Hej, har varit inne och läst i detta forum många gånger då jag håller på att bygga en vedeldad bastu på landet, jag har fått många svar redan men en fråga kvarstår, vad är det för bestämmelser angående skorstenen, hur långt ner på rökröret skall det vara isolerat, vad är det för mått då man går genom yttertaket, hade tänkt rökrör, isolering, yttermantel sedan infästning med minerite mot taket, men jag vet inte hur tjock isoleringen skall vara, skall det vara luftspalt mellan isolering och yttermantel och skyddsavstånd yttermantel mot brännbart material, för kännedom har jag köpt ett Narvi 20 KW aggregat
 
Så här sa sotarn till mig: Runt rökröret skall det vara två isoleringsmattor på 30 mm vardera. De najas fast med 180 graders förskjutning ( skarvarna skall vara mitt emot varandra). Sedan mantel utanpå detta, det sadess inget om luftspalt där. Däremot krävde de 50 mm luft runt manteln och någon sorts plåtskoning eller liknande i genomföringen.
Isoleringen skall gå ned 500 mm under tak och rökröret måste nå minst 1000 mm över taknock. Ett 120 mm rör +isolering passar bra i ett 250 mm spirorör om du hittar ett sådant. Bra isolering är bra både för draget och hållbarheten på skorstenen så det finns ingen anledning att snåla tycker jag. Kolla med din sotare så får du deras syn på saken, det är ju dom som i slutändan skall kolla det hela. Lycka till!
 
Javisst det är mycket - ser helknasigt ut om de den inte står på/vid nock, men såna är reglerna. Nu torde väl ingen sotare klättra upp och mäta med skjutmåttet, de syftar nog från marken och kollar att man är någorlunda rätt ute.
Anledningen till att man bör ha sin skorsten "godkänd" är att en anmärkning registreras hos kommunen och dit ringer alltid försäkringsbolagen vid brand.
 
Man måste inte berätta allt för kommun men man riskerar att stå utan försäkring på bastun.
 
Sabi>> Inte 1m över nock utan över tak.

" Allmänt råd
Skorstenar för eldstäder med märkeffekt upp till 60 kW bör dels mynna
över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen, om inte särskilda förhållanden
föreligger. Vid val av skorstenshöjd bör hänsyn tas till bl.a. förhärskande
vindriktning, brandfara vid fastbränsleeldning och risken för
gnistspridning."
 
I "andra länder" gäller 800mm över tak och 300mm under innertak. Man kan tänka måtten i Sverige är väl tilltagna.
 
Jag hade en rejäl diskussion med sotarn ang. tolkningen av "över taktäckning" och deras uppfattning var "över taknock".Då jag visade installationsbeskrivningen från en fabrikstillverkad skorsten menade han på att det kanske gällde i Finland men inte här.
Han sade att de kommit överens om den tolkningen " ute i distrikten" !!!!!!
Jag har även pratat med andra som har samma erfarenheter men jag tror att man nog tolkar lite olika på olika ställen.
Jag tror att om helhetsbilden av installationen är det viktiga - inte exakta mått, även om de finns att stödja sig på i disskusionen.
 
Tror nog att vi ska rätta oss efter Boverkets byggregler."Skorstenar för eldstäder med märkeffekt upp till 60 kW bör dels mynna över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen" vid bygglovsansökan för kamin och skorsten.
 
Jag ringde sotaren igår angående skorstenens höjd och för honom så gällde följande två krav:

# 1meter över yttertak.
# MINST upp till SAMMA höjd som taknocken.
 
Visst men över nock för att få genom bygganmälan.
 
Dessa två skorstensalternativ är beroende av värmekällan:

1 meter över nock/takbetäckning gäller eldstäder för olja/ved.

1 meter över takbetäckning - dvs skorstenen kan sättas 1 m över takfoten - gäller enbart skorsten för pellets.
 
Sabai skrev:
Nu torde väl ingen sotare klättra upp och mäta med skjutmåttet, de syftar nog från marken och kollar att man är någorlunda rätt ute.
Nä, jag fick min nya skorsten slutbesiktigad förra veckan och visst mättes höjden. Eftersom jag tyckte röret gick lite för högt för att estetiskt vara snyggt - dvs 120 cm ovan takbetäckningen - ville jag sänka röret med 20 cm. Sotarmästaren gillade inte idén. Menade att takpappen mår bättre av den nuvarande höjden så jag får klara mig med den här fjompiga 'pipen' ;). En idog sotarmästare tar även hänsyn till omkringliggande hus och vindriktningar.
 
Jag vet inte hur mycket vi ska tjata om det här men de sotare jag talat med säger alla bestämt minst 1 meter över nock vid vedeldning. Sedan finns det en massa annat att ta hänsyn till, exempelvis huvudsaklig vindriktning, om bastun finns i en lägre byggnad nära en högre (ex. fristående bastu <---> bostadshus. Se exempelvis:

http://www.strangnassotarn.com/bilder/sotningfix.gif

Att olika sotare sedan är olika hårda med att följa bestämmelserna är en annan sak.
 
Det är de NYA skorstensreglerna vi pratar om här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.