Hej,

Planerar sätta in Elfa hyllsystem i ett litet föråd. Väggarna är puts, lättbetonng och en med 20mm spånskiva.

Är deras bärlistsystem att rekomendera? Eller ska man köra på vägglistorna? Läste i någon tråd att skenorna kunde bågna ut från väggen på mitten om man lastar tungt på bärlistsystemet? Någon som har erfarenhet av detta? Kan man inte bara borra ett hål i skenan och sätta den i väggen om det skulle behövas även om den hänger på bärlist?
 
Det jag har sett av Elfas grejor säger mig att det är hållbara prylar. Svårt att tänka mig att det skulle bukta ut från väggen vid normal användning.
Har själv använt Tellbes grejor i förråd, och där har du rejäl godstjocklek i materialet och en massa hål i bärlisten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har använt bärlisten till två förråd och en hallhylla, aldrig sett några tendenser till att listen skulle bågna. Listen är otroligt smidig att använda tycker jag, man behöver endast se till att den är rak och sen kan man kombinera vilka hängskenor som helst, olika längder på hängskenorna, olika bredder på hyllor/backar. Man är ju sen inte låst i bredden utan kan enkelt skjuta skenorna i sidled om man vill ha en annan hyllbredd.

Bärlisterna har väldigt många hål för att passa olika regelbredder, vi har skruvat våra i reglar som har 60cm avstånd och lämnat hålen mellan tomma. Det enda jobbiga är att man måste kapa bärlisten om den inte råkar vara i rätt längd, jag har gjort det med vinkelslip men det går säkert med bågfil om man sågar en liten stund.
 
Det blev Elfa och allt ser ut att fungera bra! Vi satte bärlist på 2 olika väggar, dels en vägg med spånskiva och en med lättbetong. Jag använde alla hålen och klart grövre skruvar(10x50) och plugg än vad ELFA själva säljer. I väggen med spånskiva så använde jag 3 olika skruvar, 3 expander och 3 monteringsskruvar(små). Sen för att passa in de märkliga reglarna i vår vägg så fick jag borra nya hål i bärlisten, här satta jag 10x50 skruvarna :)

Jag ser ingen tendens till att hängskenorna ska böja sig men när jag var o köpte grejerna så såg jag att Elfa säljar håller som ska hålla inne hängskenorna till väggen så det är inte omöjligt att det ändå kan finnas ett problem.

Det jag fick såga var ett par hängskenor som blev blev lite väl höga och det jobdes som sagt enklast med vinkelslip.

Bra och flexibelt system som man vet kommer finnas många år framöver. Annars tittade vi lite på IKEAS liknande system men det visar sig att det nu ska utgå så det var tur man inte köpte det.
 
Ett till problem med Elfa är ju att det är väldigt dyrt jämfört med exempelvis Ikeas system, men som du själv skriver så känns det som att det kommer finnas nästan för all framtid. Sen har Elfa otroligt många olika tillbehör så det känns som att man kan bygga ihop nästa vad som helst av det.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Har du förslag på andra system som är billigare men som ändå har liknande funktionalitet? IKEAs är utgående så det går tyvärr bort direkt.
 
Biltema: https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/forvaringssystem/
Lundbergs: https://www.lundbergs.com/sv-se/pro...wide-vaggfast-forvaring/skenor-och-vaggfasten
Jula har ett eget (Hard Head) samt ett som heter Tellbe: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringsystem/
Har inte provat något av dom dock.

Ett tips om man vill ha just Elfa och inte har så bråttom är att bli medlem och prenumerera på K-rautas nyhetsbrev, dom har haft typ 10% på allt Elfa flera gånger så det kanske dyker upp igen. Om man har sån tur att ha ett K-rauta i sin stad då, dom stängde det i Norrköping :(
 
K Kdog skrev:
...
Jag köpte min på Hornbach, de var klart billigare en EKO hallen som så gott som alltid kör 20% mot rek pris alltid. Rek pris är alltså det som Elfa visar på sin hemsida.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.