Öppen planlösning är fortfarande extremt vanligt vid nyproduktioner.

Är det arkitekterna som inte vet vad folk vill ha, eller vill människor verkligen ha öppen planlösning?

Det tar ju inte ens ett år innan man förstört tyger och liknande i lägenheten pga. allt matos, och det blir ofta oljud från köket som fortplantar sig i hela lägenheten så det är ju extra uruselt även om man har många gäster på besök (av någon oklar anledning brukar "social planlösning" vara ett ny-ord för öppen planlösning... som om de behöver smyga in det?). Du slipper bygga två väggar, men väggar kostar ju inte särskilt mycket, så det kan ju inte handla om budget?

Ser ni några fördelar med öppen planlösning? Är grejen att många inte lagar mat hemma utan mest äter hämtmat?
 
  • Gilla
CecBT och 3 till
  • Laddar…
Det är väl vad folk vill ha uppenbarligen. Jag personligen tycker om öppet mellan kök och vardagsrum men då ska jag ha ett till vardagsrum nån annanstans. För tvn.

Alternativt ett såpass stort kök att man har plats med hängdel.

Angående matos tror jag du kanske glömt sätta på köksfläkten när du lagar mat? :D
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Det handlar väl om en kompromiss mellan pengar och utrymme. Hellre än ett litet vardagsrum och ett litet kök väljer man ett större kombinerat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Det är väl vad folk vill ha uppenbarligen. Jag personligen tycker om öppet mellan kök och vardagsrum men då ska jag ha ett till vardagsrum nån annanstans. För tvn.

Alternativt ett såpass stort kök att man har plats med hängdel.

Angående matos tror jag du kanske glömt sätta på köksfläkten när du lagar mat? :D
Håller med. Öppen planlösning är säkert nice om man har 20 gäster på besök, men frågan är hur hög mysfaktorn är när man sitter med sin chipsskål i soffan och blickar ut över 60 kvm kök (kanske hög, jag vet inte).
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Det ger incitament att hålla köket snyggt!
 
Vi har öppen planlösning med stort kök och stort vardagsrum. Uppskattar den öppna delen till ca 50 kvm för vardagsrum, kök och matrum. För oss är det trivsamt, ljust. Men vi har ju barnen på ett annat våningsplan där de har egen tv, vi har arbetsrum etc. avskiljt. Men det är absolut inte för att vi inte har yta till att ha detta i enskilda rum. Ingen klädsel har blivit förstörd av matos, vi har fläkt och fungerande ventilation.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Yta kostar pengar. Så enkelt är det.

Så det är ett sätt att vara yteffektiv. 40kvm kök/vardagsrum känns (och blir) större än 20kvm av vardera.

Det är precis som att klädkammare är i ritade men obrukbar små eller att sovrummen är minimala. Allt leder tillbaks till pengarna :)

En kvm kostar ju i regel 15-25k så om du kan minska ner kök och vardagsrum med säg 5kvm genom att göra öppen planlösning så "sparar" man 75-125k.. :cool:
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
En del saker blir populära och trendiga utan att för den delen vara de mest praktiska lösningarna.

Rätt gjort kan det fungera jättebra men i en del hus och lägenheter kan man fundera på hur eller ens om de har tänkt när de planerat kök och vardagsrum i ett. Mycket kretsar kring sociala upplevelser men kanske inte alltid är så vettigt till vardags.

Jag gillar lösningen vi har i huset här, stort kök (tidigare uppdelat i kök och matrum) med vardagsrummet i ungefär samma storlek en halvtrappa ner. Cirka 25 kvadratmeter vardera. Köket är stort nog för sociala aktiviteter och ett rymligt köksbord men man slipper ha TV-soffan i köket vilket är bra ur störningssynpunkt åt båda hållen.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
En del saker blir populära och trendiga utan att för den delen vara de mest praktiska lösningarna.
Ack ja, jag minns min gamla tvårummare med dörr mellan hall och kök, dörr mellan kök och vardagsrum, dörr mellan yttre och inre hall, dörr mellan hall och vardagsrum...
Oj vad mycket dörrar. Och ingenstans kunde man vid behov breda ut sig lite grann, för det var alltid en vägg i vägen.
Nu, i vårt nuvarande hus har vi en helt annan flexibilitet. Det går att töja på gränserna, så om man vill sitta 14 personer vid matbordet så tar man lite av vardagsrummet t.ex.
Och man kan ständigt vara i kontakt med varandra, även om en sitter i TV-soffan och en blandar till en ny GT i köket :)
En ritning av en tvårumslägenhet med flera dörrar och avskilda rum, vilket ger ett intryck av begränsad flexibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
drakbane och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är lite kul att alla som har öppen planlösning ständigt verkar ha middagsbjudningar, cocktailparty eller bara småmysa i soffan samtidigt som någon diskret fixar med något i köket.

Aldrig att den i tv-soffan störs av att någon mixar en smoothie i köket eller så..
 
  • Gilla
Lajmen och 6 till
  • Laddar…
Det beror ju på vad man tycker är viktigt. Vi skulle utan problem kunna smälla upp väggar utan att ens möblera om ifall vi önskade. Men vi vill inte. Idag satt jag i soffan i Skypemöte samtidigt som min man åt lunch i köket. Det gick bra trots att det var en viktig kund på Skype. Så mycket låter det inte om man har lite yta och lite möblemang. På samma sätt har vi en övervåning med rum och kontoret där blir faktiskt ljudstört om barnen är vilda i hallen utanför. Väggar är inte lösningen på allt, man får ta hänsyn. Men det är klart att man kan ljudisolera innerväggar, men det är sällan gjort i vanliga villor. Men så beror det såklart på hur lättstörd man är. Men våra innerväggar tar inte bort allt ljud, vill jag ha tvärtyst har jag ett par fina hörlurar med brusreducering (används inte ofta, men åh så sköna om man t.ex. har huvudvärk, annars mest på jobbet i öppet landskap).
 
Var ett inslag på P1 om det för någon månad sedan. En kvinna älskade stekt strömming, men sedan flyttade hon till en nyproducerad lägenhet med öppen planlösning och således köket i vardagsrummet. Då var det slutstekt eftersom soffan började lukta stekos.

Sammanfattar väldigt bra vad jag själv tycker om öppen planlösning. Jag vill kunna stänga dörren till köket när jag lagar mat eftersom jag inte vill ha lägenheten full med stekos och flottigt damm. Aldrig mer en lägenhet med öppen planlösning.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Jag är tudelad.

I grunden gillar jag inte öppen planlösning. Inte generellt och verkligen inte av typen att köket är en vägg i vardagsrummet. Men det har mest att göra med vilken typ av arkitektur jag gillar. Vill ha ett klassiskt kök med köksbord och stolar och dörr (och helst en kökssoffa också).

Men bor nu i ett hus där det visserligen finns ett "riktigt" kök men där tidigare ägare har öppnat upp ett "hål" i väggen mellan kök och vardagsrum.

Och även om jag egentligen ogillar det skarpt och grundplanen var att bygga igen så har det fått vara kvar. Vi har små barn och det går inte att komma ifrån att det är enormt praktiskt att kunna stå i köket och laga mat/diska och se vad barnen gör när de leker i vardagsrummet. Så hålet får vara kvar ett par år till iaf ;)

Angående att den som tittar på TV skulle störas av den som arbetar i köket så jag inte alls relatera. Är väldigt sällan det ens händer att en tittar på tv samtidigt som den andre lagar mat/diskar. Det är isf barnen som kollar och de har aldrig klagat. Annars tänker jag att om den som sitter i soffan inte orkar hjälpa den i köket så får den helt enkelt stå ut med lite oljud ;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Tråden är ju några månader gammal men vill bara tillägga att eftersom jag bor i ett hus byggt 1930 så har jag kök, med plats för matplats, intilliggande matsal där vi kan sitta upp till 12 personer samt vardagsrum för sig. Inga stora rum, tror matsal och v-rum tillsammans är ca 30 m2. Husets byggnadsår avgör i mitt fall att jag känner att detta är rätt planlösning. Eftersom jag alltid älskat att bo i äldre hus känns den nya trenden just som en ny trend ;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Det är bra att ha flexibla ytor typ matplatsyta + vardagsrumsyta. Köket? Köket för mej är ett arbetsplats. Jag trivdes då vi bodde i en 30-tals hus med ett litet arbetskök och stora sällskapsytor. Jag trivdes med att slippa äta och umgås i köksmiljö. Nu bor jag i en öppen planlösning och det är inte lika trivsamt. Dom som inte provat leva utanför köket vet inte vad dom missat :). gaia
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.