Enligt skrivet avtal med en byggfirma ska de renovera vårt tak och måla fasaden. Enligt vårt avtal ska arbetet påbörjas idag den 4/5 och vara slutfört i juni. Ingen har dykt upp idag och vi har inte heller blivit kontaktade av firman för meddelande om ev. förseningar. Tycker det är lite skumt. Min fråga är om detta kan anses godtagbart (det är ju ändå bara en dag hittills) eller om det vara tillräckliga skäl att häva kontraktet? Har också andra skäl till att förtroendet inte längre finns där..
 
Vad står i avtalet ? Är osäker på om det är gällande innan dom påbörjar jobb...
 
Står ju lite om dröjsmål från hantverkarens sida, om hantverkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjandet av kontraktsarbetena eller för ett arbetes framskridande..
 
  • Bild av en textutskrift som behandlar regler kring dröjsmål och reklamation inom byggsektorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att säga upp avtalet snabbt. Skriftligt och muntligt är bra. Som skäl kan ni uppge att ni vill skjuta upp projektet pga rådande omständigheter i samhället.
 
Du kan ju börja med att ringa och fråga vart dom är? Kanske helt enkelt är en miss från deras sida eller glömt ringa dig...
 
När dom börjar spelar väl ingen roll. Huvudsaken att dom är klara på utsatt datum.
 
Vill eller vill ni inte att jobbet utförs?
detta är viktigt för att ge råd i rätt riktning framöver.

ps, arbetet kan mycket väl ha påbörjats fast ni inte ser det på plats. Beställningar och andra förberedelser kan ha gjorts.
 
R RoBo skrev:
När dom börjar spelar väl ingen roll. Huvudsaken att dom är klara på utsatt datum.
Jag håller med i sak! Vi är dock inte så erfarna om detta och har väl tänkt oss åtminstone en kontakt det datumet som jobbet enligt avtalet påbörjas
 
De kanske har börjat?

Det ska hämtas ställning, köpas färg, takpannor (?), hyras lyft (?) etc.
 
tttomten tttomten skrev:
Vill eller vill ni inte att jobbet utförs?
detta är viktigt för att ge råd i rätt riktning framöver.

ps, arbetet kan mycket väl ha påbörjats fast ni inte ser det på plats. Beställningar och andra förberedelser kan ha gjorts.
ja så kan det ju vara! Och det kan ju hantverkaren åberopa ifall vi vill häva avtalet på dessa ganska lösa grunder. Om jag hade fått göra annorlunda nu hade jag kollat runt lite och tagit in fler offerter, kollat upp noggrannare innan val av hantverkare.
 
tippz tippz skrev:
Du kan ju börja med att ringa och fråga vart dom är? Kanske helt enkelt är en miss från deras sida eller glömt
tippz tippz skrev:
Du kan ju börja med att ringa och fråga vart dom är? Kanske helt enkelt är en miss från deras sida eller glömt ringa dig...
ja såklart! Vi ger dem någon timme till. :)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
De kanske har börjat?

Det ska hämtas ställning, köpas färg, takpannor (?), hyras lyft (?) etc.
Så kan det ju vara! Men vet ej
 
Har läst en hel del inlägg. För min del hade jag satt upp ett grönt nätstaket, och då sätter man det direkt på gränsen. Detta är underhållsfritt och ger maximalt antal m2. Vad gäller trappan hade jag låtit nätet gå över trappstegen som går in på min tomt för ett tag. Trillar polletten ner tar grannen bort sista stegen på trappan, annars får man förklara att de stegen måste tyvärr bort. Enkelt, smidigt och bör inte förstöra grannsämjan. Står han på sig är han ute på djupt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.