Hej!
Nyinflyttad i villa från -69.
I källaren finns ett kaklat utrymme som tjänar som tvättstuga samt att där finns ett badkar.

I utrymmet finns takdon till självdragskanal som mynnar ut på taket (till vänster i bild) samt en tilluftskanal som går ut genom källarväggen (till höger).

Tidigare ägare har monterat en frånluftsfläkt på tilluftskanalen. Denna behöver nu bytas, men jag funderar på om frånluftsfläkten verkligen skall sitta på tilluftskanalen eller om man ska sätta fläkt på självdragskanalen till taket?

Källaren är på ca 70kvm och tilluftskanal finns i samtliga 6 utrymmen.

/Nybliven husägare
 
  • Kaklad tvättstuga med rörledningar på väggen, frånluftsfläkt på tilluftskanal och självdragskanal mot tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verkar ju lustigt kan man tycka.
Om du stänger av fläkten, har du då ett naturligt drag i frånluften till taket?
 
tensiden tensiden skrev:
Verkar ju lustigt kan man tycka.
Om du stänger av fläkten, har du då ett naturligt drag i frånluften till taket?

Tidig vår hade jag det när det var uppvärmt varmare i tvättstugan. Nu när värmen i princip är avstängd så nej.
Får ju dessutom backdrag i kanalen till taket när jag kör fläkten.

Lutar mot att jag stänger kanalen till taket och byter till en modern frånluftsfläkt i tilluftskanalen.
 
Ja, det är nog det säkraste och enklaste eftersom du redan har elen framdragen. Beroende på hur det är i skorstenen kanske man vill göra andra åtgärder där.

Kör på ditt förslag och funkar det dåligt kan du ju se över det. Exempelvis flytta fläkten till pipan för att få "gratis skjuts" + antingen stänga väggventilen eller öppna den för tilluft, men risken är att det blir dålig ventilation att ha tilluften så nära fläkten.
 
Hittade tråden igen så kan lämna uppdatering:

våren 2020 stängdes tallriksventilen till självdraget och installerade modern frånluftsfläkt (med fuktkontroll o s.v) på "tilluftskanalen". Satte även spaltventil på fönstret när detta byttes.

Resultat: Ingen imma på spegeln i badrummet efter dusch så tolkar det som att ventilationen är tillfyllest.

Den gamla självdragskanalen i taket kommer att avvecklas i samband med takbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.