Tack för alla svar, även om vissa pekar mot att vi kommer få stå allt själva är det skönt med input och lite pepp.

Detta är tredje huset och givetvis borde man undersökt detta bättre innan, har idag haft kontakt med samtliga inblandade försäkringsbolag, mäklare, säljare med mera och landat i som flera skrivit att det är säljarens hemförsäkring som gäller så nu inväntar vi svar från detta och se hur vi går vidare.
 
Finns nog ingen försäkring som täcker något om livslängden är utgången med dom nya försäkringsreglerna som de flesta
bolag antog tror det var 2016.
 
Man brukar räkna med en livslängd på ca 40-50 år för gamla avloppsrör av gjutjärn.
Man bör nog räkna med att stambyte behövs. Att det skulle vara ett dolt fel kan jag inte se, trots att det blev en överraskning.
 
Som sagt, själva vattenskadan skall gå på hem/husförsäkringen. Det finsn en praxis mellan bolagen att säljarens bolag tar skador som inträffar inom 30 dagar efter tillträde. Men det gäller då alltså skadorna som vattnet orsakar. Inte kostnaden för att byta röret. Nu kan man ju hoppas att hela det dåliga röret blir åtkomligt när man skall åtgärda skadorna.

Ålersavdrag gäller, men inte rörets ålder. Utan åldern på de ytskikt som skadats.

En släkting råkade ut för ngt. liknande i relativt nyköpt hus. En liggande avloppsledning ovanför taket i badrummet (toa en våning upp) började läcka. Både badrummet och toan hade renoverats av förre ägaren, för en kostnad på över 500 000 (lite speciellt hus). Men han hade låtit den 60 år gamla gjutjärnsledningen vara kvar. Trots att man hade haft taket öppet vid renoveringen. Vattnet hade följt ledningen på utsidan och gått in i väggen. Så hela badrummet fick göras om, även toan på övervåningen drabbades av rörbytet.
 
  • Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
B bmikael skrev:
I onsdags fick jag och min sambo äntligen tillträde till vårt nya hus, och igår gick flyttlasset.
Det är en tvåplans villa från 1937 så finns en hel del att göra men vi väntade oss inga panikåtgärder men idag på morgonen ropade min sambo på mig och frågade kring ett ljud från porlande vatten.

Det visade sig vara en avloppsstam i källaren över ett duschrum i källaren där det forsade vatten genom innertaket, stammen kommer från båda badrum samt kök (för handfat). Inte alls vad jag förväntade mig av min fösta morgon i vårt nya hus.

Efter att innertaket blivit rivet hittas en spricka i en gjutjärnstam. Under innetaket och det som varit synligt är det ett nyare plaströr men detta var skarvat precis ovanför innertak mot gammalt gjutjärn som sannolikt går genom två plan upp till översta toaletten.

Har haft hit en VVS jour under dagen för att säkerställa vad vi kan och inte kan göra och pratat med mitt försäkringsbolag för att starta ett ärende. Imorgon blir det såklart att prata med anticimex som gjort ett besiktning på huset och även fortsatt dialog med vårt försäkringsbolag.

Vi hoppas såklart på att komma ur detta så bra som möjligt ekonomiskt men vore väldigt intressant att höra era synpunkter kring hur lång en "dolda fel försäkring" eller annat kan hjälpa oss kring detta.

Tacksam för lite pepp på söndagskvällen! :confused:
Det är så att byta ut röret, öppna upp för att komma åt att byta, det kommer du inte kunna få på försäkringen pga ålder på huset och röret. Den förväntade livslängden har överskridits med råge.
Däremot kommer du kunna få ut för skadorna som det utläckande vattnet orsakat, med avdrag för ålder och självrisk.
Ni hann ju torka upp det som rann ut, så tyvärr tror jag inte att skadornas värde överstiger självrisk.
 
i början av 2000 sålde min mor sitt hus och flyttade till lägenhet. Köparna upptäckte att det under lång tid hade runnit vatten från ett sönderrostat rör ner på plattan (källarlöst hus).
Min mor fick betala (självrisken i försäkringen?) då det kallades dolt fel. Känns som ni har ett bra case.
 
Dax att bryta tråden?
TS har ju löst saken.
 
B Blejdarn skrev:
Dax att bryta tråden?
TS har ju löst saken.
Vad menar du med bryta tråden?

Det här är ett diskussionsforum, här diskuterar man. All input kan vara till gagn för efterkommande läsare.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
B Blejdarn skrev:
Dax att bryta tråden?
TS har ju löst saken.
Vaddå löst saken? Hurdå? Vad har jag missat?
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Han har kontaktat ett försäkringsbolag och väntar på svar. Case closed... ;)
 
useless useless skrev:
Han har kontaktat ett försäkringsbolag och väntar på svar. Case closed... ;)
Snarare case just opened. :thinking:
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Han har kontaktat ett försäkringsbolag och väntar på svar. Case closed... ;)
Möjligen ett litet uppehåll i caset tills han får svar.
 
B bmikael skrev:
Tack för alla svar, även om vissa pekar mot att vi kommer få stå allt själva är det skönt med input och lite pepp.

Detta är tredje huset och givetvis borde man undersökt detta bättre innan, har idag haft kontakt med samtliga inblandade försäkringsbolag, mäklare, säljare med mera och landat i som flera skrivit att det är säljarens hemförsäkring som gäller så nu inväntar vi svar från detta och se hur vi går vidare.
SÄLJARENS hemförsäkring gäller...? Alltså ska andra försäkringstagare stå för att Du lyriskt talar om att Ni äntligen fick tillträde, flyttade in och därefter började undersöka fastigheten i efterhand..? Jag tycker nog att den saken om nu andra ligger lågt här är det bedrövligt gjort av Er. Jag vill ingen husägares död, men det verkar finnas en hel del övrigt att önska vad gäller hur Ni (alltså "man", "Man" borde ha undersökt detta bättre innan...?) skött detta - och Ni funderar nu på vilka andra än Ni själva som ska betala kalaset. Hur Ni går vidare är väl att Ni själva, såsom aningslösa där andra ska stå ekonomiskt för Era dåliga affärer, får tugga i Er att det gäller att öppna den egna plånboken? Hur Ni "går vidare" tycker jag är en förolämpning mot alla husköpare/säljare. Men jag har kanske huggit helt fel...? I så fall ber jag om ursäkt.
 
Hur vet du att röret var trasigt redan när huset undersöktes i samband med köpet?
 
  • Gilla
RazerTraktor
  • Laddar…
B bmikael skrev:
I onsdags fick jag och min sambo äntligen tillträde till vårt nya hus, och igår gick flyttlasset.
Det är en tvåplans villa från 1937 så finns en hel del att göra men vi väntade oss inga panikåtgärder men idag på morgonen ropade min sambo på mig och frågade kring ett ljud från porlande vatten.

Det visade sig vara en avloppsstam i källaren över ett duschrum i källaren där det forsade vatten genom innertaket, stammen kommer från båda badrum samt kök (för handfat). Inte alls vad jag förväntade mig av min fösta morgon i vårt nya hus.

Efter att innertaket blivit rivet hittas en spricka i en gjutjärnstam. Under innetaket och det som varit synligt är det ett nyare plaströr men detta var skarvat precis ovanför innertak mot gammalt gjutjärn som sannolikt går genom två plan upp till översta toaletten.

Har haft hit en VVS jour under dagen för att säkerställa vad vi kan och inte kan göra och pratat med mitt försäkringsbolag för att starta ett ärende. Imorgon blir det såklart att prata med anticimex som gjort ett besiktning på huset och även fortsatt dialog med vårt försäkringsbolag.

Vi hoppas såklart på att komma ur detta så bra som möjligt ekonomiskt men vore väldigt intressant att höra era synpunkter kring hur lång en "dolda fel försäkring" eller annat kan hjälpa oss kring detta.

Tacksam för lite pepp på söndagskvällen! :confused:
Anticimex är nog fan omöjligt att få något ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.