Har sneglat på en cirkelsåg till sommarstugan ett par år nu men det har inte blivit ngt inköp än.
Har en bra tigersåg och en gersåg på stativ sedan tidigare vilket jag kommit ganska långt med.

Har uppnått en ålder då jag hellre köper något av bra kvalitet som inte strular och håller ett tag än tänker att ”jag ska bara kapa lite så jag köper något billigt”

Sommarens projekt innefattar kapa bort de nedersta 10cm på ett 10 meter befintligt vindskydd och bygga ett altandäck.

Har tittat lite på Festools sänksåg och cirkelsåg typ Bosch 55+.

Har ingen större erfarenhet av sänksågar så jag vet egentligen inte om den har fördelar i dessa eller framtida projekt.

Läser också trådar om klyvknivar och säkerhet vilket får en att vilja ha klyvkniv?


Vad skulle ni köpt för något om ni hade lite allroundprojekt till sommarstugan och andra småprojekt?

Tack på förhand
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kanske ska kolla på en Festool HKC? Det är ju både sänksåg och cirkelsåg i en kan man säga. Jag har både TS55 och den men det är bara när det ska va absolut finkapat som sänksågen åker fram.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
+1 på HKC:n av samma orsaker
 
  • Gilla
snav
  • Laddar…
Måste erkänna att jag inte är helt övertygad över batteridrivna verktyg.

De jag har och använder regelbundet tycker jag fortfarande fungerar bra, de jag bara använder någon gång per säsong tycker jag fungerar sämre efter en tid.

Sedan vet jag inte om jag måste backa lite där 6-7000 är nog i överkant för vad jag hade tänkt betala för sänksåg plus styrskena i dagsläget
 
För mig är sänksågen och cirkelsågen två väldigt lika verktyg men som jag använder väldigt olika.

Cirkeln är lite slit och släng som används till allt möjligt, men så sällan som möjligt.

Sänksågen är för finlir och mer av ett precisionsverktyg för mig, jag är väldigt rädd om klingan och sågen bor i sin låda. Används i huvudsak för att kapa skivor här.

Med facit i hand skulle jag skaffat sänksågen mycket tidigare i renoveringen än jag gjorde, och kanske lagt lite mindre pengar på cirkelsågen istället.

Köpte jag sågar idag skulle det förstås vara trevligt om både sänksågen och cirkeln kunde samsas om samma skenor (hur bra det fungerar kanske dock påverkas av kling-bredd osv).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För mig är sänksågen och cirkelsågen två väldigt lika verktyg men som jag använder väldigt olika.

Cirkeln är lite slit och släng som används till allt möjligt, men så sällan som möjligt.

Sänksågen är för finlir och mer av ett precisionsverktyg för mig, jag är väldigt rädd om klingan och sågen bor i sin låda. Används i huvudsak för att kapa skivor här.

Med facit i hand skulle jag skaffat sänksågen mycket tidigare i renoveringen än jag gjorde, och kanske lagt lite mindre pengar på cirkelsågen istället.

Köpte jag sågar idag skulle det förstås vara trevligt om både sänksågen och cirkeln kunde samsas om samma skenor (hur bra det fungerar kanske dock påverkas av kling-bredd osv).

förstår lite hur du menar men för mig blir det nog endera cirkelsåg med skena eller sänksåg med skena.

Har börjat spana lite på Hitachis efterföljare till C6BU2 som verkar varit en storsäljare, fast anpassad till styrskena C6BUM

Den kan man hitta runt 2000:- plus skena.
Fast då är det ju en cirkelsåg med klyvkniv samt att den funkar bra med skena.

Ser inte mycket finsnickerier inom den närmsta framtiden, bor i betonglägenhet så där blir det inte mycket snickrande.
det blir nog mest jobb i stugan av typen bygga altan, brygga, trappor i tryckat virke osv.
 
Så här gjorde jag, och så här skulle jag göra om jag visste det jag vet idag.

Skulle köpa verktyg för att inreda ett Attefallshus. Jag köpte en Bosch GKS 55 med tillhörande 1600 skena. Det har funkat bra till att kapa skivor och klyva. (Skenan är idag 5 cm kortare då jag fläkte upp kanten när jag manuellt skulle sänka ned sågen med öppen klinga.)

Ibland använder jag sågen som handklinga på diverse ställen, men den är för tung och klumpig för det i mitt tycke.

Mao ord så har detta "kombinationstänk" funkat sämre i verkligheten än på pappret. Hade jag köpt idag så hade det blivit en riktig sänksåg som stannar på skenan och en liten lätt handklinga till frihand. Har nyligen upptäckt Hikoki C6MEY, men en batteridriven kanske är ännu mera användbar.
 
  • Gilla
snav
  • Laddar…
Du vill ha en cirkelsåg till sommarstugan som används sporadiskt.

Skaffa en vanlig cirkelsåg. Om du någon gång behöver börja ett snitt mitt på en bänkskiva så tar du tillfälligt bort klyvkniven. Sen lossar du på höjdinställningen och jobbar försiktigt. Då kan du sänka ner klingan genom skivan.

Det är en stor fördel med en styrskena och det finns märkesbundna liksom fristående fabrikat. Jag har en grön Bosch och en passande skena i plast som sätts ihop av delar. Räcker för mig och har tillräcklig precision. Lättstuvad i en väska.

Det viktiga är att kapaciteten klarar de virkesdimensioner du arbetar med, oftast 45mm (plus höjden på eventuell skena).
En liten och lätt maskin är bra om man ska upp på en stege eller på annat sätt måste jobba på så att säga fri hand. Fast, du har flera andra maskiner så klarar du troligen många olika uppgifter.
 
  • Gilla
snav
  • Laddar…
Jag har faktiskt aldrig känt behov av en sänksåg.
Jag inte i det du beskriver.
En cirkelsåg kommer man långt med speciellt när du har dom andra sågarna.
Jag hade länge en ärvd gammal cirkelsåg som jag fick byta ut för 2pr sen den var så ranglig.
Köpte en ryobi batteridriven som fungerar hur bra som helst. Kanske lite tung.
 
  • Gilla
snav
  • Laddar…
PeterFalun
kikade på festolsågarna, dom klarar "bara" 43mm vid 45 graders vinkel, känns som 2-3 mm till hade varit bra
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
kikade på festolsågarna, dom klarar "bara" 43mm vid 45 graders vinkel, känns som 2-3 mm till hade varit bra
TS75 har ett sågdjup på 55 mm vid fyrtiofemgraders vinkel; kostar ju lite grand förstås. ;)

//Ronnie
 
Festool HTC utan tvekan vid köp av en maskin. Finns också med sladd för den som tvekar inför batteri. Fantastisk maskin!!!
 
Ts 75 är alldeles för otymplig, använder jag bara när det inte finns nåt alternativ.
 
Jag har TS55 sen tidigare och har nyligen köpt HKC55 med fsk250 skenan. Båda är otroligt bra på sina saker. Sålänge det är stabilt och lite längre snitt så använder jag alltid ts55 med skena. Men så fort det är kapa av saker som reglar eller trall, så är HKC med fsk-skenan underbart. Efter jag köpt den har jag aldrig använt mig av kap/gersågen längre. Otroligt smidigt att kunna gå till högen med reglar och kapa den till rätt längd och bara bära iväg biten man behöver. Speciellt smidigt när man arbetar själv och inte har tillräckligt med stöd för 5m regeln som det ska kapas bort 40 cm på :)
Sen ska man inte underskatta att kunna åka till butiken och kunna kapa ner mfd-skivor med hkc och en lång skena och lasta in dessa i bagaget istället för att behöva först tömma släpet på allt skräp ;)
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
S snav skrev:
Har börjat spana lite på Hitachis efterföljare till C6BU2 som verkar varit en storsäljare, fast anpassad till styrskena C6BUM

Den kan man hitta runt 2000:- plus skena.
Fast då är det ju en cirkelsåg med klyvkniv samt att den funkar bra med skena.
Vilken såg är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.