Hur många ledningar får man dra in i dosorna som ligger inne i väggen, finns det nån "lag" för det?
Har hittat två bruna dosor som har väldigt många trådar dragna inuti, och trångt som sjutton.
 
;) Min elektrikerkompis sa till mig att max 10 st FK 1,5 skulle det vara, men hur många för "tjockare" 2,5 vet jag inte. Det är nog bäst att kolla i en elaffär el. liknande

Helena med
Nationalschabraket
 
Nä, precis som "Husbyggarn" skriver så finns det ingen lag som reglerar det här med antalet trådar per dosa. Däremot skall man vid nyanläggning max ha 10 stycken uttag (= energiförbrukare) på varje säkring (10 A). Detta ger ju en viss begränsning i sig men som sagt - man får ha hur många trådar som helst i varje dosa. Det är bara att trycka in dom...
 
Jo jag skulle klämma in en till, men det var väldigt väldigt rörigt och trångt redan nu...det var därför jag funderade på om man vågar trycka in mer.

I princip är det alltså bara: får det plats är det okej?
 
man kan ju behöva dra ur några trådar och dra om dem för att få igenom fler. Får du inte in en dragtråd så kan du ju använda en av de gamla trådarna som dragtråd. Dra ur en tråd och få i två.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.