Hej
Jag har kommit över en tomt där det idag står ett fritidshus enligt streckad linje i bifogad skiss.
Nuvarande fritidshus står alltså bara 1 meter från tomtgräns åt det ena (högra) hållet och har gjort så sedan en herrans massa år. Tanken är att riva befintlig byggnad och bygga helt nytt fritidshus som permanentbostad men har jag då rätt att utgå från samma placering (d.v.s. 1 meter från tomtgräns) även för den helt nya byggnaden, eller måste jag behålla någon del av nuvarande stomme?

En annan fråga som jag tror mig ha sett tråd om men inte lyckats hitta igen:
Får man, som i det här fallet, först ansöka om bygglov på 70 kvm och sedan (efter beviljande) söka för attefallstillbyggnad om ytterligare 15 kvm innan byggstart?

I detaljplanen står det "Huvudbyggnad högst 70 kvm BTA"
Betyder detta inklusive ev attefallstillbyggnad på 15 kvm, alltså totalt 70 kvm eller har jag rätt att bygga 70+15kvm?
Det står även: "Högsta taknockshöjd 4,5m"
Är det denna höjd jag har att förhålla mig till eller får den nya byggnaden inte vara högre än den befintliga byggnaden om jag utgår från nuvarande placering enl ovan?
 
Redigerat:
Du kan inte med automatik räkna med att få bygga inom 1m från gränsen. OM det framgår av detaljplanen att en sådan placering är tillåten i området så kan det gå. Du kan även med lite tur få igenom det som en mindre avikelse.

Om det nuvarande huset strider mot detaljplanen, så är dte inte säkert att du kan får bygglov för att bygga ut huset.

Låter som du tänker dig en omfattande ombyggmad. Då hjälper nog inte att behålla lite av huset. Detta med att behålla lite, handlar om man får renovera en bef. byggnad även om den strider mot detaljplanen. Men renovera innebär att man återställer till ursprungsskick, inte att bygga om.

Attefallstillbyggnad får man inte bevilja innan det finns slutbesked för byggnaden den skall sitta på. Det finns kommuner som slirar på lagen litet där. Men man tar en stor risk. Om någon påtalar felet. Så måste kommunen öppna ett tilsynsärende. Har du fått startbesked innan huvudbyggnaden är klar. Så är det per definition inte en bygglovsbefriad utbyggnad. Då du saknar bygglov, så är det ett svartbygge, även om du fått startbesked. I det läget är det inte säkert att kommunen kan återbevilja bygganmälan för svartbygget. Finns risk att du först måste riva, för att sedan åter göra bygganmälan osv. Det har inte prövats, så ingen vet riktigt vad som gäller, om en "svartbyggd" attefallsbyggnad kan bli attefallsbyggnad i efterhand.

Det är väl mest om du skulle råka ut för en granne som vill komma åt dig av ngn anledning som något sådant skulle kunna hända. Om kommunen har beviljat attefallstillbyggnaden, så lär de inte bråka om formaliteter utan att bli tvingade till det.
 
A Aqualung1977 skrev:
Är det denna höjd jag har att förhålla mig till eller får den nya byggnaden inte vara högre än den befintliga byggnaden om jag utgår från nuvarande placering enl ovan?
Om du skall nöja dig med att renovera nuvarande byggnad, så skall den ha samma yta, samma höjd, samma placering av fönster och dörrar osv. Du kan möjligen ansöka om bygglov för att flytta en dörr/fönster. Och du kan möjligen få bygglov för att höja taket, men där finns risk att man nekar, om byggnaden står för nära gränsen. Även att ex. öppna en ny dörr, skall bedömas utifrån den bef. avikelsen från detaljplan. Om du ex. vill ändra något exteriört inom den aviknade delen, så tror jag risken är större för avslag.

Finessen med att hålla åtgärderna till renovering, är att då påverkar man inget som är bygglovspliktigt. Ingen behöver bedöma om huset avviker fråm det, plan.
 
Tack för snabb respons :)
Nej, tanken är som sagt inte att renovera bef utan att bygga helt nytt men ändå få utgå från den nuvarande placeringen, om ett sådant kryphål hade funnits rent regelmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.