Jag bodde i lägenhet när jag flyttade hemifrån och så fort jag fick råd och lån så köpte jag mitt första hus. Det bästa med hus är att IT'S NONE OF YOUR BUSINESS, GET OFF MY PROPERTY.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Aldrig någonsin lägenhet för mig om jag inte blir absolut tvingad. Räcker numera med ett "exemplar" i huset för att entredörren skall sprängas.
Slåss i tvättstugan, snubbla över cyklar och barnvagnar, hissdören väsnas dygnet om, varje steg grannarna tar hörs.Och i
coronatider fasansfullt instängt om det blir karantän. Därtill de eviga parkeringsproblem med bilen.
Många talar om att det är så mkt jobb med hus. Men det går faktiskt att göra tex en tomt lättskött så det inte blir mkt arbete. Och egen tomt är helt underbart även om grannarna kan väsnas lite ibland. Men fristående villa ska det vara.
 
  • Gilla
bsba och 2 till
  • Laddar…
Jag har bott i lägenhet i princip hela mitt liv. Dock med fritidshus, men det är inte riktigt samma sak. För två år sedan fick jag och tjejen ett ryck och bytte lägenheten i närförorten till en villa i Nacka. Sålde fritidshuset i samma veva.

Varje dag säger vi samma sak till varandra - att det är det bästa beslutet vi tagit någonsin.

Vi hamnade i ett rätt nytt hus, men med underbar tomt, sjöutsikt och granne med naturreservat. Drygt 1500 kvm tomt, vilket är ganska lagom. Visst behöver vi två bilar, men parkeringen är ju gratis. Blir aldrig speciellt störd av grannarna - trots att de har en studsmatta. Vi har ca 20 min med bussen in till Slussen trots att vi har naturen inpå tomten.

Tycker inte gräsklippningen eller trädgårdsskötseln är speciellt betungande, har inte ens robotgräsklippare.

Massor av härligt djurliv inpå knuten, och fem minuter till badstranden.

Och nej - ångrar oss inte ett endaste dugg.

Så mitt råd blir - köp ett hus, med inte alltför liten tomt i ett glest villaområde (med tomter på 1500-2500 kvm), men med rimliga kommunikationer.

Du kommer trivas, tro mig.
 
  • Gilla
loka1 och 5 till
  • Laddar…
Har gjort bostadskarriären med hyresrätt, bostadsrätt, radhus och sedan 2012 eget hus i närförort. Finns många fördelar med hus och du tar med de flesta. Grannbarnen som springer runt slipper man dock inte om man har egna barn dvs.

Sedan så köp ett objekt som inte behöver renoveras alltför mycket (helst inte alls) för då börjar du längta tillbaka till lägenheten och du kommer att undra vafan du håller på med.

Själv byggde jag nytt hus med ett bolag som kursade, men det är en annan femma :D

Sedan är det inte superordnat på tomten så tänk på att det kommer att gå åt en del pengar på att fixa i ordning, inköp av verktyg, ständigt underhåll pyssel. Men sommarhalvåret eller vad man ska kalla det här i Svedala så är det najs att fixa och dona och ta en öl ute.

En annan poäng är att huset är ju ditt liksom, man känner sig småstolt ibland att man bor i sitt eget hus. Svårare känna den känslan i en lägenhet.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G gredd skrev:
Mitt tips är att ha så låg exponering på lånemarkmaden som möjligt tills vi ser vart detta barkar. Bara en tanke att ha med sig när man drömmer om den fina villan i det dyra området.
Nu uppfattade jag inte att det var den ekonomiska aspekten i "hus eller inte hus"-ämnet TS frågade efter i den här tråden, men jag kände ändå att jag ville reflektera lite över det jag citerat ovan.

När ska man köpa ett hus rent ekonomiskt?

Tja, det är ju verkligen individuellt. I vårt fall kan man från en synvinkel se det som en helt galet vald tidpunkt. Jag var 100% sjukskriven, efter en lång och påfrestande kamp mot Försäkringskassan, i en (då) okänd sjukdom och min frus anställning var tidsbegränsad (dock välavlönad och med goda chanser att få ny anställning).

Det som dock avgjorde för mig var när min fru visade hur hon räknat på boendekostnaderna, och det visat sig att vi skulle få bara marginellt högre månadskostnad för ett hus på 3 miljoner än vad vår hyresfyra kostade oss i månaden. Hon sa då att det enda vi kan vara 100 % säkra på är att hyran på lägenheten bara kommer fortsätta höjas, men om vi köper vår bostad så har vi chans att minska kostnaden genom amortering. Allt jobb vi lägger ned på vårt boende kommer öka dess värde, medan i hyreslägenheten är det pengar i sjön. Vi hade sedan turen att hitta ett ganska perfekt hus till ett mycket bra pris och värdet har ökat med runt 2/3 sen vi köpte det.

Från en annan synvinkel kan man ju resonera att man kan vänta hela livet på de perfekta förutsättningarna för att köpa. Risken är då att man uppfyller John Lennons berömda talesätt: "Life is what happens when you're busy making other plans". Det varje människa borde vara mest rätt för är att ligga på dödsbädden och ångra allt den inte gjorde i livet. Vill man bo i hus så ska man se till att lösa det så fort som möjligt. Givetvis måste man se till att man har marginaler, både ekonomiskt och praktiskt så man inte sätter sig i knipa...men är man för försiktig så händer det ju aldrig något.

Har man lite marginal så man klarar "normala" svårare tider så kan man sova tryggt om natten. Att kinasnuvan (festligt att någon annan i tråden använde precis det ordet...jag kom på det själv för några veckor sedan i ett sms till en vän!) skulle drabba oss och världsekonomin, faller under katastrofkategorin tillsammans med världskrig och meteoritnedslag...och känner man att man måste ta höjd för sådant så får man bo i en grotta.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Gällande ekonomin så har vi sänkt våra månadskostnader genom att köpa hus snarare än att bo i BR.

Avgiften i vår BR var nästan 7 000 kr/mån + garage för 600 (vilket ändå är billigt för att vara i Stockholm) och så mycket kostar inte uppvärmning, el, vatten och sophämtning. Våra driftkostnader är snarare ca 3 000 kr/mån.
Dessutom fick vi 74 kvm extra i boyta.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tänk noga igenom vilken typ av hus du vill ha och hur mycket du är villig att avsätta i ett reparationskonto (det kommer att ske olyckor som kan kosta en hel del). Ju större hus desto större risk men samtidigt blir man fort begränsad i mindre hus (möblerings- och/eller hobbyutrymme). Det kan dock kompenseras med större tomt. Här kommer baserat på mina egna erfarenheter lite info:

Även i ett mindre villaområdet eller ute på landet med närhet till grannar är det hyperviktigt att ha koll på vilka typer av grannar det är. Du vill inte ha en skrotNisse som helst kör kapskivan i sina oljeläckande vrak mellan kl. 23 och 06, även om han bor ett par hundra meter bort. Eller övernitiske Lasse som bara måste ringa på i tid och otid och berätta att ditt gräs vuxit hela 1 cm över optimal klipphöjd.
Samtidigt kan det bli aningens jobbigt när Hasse raglar in i dörren alla dagar i veckan och prompt ska bjussa på brännvin samt helt vägrar acceptera att du inte kan för du måste upp och jobba imorgon bitti kl 06.

Vill du kunna bygga till småsaker som altan eller uthus utan större omkostnader än material så håll koll på strandskydd (lilla diket 100 meter bort som knappt syns vilket bara är vattenfyllt 2 veckor om året kan vara strandskyddat om du har otur) eller andra begränsningar från länsstyrelsen. Eller den där centimeterstora stenen som sticker upp en halv millimeter ovan jord vilken Naturvårdsverket anser vara världens viktigaste biotop med resultat att alla försök till hemmasnickrande slutar med dig bortforslad i bojor.
... för att inte tala om Vattenskyddsområden. Om kommunerna kunde skulle de gladeligen förbjuda regn då det riskerar att skölja bort damm från ditt fordon som efter några tusen års vandring i jordlagren riskerar att åka ner i ett vattendrag och möjligtvis orsaka världens kaos.

En eller tvåplanshus är en annan av alla dessa jobbiga frågeställningar. Enplans ger ju mindre risk för att ev. skador blir för stora. Enklare att måla om också. Fast det kan vara lite skrämmande att vakna upp till Hasses nunna när han i sin iver att visa sin senaste brännvinsbatch mitt i natten försöker kliva in genom ditt halvöppna sovrumsfönster, i ett tvåvåningshus blir man ju förvarnad när stegen reses mot väggen.

Ska man bo intill en allmän väg eller ha helt privat. Tycker man om bilkaravaner av typen dragracing är allmän väg utanför ytterdörren att föredra fast man bör då även investera i helmask om det är en dammig grusväg. Privat väg å sin sida lockar andra typer av människor, de där som gärna tror sig veta att bakom varje stängd grind finns det mängder med kantareller. Dessa drar gärna fram och tillbaka i horder över din gräsmatta vilket resulterar i att du får än mer matnyttiga lektioner i hur man bäst tar hand om sin gräsmatta.

Apropå gräsmatta och tomt så kan en större areal verka att föredra och det stämmer till viss del men tänk då på att du får betydligt svårare att identifiera alla busk-tittare som smyger omkring i utkanten av din fastighet i hopp om att få se något som de sedan kan upplysa hela nejden om. Kanske visade du för mycket skinn vilket skrotNisse anser helt förkastligt eftersom han alltid har på sig sitt blåställ (efter en olycka med lite epoxi) och därför premierar dig genom att elda lite extra mycket motorolja på grillen.


Skrivet med glimten i ögat men alla dessa händelser är självupplevda i varierande grad genom årens lopp. Alla namn är fingerade men består av karaktärer som förgyllt min uppenbart tråkiga vardag som husägare.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår vad du menar och resonerar likadant, men det gäller att köpa ett hus som verkligen är avskilt. De flesta hus (iaf i storstäderna) är packade mot grannar, och det blir, som påpekat i tråden, eventuellt värre med grannar då ibland. Storleken på tomten har inte så stor betydelse, det ska helt enkelt vara avskilt. Vi har 6000 kvm tomt, det är ingen bredvid oss förutom norrut och det är runt 300 meter till grannen där, med en häck mellan.

Min erfarenhet är att objekt med denna frihet är tyvärr det som sticker iväg i pris för fler vill ha samma sak, det tog flera år innan vi hittade något. Ibland finns det hus som ligger längs med en väg ensamt, men det är inte så kul av andra anledningar.
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
Prova att hyra ett hus en vecka i sommar så får du prova på ju
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Sen det här med att många säger att det är dyrt att bo i villa stämmer inte riktigt enligt mig. Ja, det kommer någon gång stora, oförutsedda utgifter eller kostsamma planerade renoveringar som man behöver ha pengar till. Men det behöver inte betyda att det är dyrt eftersom det i många fall är en investering och dessutom brukar gå att få ner priset på om man vill göra en del själv. Men att köpa massor med prylar man egentligen inte behöver blir dyrt, även om varje liten sak inte kostar många kronor.

Vårt avlopp kostade ca 110k att lägga nytt och har en beräknad livslängd på minst 25-30 år och vi sparar nu ca 13k/år i minskat antalet tömningar. Så på 8,5 år har avloppsanläggningen betalat av sig och sen har vi minst 15-20 år kvar med minimal kostnad för avloppet, med lite tur har vi 40-50 år kvar innan den behöver göras om. Dessutom ökade antagligen värdet på huset lite av att byta från sluten tank till trekammarbrunn med infiltration. Så visst är det mycket pengar och det kan kännas dyrt när fakturan dimper ner, men sett till vilken investering det är så blir det i längden riktigt billigt.
Att i stället lägga dessa 110k på shopping och bensin bara för att man har tråkigt, som vi gjorde i lägenheten, har noll värde mer än just då och det blir då väldigt dyrt.
Sen kommer man inte ifrån att för att kunna investera dessa pengar i ex ett nytt avlopp så behöver man ha dessa summor tillgängliga (eller kunna låna) och man kan bara skjuta upp investeringar och underhåll av huset en viss tid. För sen riskerar man att komma till en gräns där huset sjunker i värde ju längre man väntar och åtgärden blir bara dyrare och dyrare.
"Tröstshopping" kan man däremot helt sluta med om man inte har pengar, men det kan vara väldigt tufft psykiskt att ställa om.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi flyttade från hus i Nacka till hus på riktiga landet. Vi har egentligen inga grannar alls just nu, det finns ett par fritidshus och ett för tillfället obebott hus i närheten.
Eftersom vi egentligen inte är intresserade av att hålla på med huset har vi andra som sköter det mesta av underhåll od. Då finns det vissa som säger att då ska man bo i lägenhet istället. Men här har vi, som ts är inne på, en otrolig frihet. Vi stör ingen, vi blir inte störda av nån. Vi har plats för hobbyfordon och annat man vill ha. Det är ingen grej att gå ut, man kliver bara ut genom dörren iförd vad man råkar ha på sig. I lägenhet måste man faktiskt se någorlunda anständig ut om man ska visa sig ute.
Klart att det är lite krångligt om man får för sig att man vill gå på krogen, men vi hade inget på gångavstånd i Nacka heller, även om det gick fler bussar där.
När jag är i Stockholm eller annan storstad nån gång kan jag lite sakna folklivet, men man kan ju åka dit ibland och bo på hotell.
Så hus alla dagar i veckan. Sen hur nära man vill ha sina grannar är ju valfritt. Vanlig villatomt är för liten tycker jag.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Jag tror du har en för romantiserad bild av husägandet TS. Du ser den där bilden framför dig när du ska ha den där stora grillkvällen med massa vänner. Sanningen är att fram dit är det mycket slit.

Gräsmattan ska klippas, häcken ska klippas, gräsmattan ska kantskäras, träden ska beskäras. Du ska köra med grästrimmerna runt allt och fixa till. Rabatterna ska rensas. Det ska gödslas. Sen ska stengångarna rengöras. Terrassen ska skrubbas. Sen ska den oljas in och så vidare. Sen ska du köra allt trädgårdsavfall och annat skit till tippen i tid och otid.
Bara som en kommentar här. Trädgårdsjobb är vad man gör det till. Bara på gatan här ser jag ett antal hus med väldigt avancerade trädgårdar med rabatter hit och dit, alltid pensionärer med oändlig tid och trädgården som hobby. Jättemysigt om man har det.

Men likaväl är det några hus som bara har en altan (kan vara i komposit så blir den underhållsfri) och en gräsmatta med robotgräsklippare, inget annat. Man måste inte lägga helgerna på husskötsel, det är mer ett val.

Sedan grannar, i min erfarenhet är grannar i hyresrätter värst, de äger inte boendet och skiter i vad de gör. Dessutom bor det mycket ungdomar som av naturen festar och kör film på hög volym på natten osv. Sådant är ett mindre problem i villa. Visst bor det ungdomar i villor också, men de har i de flesta fall föräldrar som begränsar dem.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag gillar ditt inlägg men den typen av tvångsförsäljningar kommer inte att tillåtas längre, det hörde 90-talet till. Anledningen är att prisfallet då blir självförstärkande och drar med sig hela det finansiella systemet eftersom belåningsgraden är så extrem idag.
Vem är det som inte tillåter att banken kräver täckning för krediten? Visst, de tvingar ingen sälja men då måste du hosta upp de miljoner som saknas i säkerhet. I praktiken blir man tvingad. Men staten då? Då går dem in och räddar det hela tänker svensken. Med vilka pengar då? Staten har inga egna pengar. Det är VÅRA pengar vi betalat in som de leker med. Den statliga insättningsgarantin täcker 3% av behållningen. Går en enda av de större bankerna omkull räcker inte denna garantin på långa vägar. Garantin är ett skämt. Läs det finstilta på lånet. Varje år när lånet ska läggas om har banken rätt att sluta ha dig om kund i banken. De kan kräva att du löser hela lånet. I Sverige är du otroligt utsatt som låntagare då du behåller skulder personligen även om banken tar ditt hus. Till skillnad från exvis USA där du bara kan lämna nyckeln och gå vidare. En stor del av kronofogdens uppdrag går ut på att kräva in gamla skulder folk har kvar sedan 90 talet.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Var glad över central hyresrätt i gammalt charmigt hus. Grannarna förstörde trivseln totalt. Granne 1 fyllde mitt förråd m hushållssopor innan jag hann skaffa hänglås. Samma granne snodde tvättider, spelade hög musik sent och ringde anonyma samtal o slängde på luren på småtimmarna. Hon använde även delar av min tvättid och muckade när jag kom. Granne 2 spelade på högsta volym på småtimmarna vardag som helg. Tog hem en hord av festprissar - lät som en flock gnuer i trapphuset. Vi ringde Securitas, men grannen vägrade öppna dörren och ignorerade dem totalt. Förbi huset drog onyktra nattvandrare på helgerna med skrål och oväsen. Kunde få en ölburk kastad i fönsterrutan åt det hållet. En tredje granne smög utanför min dörr och snokade. Kunde ligga främlingar och sova utanför dörren. Tjuvar prövade försiktigt om dörren var låst. Fick så nog av människor inpå mig att jag bara ville bort! Kände sådan stress och otrivsel att det var obehagligt att komma hem. Har bott i villa i 20 år och njutit av friheten, men börjar nu nå åldern när det är dags att trappa ned och titta efter lägenhet. Det viktigaste då blir att hitta en som inte är lyhörd. I lägenheten kunde jag höra folk kissa etc, men det störde mig inte. Det jobbiga var de som fullständigt sket i alla hänsyn och gjorde precis som de ville.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej, banken kan inte säga upp lånet bara för att säkerheten blivit mindre värd. Inte om det beror på marknaden i stort. De kan säga upp lånet om huset brunnit ned och liknande situationer.

Och bankgarantin behöver du nog inte vara orolig heller över. I de fall den har slagit in så har insättare kompenserats fullt ut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.