Det är ett gammalt problem att vp är högljudd här hemma. Har gjort en del försök till ljuddämpning, men jobbigast är kompressorn när jag ska sova (sovrum rakt ovanför). I omgångar har jag hört mig för hos branschfolk men alla tre tycker inte ljudet är onormalt högt hos 13 år gammal Nibe 1235. Så det får jag leva med, men sista killen tyckte jag kunde testa med timer på vp. Bryta strömmen mellan säg 23.00 till 06.00. Då blir det tyst under natten och vv finns nog tillräckligt för en snabbdusch på morgonen. Frågan är hur pumpen reagerar på detta?
Har testat under veckan att köra pannan på el - vilken lättnad! Inser att det inte är ett alternativ i längden men tar smällen just nu ;)

Bra eller dåligt tips från vp-killen?
 
Hur gammal är värmepumpen? Det brukar finnas en ingång för att blockera kompressorn eller förskjuta värmekurvan. Då är allt igång som det ska men kompressorn är tyst.
 
Den är från -06. Jag har blockerat (provar en vecka) men inser att det kostar att enbart köra el. Med tidreglering blir kostnaden som tidigare med fördelen att det är tyst på natten.
 
Annars kanske det räcker med schemalagd nattsänkning som startar ungefär vid läggdags. Då kommer den förhoppningsvis att inte gå särskilt mycket dom första timmarna iallafall. Å andra sidan blir det ju kallare inne...
 
  • Gilla
Astrött
  • Laddar…
Räcker det inte att bara stänga den när du går och lägger dig och säg 1h framåt? eller störs du i sömnen med?
 
J Josth skrev:
Finns mycket ljuddämpningsmateriel för bilar etc. Har du provat det? T.ex. bitumenpapp/plattor och självhäftande ljuddämpningsmattor: [länk] Även kompressorns gummifötter är en punkt som kan ge mycket kompressorbuller om de är dåliga. Går att trycka in bitar av kraftigt cellgummi mellan fötterna om man inte byter de direkt.
Vp-killen senaste kollade anslutningar, gummifötter och att den stod i lod.
Förslaget om mattor invändigt vid kompressorn fick jag från Nibe men har inte testat. Ska prova det också.
 
A Alexn72 skrev:
Räcker det inte att bara stänga den när du går och lägger dig och säg 1h framåt? eller störs du i sömnen med?
Gammal man=nattaspring ;)
Med timer kan jag ju styra gången men 1 h räcker inte.
 
Antar att du måste bryta alla tre faserna samtidigt på något sätt då ? Följer detta med spänning bullrande värmepump är inget kul (har samma problem)
 
Det är väl bättre att bara blockera kompressorn så man har värme och varmvatten på morgonen när man vaknar?
 
useless useless skrev:
Det är väl bättre att bara blockera kompressorn så man har värme och varmvatten på morgonen när man vaknar?
Komfortmässigt, ja. Men kostnadsmässigt blir det väl dyrare?
Sen är jag fundersam över hur vp kommer att må.
 
Den mår nog betydligt bättre om du använder ingången avsedd för kompressorblockering än om du bryter strömmen hux flux.
 
useless useless skrev:
Den mår nog betydligt bättre om du använder ingången avsedd för kompressorblockering än om du bryter strömmen hux flux.
Kommer att testa detta en period och läsa av förbrukningen. På sikt hoppas jag ändå att kunna genomföra en utbyggnad och flytta vp till utsidan.
 
Nu är provperiod över. Tystaste tiden i husets historia. Har inte tittat på elförbrukning - än, men misstänker att jag får lägga på 25%?
Ställer på blockering 22.00 och drar igång 06.00. Utvärdering efter det.
 
400 kWh mer i förbrukning jämfört med både januari och mars (likvärdiga förhållanden gissar jag). Det ger mycket riktigt 25% påslag. Så det får räcka med det.
Men planer på utflyttning till ny groventre kvarstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.