Tomture61
L lizaliza skrev:
Vi har en likadan. Vår gräsmatta var en maskrosäng för sisådär 10 år sedan. Min man har nitiskt gått och tagit upp maskrosorna och nu har vi en.......mossmatta istället. men det kan vi inte skylla maskrosorna för.
Själv har jag en maskrosäng med mossa och grästuvor :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
lizaliza och 1 till
  • Laddar…
Kolla vad som händer med en gräsmatta efter fem år när ingen gör något. Kommunen hade en gräsmatta längs kanalen som var hur fint som helst med alla gula blommor. Det blev bara mer och mer dock. Efter sisådär fem år var det en torr sandig åker. Maskrosorna hade trängt undan all gräs.

Jag brukar ta en morakniv och skära runt maskrosorna i en halvcirkel, sedan kan man för det mesta plocka bort dem med roten. Det lilla hålet som blir kvar växer igen efter några dagar.
 
Har inte en enda i mattan, på tomten trots massor i omgivningen. Mycket manuellt arbete, men tar man dom direkt är det ganska enkelt att hålla dom på avstånd. Resonerar som så, att alla andra blommor och växter är välkomna i vår trädgård i rabatterna (har ganska mycket rabatt) men inte maskrosor. Dom får inte plats;)
 
  • Välskött trädgård utan maskrosor med gräsmatta, rabatter och en tegelstenslagd uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
loppan o nilla och 4 till
  • Laddar…
Finns det något mer tillfredställande att dra upp en maskros och få med sig roten? Bort ska dem!
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Maskroser är viktig vårföda för bin och många andra pollinerare. Så genom att odla maskrosor stödjer ni era lokala biodlare.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som provat att göra marmelad på maskrosor? Jag har sett några recept på nätet men inte provat själv.
 
Redigerat:
L Lidd skrev:
Är det någon som provat att marmelad på maskrosor?
Har ett par långa rabatter med pårkrosor. Då och då finner jag maskrosor i hos rosorna. (Grannen har gräsvallar omkring oss, de är vackert gula av m.)
När de sitter inne i rosorna stickar man inte gärna in händerna dit.
Har gjort så: tog en lagom bit av ett kvastskaft slog i två spikar i ena änden. Klippte av den ena spikskallen, vässade den .Den andra är kvar.
Jag sticker in käppen till rosen, tar tag med spikarna vid maskrosroten och snurrar kåppen tills den släpper.Grönsaken fastnar på spiken som har huvudet kvar. Ingen komplett lösnng men den fungerar för oss. Speciellt när man är gammal som jag och tycker att det är bekvämt att slippa krypa på knä för maskrosot-
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
L Lidd skrev:
Är det någon som provat att göra marmelad på maskrosor?
Det känns som att det fattas ett verb här och jag kan inte bestämma mig. Antingen ska det vara "koka", eller så är det "smeta"...
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det känns som att det fattas ett verb här och jag kan inte bestämma mig. Antingen ska det vara "koka", eller så är det "smeta"...
Jag var lite för snabb, redigerade sen. Det finns recept på maskrosmarmelad som verkar spännande, men jag har inte testat själv.
 
Bladen smakar skit. Stammen är rätt äcklig så hur illa borde marmeladen smaka.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 1 till
  • Laddar…
Maskroskaffe på rot... Urk.
 
raveper raveper skrev:
Bladen smakar skit. Stammen är rätt äcklig så hur illa borde marmeladen smaka.
Marmeladen görs bara på gula delen av blomman
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vin blir bra av blommorna.
 
N
P Pingvinpalatset skrev:
Maskroser är viktig vårföda för bin och många andra pollinerare. Så genom att odla maskrosor stödjer ni era lokala biodlare.
Och även de underbara humlorna. Här får maskrosorna blomma men när de blommat över klipper jag av dem med gräsklipparen. Inga problem!
 
  • Gilla
Kortling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.