Som jag förstår det är det många på forumet som bygger helt nya hus.
Skriv och berätta hur stort ni bygger.

Själv renoverar jag ett gammalt hus (1800-tal) med en slösaktig planlösning och STORA rum.
160 kvm och 3 rok.
Funderar på att dela av ett rum till två så att det finns plats för lite ungar framöver.

/Dymlingen
 
Har byggt 175 kvm i 1 1/2 plan. Stort på ett sätt, men jag saknar ändå bra förvaringsutrymme för kläder mm :-/. Får bli en rensning i vinter... :)

/Jonte
 
Vi har byggt 155 kvm (fick inte bygga större för kommunen). Fördelat på fyra sovrum (3 st á 10 kvm och ett på 13 kvm). Ett stort badrum och ett mindre. Resten är ett stort kök och vardagsrum i vinkel. Vad man behöver beror ju på var i livet man befinner sig. Vi har tre tonåringar och resonerade så att de ska ju så småningom flytta och då vill vi inte ha en massa stora, tomma barnrum! Vi är så mycket tid i köket och vardagsrummet oxå!
 
Ca 140 m2 i 1,5 plan, men sedan 100m2 källare som är underbar för förvaring.
 
1,5 plan med källare. 89 kvm bostadsyta och 130 kvm biutrymmesyta. Biytan inrymmer källare med ett stort inredningsbart utrymme, oinredd vind.
Inte nybyggt.

(Nu närman ser på den skit som man har i källaren, som nu nästan är full, begriper man inte hur man har fått plats i lägenheter på 70-80kvm)
 
Vårt nya hus (begagnat) blir på 128kvm plus en lika stor källare. Känns jättelyxigt! :)

 
175 kvm i 1 1/2 plan + 80 kvm biyta + dubbelgarage. Vårt nya hus blir nog 250 kvm + garage. Gillar ytor och luft ;D
 
Har också ett gammalt sekelskiftes hus som ska fixas. 263 kvadrat och ett "uthus" i två våningar, ca 120 kvadrat som är tänkt att fungera som garage senare.
När jag är är klar med huset.. eller "Om" jag blir ;)
 
Vårat bygge blir totalt ca 180 kvm i 1,5 plan. 117 nere o resten uppe. Förhoppningsvis även garage/carport. Lite för stort nästan, vem ska städa....?
 
Vi har ett två-plans hus från 1964.
Ytan är 116 kvm ( 6 r o k) + källare på 80 kvm.
Här bor min sambo, jag o två katter, planerar för två barn i framtiden.
Drömhuset helt enkelt! ;D
 
Hej,
Vi bor just nu i ett radhus på 4 rok som är 96 kvadrat utan några som helst förvaringsutrymmen.

Vi håller på att bygga ett hus som är 94 kvadrat på neder våningen där vi har vårt sovrum samt kök och vardagsrum, i en öppen planlösning, samt hall stor tvättstuga toa+dusch och klk.
På övervåningen får våra två barn varsitt rum samt ett stort allrum. Det kommer även att bli ett litet "kontor" och ett badrum.
Totalt blir det 183 kvadrat. Så småningom kommer det även att bli ett dubbelgarage med förvaringsvind ovanpå.

Även i vårt fall hade kommunen mycket att säga till om eftersom vi bygger i ett område som är under omdaning från sommarstugeområde.

Mvh Erika
 
Vi har byggt ett enplans hus på 125 kvm (3 sovrum) och förråd/garage på 40 kvm. Här bor vi två vuxna och två barn. Vi har också lika stort vindsutrymme som kan användas för förvaring.
 
Bygger 185 m[sup]2[/sup], 1 ½-plans, anpassat till 2 vuxna och fyra småtjejer.
2 badrum med är dock fullt medveten om att vi behöver komplettera med ett extra badrum till mig när de blir äldre. Lär aldrig få duscha varmt annars....
 
Varje gång man flyttat till en större bostad har man fort vant sig vid, och brett ut sig över, de extra kvadratmetrarna. Jag tror det är klokt att bygga lite större än man tror man behöver för att minimera risken att man ångrar sig. Om man har ekonomisk möjlighet och planen medger det förstås.... Vi bor i ett en-och-en-halvplanshus på 195 kvadratmeter plus källare och funderar på att göra om det till två plan för att ge våra två barn större rum.
 
Vi har en massa stora ytor... Ett sekelskiftshus på ca 300 kvadrat, + källare och en hel massa hus på gården. Och vi är bara två! Jätteskönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.