Vi har köpt en Gardena Smart Sileno Life. Den första roboten vi har och jag funderar lite över var det är smartast att placera laddstationen. Tomten är som ni kan se på bilden som ett väldigt utdraget U. Det är relativt öppet, fåtal träd, plant och lättklippt men i båda ändarna av U-et så är det lite smalare och tänkbart lite svårare att hitta dit. Framförallt är det gulmarkerade en smalare passage. Det finns två tänkbara placeringar som funkar bra med eldragning och läge, 1 och 2. Oavsett var man placerar den så tänker jag att man drar guidekablen längst bort till ändan av det sydvästra hörnet av U-et. Rättänkt? Men är någon av placeringarna att föredra?
 
  • Flygbild över en gräsmatta formad som ett 'U' med vit linje runt och numrerade positioner för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klurigt, men säkert inte omöjligt. Klipparna har en förmåga att hitta in på områden man inte trodde var möjligt.

Sätter du vid 1 får du naturlig skugga vid laddning vilket i min mening är bra. Batteriet mår bäst av att inte laddas i solsken. Vid 2 löser du istället det med ett tak av något slag för att minska temperaturen på klipparen.

Jag hade förmodligen testat att sätta klipparen vid 1 och dra guiden hela vägen in i området bortanför det gula strecket. Sedan helt enkelt sett om det är så att den lyckas klippa hela området som blir till vänster.

Är det mer naturligt för er att ha den vid 2, så frestas inte att dra guiden i någon loop nedåt på gräsmattan, utan dra den rakt ut/snett uppåt i riktning mot grannens växthus och sedan hela vägen bort i den långa korridoren mot gatan till. Kan du sätta att den startar 40-50% av gångerna i riktning söderut så den får möjlighet att studsa in i det lilla området på framsidan där, så går det nog vägen.

Men som sagt, jag tror mest på 1. Om nu Silenon beter sig som Automower, så sätter du att den får leta efter guide först i ett par minuter. Hittar den inte guiden låter du den gå på begränsningsslingan. Då kommer den att följa den motsols runt till laddstationen. Det innebär att om du har laddstationen vid 1 och den är någonstans medsols, så lär den hitta guiden ganska snabbt och åka hem. Är den istället inne i den långsmala korridoren lär den inte hitta guiden och om den inte hittar ut/hör laddstationen, så följer den bg-slingan den kortaste vägen hem. Hade du haft stationen vid 2 och klipparen irrat i ytan på framsidan utan lycka, så skulle den ha längre väg att söka sig hem (om du inte ställer upp signalen från laddstationen så att den hör den när den går längs bg-slingan på högerkanten, hmmm).

Men testa, det enda som det skulle resultera i som värsta scenario är att du får dra upp guiden och peta ner den på nytt och skarva om vid laddstationen. Dvs runt tre timmars jobb.
 
  • Gilla
PeeWee
  • Laddar…
Tack för ett bra svar, ditt resonemang stämmer väl med mitt eget (y) Jag hade först tänkt att ha den vid 2 men efter lite funderingar så lutar det åt 1.
 
Knepigt med två så smala tarmar och bara en guidekabel. Jag tror nog också att slumpen löser den vänstra tarmen, men annars finns det sätt att fuska på, som att ha två guider men en strömbrytare/ett relä som gör att det ibland är den ena ibland den andra guiden som är inkopplad. På så vis kan man tvinga ut klipparen åt olika håll. Hem hittar den nog oavsett med en såpass öppen yta i övrigt.
 
  • Gilla
laad
  • Laddar…
Gardena-klipparna kan ej gå via begränsningskabeln, den använder enbart guide-kabel.
Ja att dra guiden nedåt och mot sydväst är nog den bästa kompromissen.
Laddstation i närheten av den övre smala korridoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.