Kan man på något sätt resonera sig fram till om betongen innehåller blåbetong?

Vi funderar på att inreda ett uthus där det ser ut som att man har lagt platta på befintlig jordkällargrund men om det är troligt att den innehåller blåbetong är det kanske inte ens värt att fundera på att inreda utrymmet?

Uthus med rödfärgad vägg och synlig jordkällargrund med stenar och vegetation som indikerar äldre byggteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt uthus med rödmålad trävägg och fundament av betong, delvis dolt av sten, grenar och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett uthus med synlig betonggrund omgiven av vegetation och marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönster med trasiga glasrutor som lutar mot vägg i ett ruffigt uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förhoppningen är att kunna använda det som gästhus när barn/barnbarn hälsar på. Visserligen innebär det ju att det inte blir så långvarig exponering för eventuell radon men man vill ju veta innan man satsar på att rusta upp huset. Tidigare ägare hade köpt fastigheten -93 och då fanns plattan där men i övrigt visste de ingenting om dess ålder.
 
Blåbetong är en lättbetong som ser ut som en tvättsvamp ungefär. Dvs massa små hål.
 
  • Gilla
Scholestica
  • Laddar…
V
Är det öppet ner i marken så är det nog större risk att det läcker in markradon än att detdär är blåbetong
 
raveper raveper skrev:
Blåbetong är en lättbetong som ser ut som en tvättsvamp ungefär. Dvs massa små hål.
Då behöver jag inte oroa mig då, det ser inte alls ut som tvättsvamp vad jag kan se :D
 
V V70pappa skrev:
Är det öppet ner i marken så är det nog större risk att det läcker in markradon än att detdär är blåbetong
Hur menar du med öppet? Det är en hel platta inne i själva uthuset men hur det ser ut under den är jag inte säker på. Har börjat gräva ut framför luckan men inte lyckats få upp den än.

Ja det är ju också något att fundera på. Fastigheten ligger dessutom intill ett grustag så det gör mig också lite fundersam kring om det komplicerar saken ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.