Hej! Jag tänkte fixa fler friskluftsventiler i vårt 60-talsradhus med självdrag/mekanisk frånluft (PAX på lågvarv i badrum+köksfläkt).

Här är bild på sovrummet, både inne och utifrån. Vad hade ni valt för lösning här – spaltventil ovanför varje fönster, eller en väggventil? Om ni föredrar det senare, var hade ni placerat den? Det är ungefär 20 cm mellan fönster och taklist.

Sovrum med tre fönster som vetter mot ett bostadsområde, ungefär 20 cm mellan fönster och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takutsnitt över fönster i ett 60-talsradhus med synlig taklist och utrymme för friskluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ovan fönstren ligger säkert en rejäl balk, för stöd till de takstolar som vilar på den. Undersök om det inte skulle passa bättre med luftintag bakom radiatorn istället.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Undersök om det inte skulle passa bättre med luftintag bakom radiatorn istället.
Ja, det skall vara allra bäst ur energisynpunkt, som jag förstått? Blir dock ett lite större projekt, att koppla ur och lyfta bort radiatorn.
 
Finns det inget annat bra ställe kan du sätta en ventil genom altandörrens nedre spegel, inte optimalt men lätt att borra i. Har du bara en paxfläkt så lär det inte "flåsa" in luft.
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Finns det inget annat bra ställe kan du sätta en ventil genom altandörrens nedre spegel, inte optimalt men lätt att borra i. Har du bara en paxfläkt så lär det inte "flåsa" in luft.
Det skulle säkert vara det enklaste, ja. Har förstått att det kan vara en del jobb med att borra upp för spaltventiler ovan fönster.
 
88-65 Renoveringsmannen skrev:
Ja, det skall vara allra bäst ur energisynpunkt, som jag förstått? Blir dock ett lite större projekt, att koppla ur och lyfta bort radiatorn.
Intaget bör sitta där radiatorvärmen kan hindra kalluften att rasa ner mot golvet. Det brukar gå att ta in luft strax under fönsterblecket med en platt kanal som i stort sett får plats mellan väggstommen o fönsterkarmen. "Förvärmningslådan går att. sedan fönsterbrädan lossats, stickas ner bakom radiatorn. https://www.acticon.se/se/bostadsve...ot-for-renovering/luftdon-for-rot/flexi-stal/
 
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
E exerg skrev:
Intaget bör sitta där radiatorvärmen kan hindra kalluften att rasa ner mot golvet. Det brukar gå att ta in luft strax under fönsterblecket med en platt kanal som i stort sett får plats mellan väggstommen o fönsterkarmen. "Förvärmningslådan går att. sedan fönsterbrädan lossats, stickas ner bakom radiatorn. [länk]
Nu har sommaren gått och dags att ta tag i det här projektet igen... Easy-ventmodellen ser ju väldigt bra ut, men kan bara monteras i samband med fönsterbyte, som jag förstod det på hemsidan. Det är inte aktuellt, då fönstren är från 2006.

Så tillbaka till att fundera över vägg- eller spalt-/fönsterventil för min del. Förstår att det inte är optimalt att göra hål för väggventil i en bärande regel, som det troligtvis ligger ovanför fönstren då. Men den borde väl isf vara ganska lång, borde den inte hålla för en håltagning ändå? Dumt att chansa iofs.
 
T
Det är väl ganska lätt att lossa ett par lockläkt och nån fasadbräda ovanför fönstret å se var ev balk går?
 
Har du lite extra utrymme ovanför fönsterkarmen men innan balken så är det kanske ett alternativ? Vi har spaltventil precis ovanför fönsterkarmen. Det tråkiga är förstås att spaltventilen syns och finns på fönster fodret.

Vi var i valet och kvalet om vi skulle ersätta spaltventilen med en friskluftsventil istället i vårt nyrenoverade rum, men tog beslutet att det får bli sen... Nångång.. Eller inte alls haha
 
  • Spaltventil ovanför fönsterkarmen mellan vit persienn och takbalk i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.