Hej!
Funderar på att skaffa ett spabad med allt som det innebär. Dock blev jag tveksam på om det går att koppla in ett 3-fas uttag bredvid vanliga elcentralen som sitter på husväggen. Tänkte dra en vanlig 3-fas kabel därifrån till badet sen.

Farsgubben tror att hela skåpet behöver bytas om till modernare grejer. Vad säger ni proffs?

Är fullt medveten om att anlita behörig installatör. Men eftersom vi hyr bostaden så är jag inte särskilt sugen på att kosta på förmycket om det behöver bytas ut en massa grejer.

Bifogar bild på hur det ser ut idag.
 
  • Öppet elskåp på husvägg med säkringar, strömställare, och oskyddade kablar som tyder på eventuell uppgradering för 3-fasanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ska tillägga att det rör sig om en del i ett parhus som min sambos syster och hennes pojkvän äger. Vi har alltså fått ett OK ifrån hyresvärden.
 
Det ser ut att finnas plats för tre säkringar där uppe iallafall. Sen behöver uttaget skyddas av en jordfelsbrytare, så det kanske är enklare att gå via centralen inne om det är en någorlunda modern normcentral med plats över.
Men rent tekniskt borde det inte vara så svår att få till. Vad sen elbolaget (eller vem som nu äger mätaren) tycker om det vet jag inte.
 
Det enklaste och atageligen billigaste är att sätta en ny IP-klassad elcentral utanför på väggen och dra en 5 ledare (3 faser, nolla, jord) 6 mm2 kabel (t.ex. N1XV) mellan skåpen.
Den nya centralen skall innehålla huvudbrytare, jordfelsbrytare och 3 stycken säkringar (förslagsvis på 16 Ampere).
Sedan sätter man ett 3-fasuttag.
187132-43-ve110pn.jpg
199146-43-171578-57-vagguttag_schukosmall.jpg
Total kostnad för materialet (rubbet, kabel säkringar m.m.) från elbutk.se c:a 1500-2000:-
 
  • Gilla
Haidar89
  • Laddar…
Mycket enkelt billigt och bra kan vara att utnyttja ytan uppe till höger i skåpet. Där kan du sätta enklast tänkbara central med de delar du behöver, dvs en sån plastkapsling man har inne inga täta lock osv. Allt blir prydligt, skyddat och dolt med möjlighet att bygga ut lite också. Ditt skåp är helt ok och i modernt snitt inget att byta öht kan bara bli sämre nästan.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Att ansluta ett spabad med löst liggande trefaskabel är väl ändå lite på gränsen tycker jag. Är det ett sånt uppblåsbart eller är det ett riktigt?

Det blir ju inte mycket dyrare att bara ansluta fast när man ändå har elektrikern där men visst är det enklare med handske om badet ska flyttas så småningom.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.