Ni som gärna velat ha uterum men inte har en naturlig plats för att ha det, hur har ni resonerat?
Den enda plats vi har, där uterummet får plats är i anknytning till ett sovrum. Hade ni valt att bygga det där eller låta bli helt?
Vidare så blir det ett konstigt mellanrum isf mellan garage och uterum... detaljplanen tillåter inte att garage och hus byggs ihop. Så det är ytterligare en faktor, kan man göra det snyggt på något sätt?
 
  • Trädäck i anknytning till ett hus med platstak, vita stolar och möjlighet att bygga uterum vid sovrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allting går såklart att göra snyggt, nästan.. Ni har ett väldigt fint hus i mitt tyckte och uterum och diverse påbyggnader kan ibland förstöra utseendet ibland.

Hur stor är altanen och tomten framför? Ett alternativ kanske kan vara att bygga ett fristående uterum där framför, som man tar sig till enkelt via altanen. Kanske ett kombinerat uterum, orangeri, växthus, den känslan tänker jag passar in här.
 
  • Gilla
Modestymy
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Allting går såklart att göra snyggt, nästan.. Ni har ett väldigt fint hus i mitt tyckte och uterum och diverse påbyggnader kan ibland förstöra utseendet ibland.

Hur stor är altanen och tomten framför? Ett alternativ kanske kan vara att bygga ett fristående uterum där framför, som man tar sig till enkelt via altanen. Kanske ett kombinerat uterum, orangeri, växthus, den känslan tänker jag passar in här.
Ja det hade varit fint med ett fristående uterum men eftersom vi har norrtomt är det inte helt optimalt att sätta något mitt emot altanen efter det hade skuggat. Har också funderat på att sätta ett fristående på samma sida som garaget men en bit ifrån men det kräver tillstånd av grannen eftersom det inte finns utrymme kvar på byggrätten. Tror inte grannen kommer vilja godkänna en friggebod pga att det kommer ta deras kvällssol.
 
M
Tycker att du ska satsa på ett fristående.
 
M Marcusskold skrev:
Tycker att du ska satsa på ett fristående.
där är tyvärr inte riktigt plats till ett fristående- både plats men även för att det är en norrtomt. Så sätter vi uterummet mitt emot huset kommer det skapa skugga
 
Stiligt hus.

Svårt att se. Man behöver nog se lite mer detaljer i plan för att förstå. Initialt känns det som om en tillbyggnad kommer att skapa en svårtillgänglig yta till garaget. Ni har ju något slags plank där också. Men det kanske inte riktigt behövs längre när den nya byggnaden kommer upp?

Min erfarenhet av uterum med _ett_ takfall på ett sadeltaks-hus åt detta hållet sällan ser bra ut. Jag tycker det ser förfärligt ut eftersom nästan alla låter bli att karva i taket. Ni har ju dock en snygg frontespis där så kanske ett hus med lite mer tak kanske inte skulle se helt förfärligt ut. Det kanske rentav ger huset ett mer komplett utryck. Men det där måste man ju ha hjälp med att förstå hur det kommer att se ut.

Huset ser resligt ut från denna sida. Ett uterum med ett takfall som sluttar utåt skulle sabba detta. Det skulle sloka betänkligt. Och det vore tråkigt.

Ett nytt pulpet-tak får väl inte plats riktigt? Och kanske skulle ytterligare en framträdande kortsida (garage+frontespis+uterum) vara ett för mycket?

Om ni måste ha ett uterum där så kanske ett pulpettak a la motfallstak mot bef tak fungera. Men jag vet inte. Det blir inte riktigt bra med volymen.

Klurigt läge. Det är lite tajt. Om ni skulle få plats med ett pulpettak mot bef tak så blir det nog bäst utseendemässigt. Men, jag har dock inte direkt sett någon tillbyggnad som har pulpettak så nära slutet på huset. Så... det vette fan. Blir spännande att se hur ni gjorde!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.