Hej,
Mitt vägguttag har gått sönder pga att plasten har åldrats väldigt fort. Köpte ett nytt på Biltema enligt bilden. Öppnade det innan jag skulle skruva in det och ser då att det finns två ställen med markeringen jord, dels ett på det vanlga stället dvs i jordklammrarna(eller vad det kallas?) och dels ett uppe till höger som inte alls är metalliskt kopplat till själva uttaget. Är detta något som ska användas för att bygla över till den första jordanslutningen eller vad?

Möjligen en mycket dum fråga, men jag har högsta respekt för att skruva i elen, så jag vill bara veta exakt varför jordanslutning 2 finns där, och att det kopplas in korrekt.

Tacksam för svar.
 
  • Nytt vägguttag från Biltema i förpackning med synlig jordanslutningsmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vägguttag visar jordklamrar och en extra jordanslutning, ifrågasatt i ett inlägg om elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plinten uppe i höger hörn är bara extra, kan inte se varför denna ska vara nödvändig över huvudtaget?
 
JanneJanne123
Jag brukar ibland avsluta kabelmanteln i den om jag inte har någon ubåt med mig.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag brukar ibland avsluta kabelmanteln i den om jag inte har någon ubåt med mig.
Ja det skulle ju vara det då, alternativt om man ska gå vidare med kabel med mantel
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D.v.s. kopplat så här då m.a.o.:
 
  • Eluttag monterat i dosa med anslutna kablar i grönt, gult och blått, korrekt inkopplat enligt postbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser korrekt, förutom att kabeltypen inte är ämnad för fast installation.
Har sagt det vid flera gånger, ska man byta eluttag som ska sitta på plats i 10-40 år så lönar det sig att köpa märkesnamn på produkten och hålla sig från lågprisprodukter.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kopplingen ser rätt ut - Men det där ser ut att vara en gummikabel som inte skall användas till en fast installation.

Personligen så hade jag valt längre trådar inne i uttaget för eventuella framtida byten av uttaget så att det alltid finns lite extra.
 
Ja det är korrekt. Nu är den stora frågan om du kom ihåg att trä genomföringen på kabeln innan du kopplade, eller om den ligger på bänken :)
 
;) Glömde inte, gjorde bara en provinstallation för att se om ledarnas längd blir rätt + att de rymdes under. Om jag ska ha en korrekt kabel för fast installation, vad är beteckningen på en sådan?
(Detta är till ett uthus, och som det ser ut är kabeln som är framdragen även den en gummimantlad sådan).
 

Bästa svaret

Du skriver "till uthus". Beskriv lite mer. Menar du att det är en gummikabel som är dragen från huvudbyggnaden till uthuset? Hur, i luften eller nedgrävd?

Gummikabel är inte en installationskabel, den är avsedd att användas ex. som anslutningskabel mellan vägg och en lampa/tvättmaskin osv. Den är inte avsedd att klamras fast på en vägg.

Vanliga installationskablar är EKK, EKLK EKRK (EKRK får inte användas utomhus). Det finns sedan några år en modernare kabelserie med Q i namnet EQX osv. Jag har inte lyckat lära mig de olika egenskaperna för "Q" kablarna. Men de är normalt lite tunnare, för de har en bätttre segare plast i isoleringen. Sedan för nedgrävning finns traditionelt EKKJ, men vanligare idag är N1XV, som är mer lättarbetad.

Med lite mer detaljer om elen i uthuset, kan du säkert få lämpliga tips om kabel här.
 
Det är ett kallt trädgårdförråd/lekstuga. Ledningen är dragen i mark och i ett skyddrör ända fram och in i förrådet. Jag är inne på att skaffa en EKLK-kabel för att gå igenom väggen och ut till det aktuella vägguttaget via ett uttag som jag har inomhus i förrådet.
 
H hempularen skrev:
Du skriver "till uthus". Beskriv lite mer. Menar du att det är en gummikabel som är dragen från huvudbyggnaden till uthuset? Hur, i luften eller nedgrävd?

Gummikabel är inte en installationskabel, den är avsedd att användas ex. som anslutningskabel mellan vägg och en lampa/tvättmaskin osv. Den är inte avsedd att klamras fast på en vägg.

Vanliga installationskablar är EKK, EKLK EKRK (EKRK får inte användas utomhus). Det finns sedan några år en modernare kabelserie med Q i namnet EQX osv. Jag har inte lyckat lära mig de olika egenskaperna för "Q" kablarna. Men de är normalt lite tunnare, för de har en bätttre segare plast i isoleringen. Sedan för nedgrävning finns traditionelt EKKJ, men vanligare idag är N1XV, som är mer lättarbetad.

Med lite mer detaljer om elen i uthuset, kan du säkert få lämpliga tips om kabel här.
Q betyder halogenfri plast, mindre dåligt vid brand då gamla hederliga PVC-isolerade kablar bildar, bland annat, saltsyra vid förbränning.
X betyder att ledarna är isolerade med PEX som isolerar bättre, är slitstarkare och är värmetåligare än PVC-isolering, därför kan de göras tunnare.
En EXQ eller EQLQ/EXLQ kan användas precis som en EKK eller EKLK. Ska den förläggas utomhus kan det vara bra att kika lite extra på om den klarar det då halogenfritt och UV-ljus inte alltid lirar ihop.
 
T Towik skrev:
Mitt vägguttag har gått sönder pga att plasten har åldrats väldigt fort.
Om det gamla åldrades fort så undrar man ju varför du köpte ett nytt på biltema?
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det gamla åldrades fort så undrar man ju varför du köpte ett nytt på biltema?
Bra fråga men jag hoppas väl på att det blivit bättre!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.