Hej, jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med det här. Jag köpte min bottenplanslägenhet 2016 i tron om att stambyte var gjort i hela huset.

- 1936 byggdes huset.
- 2000 helrenoverades min lägenhet invändigt, inkl. badrum och kök.
- 2007 har man gjort en relining i hela huset, inkl. min lägenhet.
- 2013 gjordes stambyte i alla lägenheter UTOM i min verkar det som enligt papperna som jag har hittat i källaren.

Jag tycker det är konstigt att man inte gjorde stambytet i min lägenhet, men misstänker att man ogärna ville riva upp badrummet från år 2000 som var i nyskick då lägenheten bara användes som övernattningslägenhet tidigare. Jag läste också om hur de använde det giftiga Bisfenol A under den perioden som vår relining gjordes. Min lägenhet ligger lite åt sidan dessutom och då hamnar alltså inte ovanliggande lägenheter i linje med mitt badrum och kök så det är antagligen också en anledning.

- Bör man inte ha gjort ett stambyte hos mig också med tanke på husets ålder?
- Är det normalt att göra ett stambyte så pass tätt inpå en relining? Blev relingen kanske dåligt utförd?
- Kan jag påtala det och få igenom ett bekostat stambyte i föreningen? Borde jag göra det? Vart ska jag vända mig?
 
Byte dem inte stammarna när din lägenhet renoverades då? Själv skulle jag aldrig kräva ett stambyte om allt funkar och du kan det inte heller eftersom stammarna är föreningens ansvar.
 
T topmount skrev:
Byte dem inte stammarna när din lägenhet renoverades då? Själv skulle jag aldrig kräva ett stambyte om allt funkar och du kan det inte heller eftersom stammarna är föreningens ansvar.
Nej, det finns iallafall inga papper på det, men det finns papper och ritningar på renoveringen.
Det får ju föreningen stå för och det bör ju ligga i deras intresse att det t.ex. inte blir läckage i källare. Anledningen till att vi funderar över detta är för att vi har snackat om att renovera badrummet och då vill man ju att allt ska vara bra från grunden så att man slipper göra om det några år därpå...
 
I svärmors förening diskuterades relining eller stambyte *lääänge*. (Stor förening,ed 300+ lägenheter)
Under en period var de inställda på relining och vissa renoverade. Sedan ändrade beslutet efter en kombination av inspektion samt att det dragit ut på tiden och de som nyss renoverat var av förklarliga skäl mindre nöjda och försökte länge fördröja/ändra beslutet.

Utan att ha någon fakta kan jag tänka mig att det varit någon liknande process hos er, där de trots allt genomförde relining men med rör som på vissa ställen var för dåliga. Därefter fått bita i det sura äpplet och fått göra ett stambyte.

Om er lägenhet ligger lite udda till kanske det gick att se att de rören (då) var i okej skick samt att det skulle gå att byta separat senare, och att det var ett bättre alternativ än att riva ett hyfsat nytt badrum som föreningen troligtvis gett löfte om relining till och skapat en hel del konflikter.

Det här är dock rena gissningar och fantasier som nog ingen i forumet kommer att kunna klargöra.
Istället bör ni ta kontakt med styrelsen och höra vad som sades och beslutades i samband med stambytet. Samt hur de tänker idag i samband med att ni vill renovera badrummet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Oftast (inte alltid) så står ju föreningen för grodbytet, så ska ni ändå renovera så kan ni väl höra med föreningen om dom
står för den delen!? Och om det redan är bytt så är det ju ett ickeproblem....
Är väl bättre att prata direkt med styrelsen om detta? Här blir det ju bara gissningar.
 
Fairlane
N Nisan skrev:
Det får ju föreningen stå för och det bör ju ligga i deras intresse att det t.ex. inte blir läckage i källare
Om ni ändå tänker göra om badrummet så är det ju ett bra läge att fixa detta, om det inte är gjort och det kommer troligen föreningen uppskatta också.

Dock blir jag lite fundersam med skrivningen "Det får föreningen stå för och det bör ligga i deras intresse..."
Föreningen är ju du och dina grannar. Det är inte vi och de. Kostnader för föreningen är kostader för dess medlemmar. Du är säkert medveten om det och det var säkert bara lite otydligt skrivet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om ni ändå tänker göra om badrummet så är det ju ett bra läge att fixa detta, om det inte är gjort och det kommer troligen föreningen uppskatta också.

Dock blir jag lite fundersam med skrivningen "Det får föreningen stå för och det bör ligga i deras intresse..."
Föreningen är ju du och dina grannar. Det är inte vi och de. Kostnader för föreningen är kostader för dess medlemmar. Du är säkert medveten om det och det var säkert bara lite otydligt skrivet.
Ja, jag menade att stammarna är tillhörande hela huset och kan påverka alla lägenheter och därmed bör ju det vara ett gemensamt beslut så att allt går rätt till och det blir ett godkänt arbete (det hade jag velat som granne).

Jag ville mest ha lite kött på benen innan, funderingarna var ju om det var något giftigt ämne som hade utsöndrats av reliningen (jag har läst att man hade upptäckt ett giftigt ämne från reliningar utförda mellan 2007-2011). Dessutom så är ju stammarna 84 år gamla och jag tänker så att vattnet inte är dåligt osv. (Bara för att det finns äldre rör i världen så betyder det inte att folk som dricker vatten ur dem är friska i längden!).

Om vi ska stå för stambyten så rör det sig om en helt annan kostnad.
Vi är en liten förening på ca 16 lägenheter och ingen har stenkoll på hur saker fungerar.
Av erfarenhet så lönar det sig att ta reda på så mycket som möjligt innan man blandar in fler :)
 
Det verkar vara en begreppsförvirring här..........det pratas om gifter och vad man dricker. Stambyte betyder normalt nya avlopp och det är möjligt att man ibland drar nya vattenledningar också men sånt blir nytt i lämpligt material. Det är bara avlopp som relinas och de påverkar inget dricksvatten.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
N Nisan skrev:
Hej, jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med det här. Jag köpte min bottenplanslägenhet 2016 i tron om att stambyte var gjort i hela huset.

- 1936 byggdes huset.
- 2000 helrenoverades min lägenhet invändigt, inkl. badrum och kök.
- 2007 har man gjort en relining i hela huset, inkl. min lägenhet.
- 2013 gjordes stambyte i alla lägenheter UTOM i min verkar det som enligt papperna som jag har hittat i källaren.

Jag tycker det är konstigt att man inte gjorde stambytet i min lägenhet, men misstänker att man ogärna ville riva upp badrummet från år 2000 som var i nyskick då lägenheten bara användes som övernattningslägenhet tidigare. Jag läste också om hur de använde det giftiga Bisfenol A under den perioden som vår relining gjordes. Min lägenhet ligger lite åt sidan dessutom och då hamnar alltså inte ovanliggande lägenheter i linje med mitt badrum och kök så det är antagligen också en anledning.

- Bör man inte ha gjort ett stambyte hos mig också med tanke på husets ålder?
- Är det normalt att göra ett stambyte så pass tätt inpå en relining? Blev relingen kanske dåligt utförd?
- Kan jag påtala det och få igenom ett bekostat stambyte i föreningen? Borde jag göra det? Vart ska jag vända mig?
Du bör börja med att ta upp frågan med föreningen och dess styrelse. För att försöka svara på dina frågor.
1. Inför ett stambyte görs förhoppningsvis en omfattande bedömning av stammar. Det kan skilja sig på olika håll. Därför är det inte givet att alla stammar byts samtidigt.
2. Föreningen kan bäst svara på varför man gjorde ett stambyte så tätt inpå en relining. Är du säker på att det stämmer. I så fall indikerar det nog att relining inte fungerade så bra för vissa stammar i huset.
3. Inför en badrumsrenovering bör du ta upp frågan med föreningens styrelse. Det är styrelsen som bedömer behovet. Om stammen som det gäller är i bra skick finns knappast skäl att åtgärda.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det verkar vara en begreppsförvirring här..........det pratas om gifter och vad man dricker. Stambyte betyder normalt nya avlopp och det är möjligt att man ibland drar nya vattenledningar också men sånt blir nytt i lämpligt material. Det är bara avlopp som relinas och de påverkar inget dricksvatten.
S Stefan1972 skrev:
Det verkar vara en begreppsförvirring här..........det pratas om gifter och vad man dricker. Stambyte betyder normalt nya avlopp och det är möjligt att man ibland drar nya vattenledningar också men sånt blir nytt i lämpligt material. Det är bara avlopp som relinas och de påverkar inget dricksvatten.
Ah okej, det verkar är en djungel av begrepp och rör som jag såklart inte förstår så då måste väl jag ha missförstått eller så vilseledde Wikipedia mig. Det är ju inte den säkraste källan.
 
K klimt skrev:
Du bör börja med att ta upp frågan med föreningen och dess styrelse. För att försöka svara på dina frågor.
1. Inför ett stambyte görs förhoppningsvis en omfattande bedömning av stammar. Det kan skilja sig på olika håll. Därför är det inte givet att alla stammar byts samtidigt.
2. Föreningen kan bäst svara på varför man gjorde ett stambyte så tätt inpå en relining. Är du säker på att det stämmer. I så fall indikerar det nog att relining inte fungerade så bra för vissa stammar i huset.
3. Inför en badrumsrenovering bör du ta upp frågan med föreningens styrelse. Det är styrelsen som bedömer behovet. Om stammen som det gäller är i bra skick finns knappast skäl att åtgärda.
Tack för tydligheten! Jag ska fråga en som har bott länge i huset på vår trädgårdsdag om 1,5 vecka, jag tror han satt i styrelsen då.
Det är nämligen inte så många som bor kvar som var med från början och jag har bott i huset längre än de som sitter i styrelsen nu.
 
Det finns även relining av vattenrör för tappvatten. Såvitt jag vet förekommer det inte i Sverige. I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för 30 år sedan kom en firma och ville sälja in relining som alternativ till stammbyte. De ville då ta in en teknik från Schweiz som där användes på rostiga stålrör för tappvatten. Just hälsoaspekten kom upp. Firman sade då att epoxin de använder är lösningsmedelsfri och därmed godkänd. Vi kollade påståendet. Den epoxityp de ville använda innehåller extremt allergiframkallande ämnen, och fick då inte användas överhuvudtaget i Sverige, utom av försvarsmakten som använde den i flygvapnets beredskapsbränsle cisterner. Det krävdes certifiering och dispens från någon myndighet för att överhuvudtaget få hantera ämnet. Perfekt för dricksvatten...

Nu är det nog iofs. så att efter härdning så finns inte längre den allergiframkallande beståndsdelen, den har då förenat sig med någon annan kemikalie, i teorin...
 
Ligger det lägenheter ovanför din? I så fall måste väl stammarna (de vertikala rören) vara bytta.

Hur ser det ut i källaren? Där borde man kunna se status för rören som går till din lägenhet.
 
Om dina rör går i taket i källaren är de ju väldigt lätta att byta i samband med renoveringen.
 
Z ZipLock skrev:
Ligger det lägenheter ovanför din? I så fall måste väl stammarna (de vertikala rören) vara bytta.

Hur ser det ut i källaren? Där borde man kunna se status för rören som går till din lägenhet.
ja, men deras badrum och kök ligger inte ovanför mina, min lägenhet ligger åt sidan och jag har en egen halvtrappa upp. Jag ska kolla i källaren med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.