanon å ha 4m3 med vatten
 
Han skrev 3 m³, tänkte jag skriva, men nu ser jag att det finns ytterligare 1000 liter i huset, så det stämmer ju med 4 m³. Det borde ju räcka även kalla dagar. Fast det blir ju lite mer förluster av att pumpa omkring vatten i en kulvert.

Hur mycket ved får det plats i den pannan, i eldstaden, menar jag?

Ska du bränna upp 17000 kWh fast du eldar med ved? Vad använder du all den strömmen till? Spriten är så billig i Tyskland att hembränning inte lönar sig längre.
 
apersson850 skrev:
Han skrev 3 m³, tänkte jag skriva, men nu ser jag att det finns ytterligare 1000 liter i huset, så det stämmer ju med 4 m³. Det borde ju räcka även kalla dagar. Fast det blir ju lite mer förluster av att pumpa omkring vatten i en kulvert.

Hur mycket ved får det plats i den pannan, i eldstaden, menar jag?
Det blir inte så mycket förluster då han ska köra med en kulvertladdomat beroende på vad det är för kulvert förstås.. Sen är det en annan femma att jag tycker det är bättre med en kopparkulvert o med endast styrning för laddpump utan tempsänkning.. Om man kör t.ex 60° via kulverten då det är som kallast så kommer man att få pumpa nästan hela tiden mot om man kör fulltemp sattsvis..

Pannan rymmer 310 liter ved så det hade nog inte gjort nått om det funnits mer ackvolym i pannrumet..

KentCobra vad har du betalat för pannan??

Kommer det att eldas hela året med ved är det mycke om det går 10000 kWh/år
 
köpte den ifjol när det var "rea" tror jag betalade 22000 för den.
Det där med 17000 kwh var bara en uppskattning, har kopplat en el vvb efter vv slingan så den kommer att stå på året om, eldar jag fyller jag ju på med varmt vatten och jag vill fan inte elda på sommaren, sen så har jag lite elgolvvärme slingor i vissa rumsamt att det är på 300 kvadrat så många glödlampor blir det, ska försöka få in lite bilder på anläggningen lite senare.
 
OK, jag har ju solvärmen till varmvattnet så här års, så det håller ju nere elförbrukningen, förstås, jämfört med din lösning.
 
KentCobra skrev:
köpte den ifjol när det var "rea" tror jag betalade 22000 för den.
Det där med 17000 kwh var bara en uppskattning, har kopplat en el vvb efter vv slingan så den kommer att stå på året om, eldar jag fyller jag ju på med varmt vatten och jag vill fan inte elda på sommaren, sen så har jag lite elgolvvärme slingor i vissa rumsamt att det är på 300 kvadrat så många glödlampor blir det, ska försöka få in lite bilder på anläggningen lite senare.
De va ju ett helt ok pris om man så säger.. :)

Iof så är det inte så jobbigt om du skulle köra med ved då det bör bli max 2 brasor/månad om tankarna är bra isolerade förstås.. ;)

Man hajar liksom till när man ser 17000 kWh/år då vi klarar oss med ca 3300 kWh/år nu då jag kör pellets hela året.. :)
Har sett att det går knappt 1 ton pellets/4-5 m3 ved under 6 mån (1/4-1/10) för värme o vv.. ;)
 
pannan kostade som sagt 22000 tror jag men hela konverteringen har hittills gått på 220000 cirkus och det krävs nog 10000 till innan allt är färdigt, har dragit in nya element i hela huset, bara kopparrören mellan radiatorerna gick på 25000 till huset, ej presskopplingarna inräknade.
Så jag hoppas att det blir som ni säger med elförbrukningen, att den blir mycket lägre än de 17000 som jag uppskattat till, då återbetalas ju konverteringen snabbare. ;D

skall tilläggas att´två badrum har varsin oljeradiator på 1000W vardera som kommer att gå på nu i vinter ,då jag ska dra golv värme i den ena lite senare och i den andra så gick det inte att dra rör till på ett tillfredställande sätt så där kommer det vara el värme 4-ever ;D

 
KentCobra skrev:
pannan kostade som sagt 22000 tror jag men hela konverteringen har hittills gått på 220000 cirkus och det krävs nog 10000 till innan allt är färdigt, har dragit in nya element i hela huset, bara kopparrören mellan radiatorerna gick på 25000 till huset, ej presskopplingarna inräknade.
Så jag hoppas att det blir som ni säger med elförbrukningen, att den blir mycket lägre än de 17000 som jag uppskattat till, då återbetalas ju konverteringen snabbare. ;D

skall tilläggas att´två badrum har varsin oljeradiator på 1000W vardera som kommer att gå på nu i vinter ,då jag ska dra golv värme i den ena lite senare och i den andra så gick det inte att dra rör till på ett tillfredställande sätt så där kommer det vara el värme 4-ever ;D
Jag har ca 260m2 och använder elberedare i serie med acktanken och här använder jag ca 9000kw/h med motorvärmare osv men ingen elvärme alls
 
Kommer det några bilder?
Sitter i väntans tider, på måndag får jag min orlan 60kW som ska kopplas till 3m3 ack.

Har en liten fundering, finns det justerbara fötter på den? jag har ca 20cm höjdskildnad på pannans rökrör och stosen i murstocken, antar att det inte går att justera så mycket i alla fall men jag kan kanske använda fötterna på hemmagjorda distanser. Hade funderingar på att gjuta en upphöjning men pannan väger ju en del så det blir ju lite svårt och få dit den då.

Har varit lite nervös för att skorstenen ska vara för kort då jag har ca 7m 210mm rör men om det fungerar för dig så borde det ju fungera för mig, köpte med dragregulator då han som sålde den tyckte att jag skulle ha en, har du det med?

/Niclas
 
Hej !
Jag har en 18 kw Orlan, min fråga är vilken rökgas temeratur får ni som har dom större modelerna ? Jag får ca 250 grader med 5-12 cm diameters ved och det tycker jag är lite för mycket värme till kråkorna. Har någon testat att ändra på sekundärluft tillförseln ? Skorstenen är ca 6.5 m hög och pipan är ca 14X25 cm.

Mvh Peter
 
Sätter du pannan på en handtruck kan du i regel lyfta upp den i jämnhöjd med sockeln. Sen antingen baxar man in den, eller rullar den på rör, uppe på sockeln.

Så gjorde jag.
 
KentCobra skrev:
ni andra som eldar med Orlan hur har ni löst "problemet" med att fläkten bryter vid 80 grader? distanser under givaren?! flyttat på givaren?! motstånd?!  andra förslag?
Hej Hej
Jag paralell kopplade en Potentiometer med givaren.
Nu kan jag Fin-reglera "offseten" , Kör just nu på ca 14 Grader +

/Johan
 
Vilket värde på pot:n? Och hur mycket behöver du vrida för 1 grad.

Har du några synpunkter på pannan i övrigt? Är extra intresserad av hur (om) det brinner på lågeffektläget (när pannan är för het)
 
100 Kohm , den köper du på Kjell & Co eller liknande.
Jag grundställde den när inte pannan var igång. sen vred jag bara tills jag typ låg 10 grader lägre än den verkliga temperaturen. (sett på pannans display)
Efter det började jag elda och kollade då med termometern på ladomaten och på pannan. Mitt tips är att börja med att sänka 10 grader först , elda o se hur det verkar sen kan du ju fin justera lite till.

Jag har försökt att ställa min så fläkten aldrig börjar gå ner i fart. men mot slutet av eldningen när tankarna är varma o fina så gör den det ändå. Men det där lär du dej snabbt.
Annars tycker jag att min 25Kw panna fungerar toppen bra! :) Visst finns det grejer i styrningen som man skulle vilja ändra men för det priset såå..  ;)

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.