Hålig och trasig papp på insidan av en yttervägg bredvid ett fönster, med synlig trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksinteriör under renovering med exponerad vindskyddspapp och avlägsnad träpanel, synliga ledningar och köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag har tagit bort träpanelen på ytterväggen i vårt kök. Det sitter papp på insidan av ytterväggen. Den är hålig och trasig och jag undrar om jag kan byta den mot ngt annat typ skivor eller om jag måste sätta ny papp?
Tacksam om ngn kan ge mig råd.
 
Jag glömde nämna att jag sen ska sätta en läkt och pärlspont.
 
Ska det inte vara någon isolering?
 
Det satt ingen isolering, så jag förmodar att det inte ska dit ngn heller. Jag riskerar väl att få fuktproblem då?
 
Skada på vägg med synlig trästruktur och rörinstallation, indikation på renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det satt bara spont
 
Pappen har förmodligen en vindtätande funktion. Är det inte alltför stora och många hål så är det enkelt att klistra ny papp över hålen.
Har du inte känt något behov tidigare av extra isolering så behöver du förstås inte montera extra isolering nu.
 
Det är alltid litet riskabelt att tilläggsisolera på insidan och risken ökar ju tjockare isoleringen är. Fast om du lägger dit entums läkt så kan du nog med gott samvete sätta isolering i hålrummen mellan dem.
Det är en helt annan sak då folk får för sig att tilläggsisolera tre tum eller ännu mer.
 
Jag är lite sugen på att sätta lite isolering, främst för att dämpa ljudet utifrån. Är det vanlig glasfiber typ 45mm jag sätter då, eller är det för tjockt?
 
Hur är väggen konstruerad utifrån och in?
 
Det är liggande träfasad med ca 40mm luftspalt sen vindpapp och sen 60mm stående plankor. Sen vindpapp igen och sen en läkt på 25mm och liggandeträspomt (det är den jag tagit bort för att dra el och sen sätta pärlspont.
Inblick i en väggkonstruktion med träfasad, vindpapp och läkt, delvis nedmonterad för eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svartmålat timmerhus med ett vitt fönster och blåa fönsterfoder, och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt oisolerat alltså? Det låter som att en skiva gullfiber skulle göra stor nytta.
 
Japp, inte ett spår av isolering vad jag kan se. Är det riskfritt att sätta en 45mm på insidan, eller riskerar jag att få problem då?
Jag lagar hålen i pappen och lägger isoleringen på det då eller?
 
En mineralullsisolering som glasfiber kräver en ångspärr. Att i efterhand montera en ångspärr och få den att sluta tätt är väldigt svårt.
Jag skulle välja en isolering baserad på naturfiber. De är mer förlåtande och kräver inte ångspärr. Men en ångbroms bör du montera iaf. Bäst effekt av isoleringen får du om du väljer en isolering med densitet 50kg/ m3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.