Jag kollade på golvet Läkt: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=10112*12401*13709
Och undrar om nån har nån erfarenhet av det? Det är ett fanérgolv, inte laminat.

Det såg snyggt ut och kostar 139:- /m[sup]2[/sup]
Finns i ek eller björk. Jag tänkte välja ek.

Alternativet är nånting i stil med Kährs Linnea eller Tarkett Viva eftersom jag inte vill bygga upp golvet för mycket, men de kostar drygt dubbelt så mycket. Prisskillnaden blir väl en tusenlapp ungefär, frågan är om det är värt det för de 1,5 x 1,5 m som kommer att synas när säng & garderob är på plats?
 
Nja, är golvet liknande det oslipbara (läs tunna) parkettgolv jag la in i mitt eget sovrum tycker jag du snålar i onödan med en så liten yta. Jag misstänker att du faktiskt inte får den riktiga träkänslan. För min del irriterade jag mig på snålheten varje morgon jag satte tassarna på golvet eftersom det kändes stummare och kallare än resten av övervåningen där det låg äldre, högkvalitativt parkettgolv.
 
Tack för svaret. Nu är i och för sig de andra golven jag kollade på (Kährs eller Tarkett) också oslipbara. Men jag skall ta en närmare titt på dem, risken finns ju att jag är dumsnål.

"Riktig" parkett (14 mm) vore förstås trevligt, men då skulle jag behöva riva upp det befintliga golvet för att det inte skulle bli för högt och det känns som ett alltför stort projekt.

 
Om du står i valet mellan Ikeas och Linnea så skulle jag helt klart välja Linnea. Även om Linnea också är oslipbart så känner man ändå att det är varmare och tystare och klart bättre kvalité än det på Ikea. Jag har också varit snål en gång :'(..men aldrig mer ;)
 
Skall kolla närmare på Linnea-golvet imorgon. Jag läste några trådar om det här på forumet och det verkar bra. Nån tyckte att det lätt blir repor vilket verkar konstigt med tanke på hur hårt det skall vara.

Just nu ligger det Ikeas billigaste laminatgolv (35 kr / m[sup]2[/sup]) som lades in av förre ägaren innan försäljning. lackad furu(?)stavparkett under det. Men den ser inte så kul ut, den är väl original från 1943.
 
Jag har Linnea i mitt sovrum och är jättenöjd med det. Visst kan det bli repor o jack i detta golv.Linnea är mjukare än andra laminatgolv.(det är väl det som gör att det känns bättre än andra laminat)Jag har även ett billigt laminatgolv i ett utrymme(som vi la för många år sedan innan man fattade vad man betalade för ;))Dessa golv är ju som natt o dag. Så vill du inte lägga parkett pga av höjden eller priset så är Linnea ett kanon val.

Lycka till!
 
jessica skrev:
Jag Linnea är mjukare än andra laminatgolv.(det är väl det som gör att det känns bättre än andra laminat)
Lycka till!
Jag vet inte om du blir glad eller ledsen, men om det är Kährs Linnea-golv du har så är det 7 mm (äkta) parkett och inte laminat. Linnea är Kährs serie av tunnare parkettgolv för rum där man inte kan lägga tjockare golv.

/ama
 
Sant, När ett golv inte är omslipbart så heter det laminat för mej :-[men jag kanske inte skall göra det då ;)
 
I och med att laminat inte är trä (inte ens de som ser ut som trä) utan bara en bild av trä och plast/pressat papper/annat material i skikt så är det synd att kalla Linnea för laminat... ;D

/ama
 
Tummen mitt i handen skrev:
Just nu ligger det Ikeas billigaste laminatgolv (35 kr / m[sup]2[/sup]) som lades in av förre ägaren innan försäljning. lackad furu(?)stavparkett under det. Men den ser inte så kul ut, den är väl original från 1943.
Går det inte att slipa det gamla golvet och få en riktig trägolv i stället för billig laminat? Det är mer omständigt att återställa men du kan få en fin trägolv trots att den ser för j... just nu ;). Jag tycker att ålderslitet trägolv ser bättre och är varmare att gå på än en fanerad skiva ;)
gaia
 
Jo, det borde väl gå att slipa om det..i teorin i alla fall...jag har bara tagit bort en laminatplanka och kollat, skall titta närmare när hela golvet är framme. "Årstaparkett" kallas det tydligen eftersom det är vanligt i området (som heter Årsta). Men det är väl en förskönande omskrivning för en budgetlösning. :D

Å andra sidan kan jag ändra mig senare. Då har jag förlorat de 2000:- som ett nytt golv kostar (+tid), men det gamla golvet finns ju kvar. Men det vore självklart smidigare att slipa när jag ändå river ut väggfasta garderober och målar om.

Jag kollade på golv igår och just nu lutar det åt Tarkett Viva Line i borstad ek. Mycket läckert och kändes väldigt mycket som trä. En del parkettgolv känns ändå nästan som laminat, speciellt de med blank lack.

Den borstade eken är lite ojämn i ytan, men då syns väl ev. repor mindre. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.