Hej!

Jag har problem med en Electrolux diskmaskin(911934201) som har slutat torka disken. Jag antar att, efter ha läst på lite, att det är det sista sköljvattnet som ska vara riktigt varmt för att disken sen ska torka ordentligt?

Jag har mätt med termometer under diskprogrammets gång och man kan se att i början så värms vattnet upp någorlunda för att sedan avta. T.ex om man kör det varmaste programmet för hårt smutsad disk med en måltemperatur på 70 C så är tempen ca 55 C under fördisken för att sedan under huvuddisken bara vara ca 35 C(!). Sedan under sköljfaserna är vattnet inte mer än 20 C.

Tacksam för svar!

Mvh
Fredrik
 
A
Om det inte är så banalt att silarna är igensatta så är det elektroniken.
 
Nej, silarna i botten av maskinen är rensade och rengjorda.
 
A
Kretskort eller på din modell tachon på motorn.
 
A
Man behöver läsa ut felkoderna
 
Ok, hur läser man ut dem?
 
A
Jag kollade och det går inte att få ut relevanta felkoder ur din maskin jag skulle ta bort kretskortet och öppna höljet för att se om det finns något uppenbart fel på tex reläet för värmen
 
A
de som fixat en tacho har gjort det på nätet Ebay motsv
electrolux tillhandahåller inga tachos
 
@electroluxaren inte helt lätt att byta tacho(!)den satt i ett hölje som var fastnitat på pumpmotorn. Fick limma fast höljet sedan, hoppas att det håller. Gick inte heller att få mm-precision då höljet blev lite skevt när jag lirkade bort det. Återstår att se om problemet är löst...
 
Hur gick det?
 
@Laga allt Det gick bra. Diskmaskinen diskar helt felfritt nu och disken är torr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.