Hej forumfolk,

Renovering pågår i mitt gamla hus anno 1930-tal med dessa gamla uttag i vissa rum (se bilder).
Finns en del brytare att köpa i retrostil, men har tyvärr inte lyckats hitta dessa "pinn"brytare.
Går det att få tag på strömbrytare som dessa?

Tackar på förhand!
 
  • Gammaldags rund strömbrytare i trä med en svart pinne på en 1930-tals vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt eluttag med två svarta rundade strömbrytare och synlig inre mekanism i ett 1930-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rund strömbrytarpanel från 1930-talet med två svarta pinnbrytare och en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket stiliga strömbrytare som jag aldrig sett tidigare. Tror inte det finns någon tillverkare idag (Jag har Googlat mycket efter eldetaljer). Stilmässigt är nog THPG vridströmbrytare med glasskiva det närmaste man kommer. Kanske går att ersätta glasskivan med egentillverkad dito i ek om man så önskar. Gyllenhaks har THPG i sitt sortiment. https://www.gyllenhaks.se/index.php?main_page=index&cPath=247_253
Tidigare var det rätt mycket billigare att köpa direkt från Tyskland men det verkar inte skilja nämnvärt längre.
https://www.produktgesellschaft.de/
Annars är nog rådet att leta på andrahandsmarknaden via Tradera, ebay.de och ebay.co.uk.
Exempel https://www.ebay.de/itm/Glas-Lichts...471335?hash=item2ce8832ae7:g:0tsAAOSwXq5cpMG5
 
Jag tackar för tipsen!
Men kanske måste jag överge min önskan om att ha dessa pinnbrytare i alla rummen då..
 
C Corrie skrev:
Jag tackar för tipsen!
Men kanske måste jag överge min önskan om att ha dessa pinnbrytare i alla rummen då..
Nä det behöver du inte.
Sätt en vanligt standard 1-polig kvalitetsbrytare, typ Schneider/Eljo.
Täck den sedan med en träplatta som orginalet, med 2 st svarta 8mm plastnitar monterade från insidan.
Kolla hur orginalen är gjorda.
Lycka till.
 
  • Gilla
Corrie
  • Laddar…
Det är två stycken vippströmbrytare. Det TS vill ha är en brytare där man slår på med ena knappen och av med den andra.
 
Kan ju faktiskt tänkas att funktion är underordnad design:thinking:
 
Ser ut som gamla Pellobrytare som sitter infällda med någon fästram på
 
C
Ligger en väldigt snarlik ute på Tradera nu:
https://www.tradera.com/item/341181/398222437/-strombrytare-tva-knappar-bulla-antik

Tillverkare Bulla enligt annonsen. Ser ut att vara tysktillverkad?
Ser inte ut som någon Pello-produkt.

Edit: Kunde inte hålla mig från att göra lite research. Brytaren är tillverkad av Schoeller & Co. Elektrotechnische Fabrik GmbH i Frankfurt som tydligen sålde installationsmateriel under varumärket Bulla. Verkar vara 20-30-tal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Papperskatt och 3 till
  • Laddar…
F
C Corrie skrev:
Hej forumfolk,

Renovering pågår i mitt gamla hus anno 1930-tal med dessa gamla uttag i vissa rum (se bilder).
Finns en del brytare att köpa i retrostil, men har tyvärr inte lyckats hitta dessa "pinn"brytare.
Går det att få tag på strömbrytare som dessa?

Tackar på förhand!
Vad tror du om dessa?
 
  • Fyra eluttag demonterade och placerade på ett tyg med spökmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sex gamla eluttag demonterade mot bakgrund med elefantmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
C Corrie skrev:
Hej forumfolk,

Renovering pågår i mitt gamla hus anno 1930-tal med dessa gamla uttag i vissa rum (se bilder).
Finns en del brytare att köpa i retrostil, men har tyvärr inte lyckats hitta dessa "pinn"brytare.
Går det att få tag på strömbrytare som dessa?

Tackar på förhand!
Tror endast mitten är original, den i glas. De övriga verkar egenreparerade
 
F
Fler bilder
Notera S-märkt
 
  • En hand håller en transparent plastskiva ovanför en S-märkt elektrisk komponent med fjädrar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en S-märkt elektrisk komponent med fjädrar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.